Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Музиката като живот и животът като музика в битието на маестро Емил Табаков

Емил Табаков
Снимка: emiltabakov.com

Емил Табаков е един от най-изтъкнатите и ярки български музиканти на нашето време, за когото с основание може да се каже, че музиката е неговият живот, а животът му – музика. Неслучайно самият той неведнъж е заявявал и днес убедено продължава да твърди, че в този си живот може да прави, при това най-добре, само едно – да твори музика. Музика, излязла изпод изключително плодовитото му перо и музика, сътворена от най-големите майстори на отминалите епохи до днес, прозвучала по изящен и точен, във всяко отношение, начин под диригентската му палка с ръководените от него състави у нас и отвъд пределите на България.

Началото на музикалния път на Емил Табаков може да се асоциира със своеобразен сюжет, в който ролята на добрия орисник изпълнява виолистът Любен Господинов – близък роднина на семейството, който открива и оценява таланта на 10-годишния тогава Табаков и започва да го занимава с музика, при това не само като инструменталист, но, по думите на самия маестро, запалва у него и искрата на любовта към композиторското перо, като озвучава лично с виолата си първите му композиционни опити. Затова не е чудно, че някои от най-проникновените и известни творби на Емил Табаков са написани именно за виола – като "Вокализ" за виола и камерен оркестър, Концерт за виола и Соната за виола и контрабас.

А контрабасът от своя страна е инструментът, с който Табаков поема по пътя на професионалното музикално обучение, и който му носи и първите успехи на конкурсния подиум – през 1964 и 1969 г., в качеството си на контрабасист, младият музикант става лауреат на Общобългарското състезание за певци и инструменталисти, а в музикалната академия негов учител е доайенът на българската контрабасова школа, големият музикант проф. Тодор Тошев.


Композиторското перо също отдава дължимото на контрабаса и още като студент Емил Табаков създава някои от най-известните си произведения за този инструмент: "Мотиви" за соло контрабас (1968), станали репертоарна творба за контрабасистите-виртуози, при това не само в България, а година по-късно – 1969 г. се появява и "Ламенто" за 12 контрабаса, в което вече се долавят първите щрихи на бъдещия симфоничен стил на композитора.

Като композитор Емил Табаков предпочита крупните форми, макар че не липсват и образци в музикалната миниатюра. Жанровият му диапазон е широк: инструментални концерти, вокална, вокално-инструментална, камерна и симфонична музика, както и музикално-сценични творби. В музикалния му език се долавя националната звучност, което не е случайно – негов учител по композиция в музикалната академия е българският класик Марин Големинов. Много произведения на Табаков са отличени с призове от различни музикални форуми, изпълнявани са в Европа, Америка и Азия и са записани от редица световни звукозаписни компании.

В областта на дирижирането Емил Табаков има щастието да черпи опит и да се обучава в класа на големия български диригент проф. Влади Симеонов, а талантът му е оценен през 1977 г., когато печели Международния конкурс за млади диригенти "Николай Малко" в Копенхаген. Но влечението му към диригентската палка се проявява още в музикалното училище на родния му град Русе. За своите първи стъпки в това поприще маестро Табаков споделя:

Като диригент Емил Табаков работи с най-добрите български състави: Камерен ансамбъл "Софийски солисти", Софийската филхармония и Симфоничния оркестър на БНР. Ръководил е и филхармоничния оркестър на Белград и симфоничния оркестър на университета "Билкент" - Анкара, канен е като гост диригент на оркестри в Бразилия, САЩ, Германия, Франция, Япония, Южна Корея. Един от ярките върхове в диригентската му практика са интегралните записи на симфониите на Густав Малер, Дмитрий Шостакович, Йоханес Брамс и Александър Скрябин, както и увертюрите на Брамс и клавирните концерти на Бетовен. Със Софийската филхармония осъществява големи концертни турнета в Европа, Азия, Северна и Южна Америка.

Композирането и дирижирането – двете начала в професионалното и жизнено битие на маестро Емил Табаков получават заслужено внимание в две поредни издания на предаването "Студио "Музика" на програма "Христо Ботев". В първия епизод от срещата ни с личността и изкуството на Емил Табаков на 15 ноември, вторник, от 19.30 ч. основен акцент е амплоато му на композитор. Заедно с разказа на маестро Табаков за първите му стъпки в голямото изкуство и работата му като създател и интерпретатор на собствена музика, в предаването звучат и избрани опуси от мащабното му композиторско творчество.

Снимки: Василка Балева, emiltabakov.com

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Директно от Ню Йорк – великолепната опера "Орфей и Евридика" на Глук

Постановката на "Орфей и Евридика" на Глук е толкова непреходна, колкото и самата творба. Всъщност не бихме могли да искаме повече от продукцията на Марк Морис. Контратенорът Антъни Рот Костанцо е в ролята на опечаления музикант, а сопранът Инг Фан е неговата любима. Елена Вийялон прави своя дебют като Любовта, а Джей Дейвид Джаксън дирижира..

публикувано на 08.06.24 в 08:05

Галаконцерт и награждаване на победителите във фолклорната класация "Надпяване" 2024

На 6 юни, за тринадесета поредна година, на официална церемония в Първо студио на БНР бяха наградени лауреатите от годишната фолклорна класация "Надпяване" на програма "Христо Ботев". Чрез гласуване, слушателите определиха своите фаворити в единадесетте категории. Беше връчено и 12-о отличие, което е "Голямата награда на екип "Фолклор", което се дава..

обновено на 07.06.24 в 11:18
Лилия Тошева (вляво) и Аделина Александрова

Лилия Тошева: Изкуството не може да бъде контролирано

"По принцип е трудно да се работи с много хора, защото трябва да се опитваш да бъдеш в консенсус и в хармония с всички – казва Лилия Тошева, която от 15 години е директор на OKИ Дом на културата "Средец" - София. – Големият успех на Дома и това, че той стана притегателен център за поколения столичани, се дължи на високото майсторство, професионализъм..

публикувано на 07.06.24 в 09:00

Десето юбилейно издание на Фестивал и Академия Алегра през юли

От 6 до 22 юли София посреща водещи имена на класическата музикална сцена с богата програма от концерти и майсторски класове. За десета поредна година Фестивал и Академия Алегра вдигат високо летвата за таланта и добрия вкус с амбициозна и богата програма, в която се включват водещи гост звезди от световната сцена на класическата музика. Юбилейното..

публикувано на 05.06.24 в 17:15
Любомир Дяковски, Вероника Тодорова, Веско Ешкенази, Георги Милтиядов

Плевенската филхармония с две престижни награди "Музикант на годината"

На официална церемония в Първо студио на Българското национално радио бяха връчeни наградите  "Музикант на годината 2023" , национална анкета, организирана от предаването за класическа музика "Алегро виваче" на БНР. Плевенската филхармония беше номинирана и наградена в престижните категории:  "Проект на годината" – за националното турне "В света..

публикувано на 05.06.24 в 14:30