Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как фотографията променя социалната действителност

Шарлоте Шмиц е документална фотографка, чийто артистичен подход предизвиква традиционните документални практики. По този начин тя изразява личните си възгледи по теми, свързани с жените и миграцията. Авторката израства в датското малцинство в Германия и учи документална фотография във Университета в Хановер. Работите на Шарлоте се публикуват в международни медии, сред които Der Spiegel и The Washington Post. Имала е самостоятелни изложби в САЩ, Турция, Австрия и Япония. The British Journal of Photography я определя като един от авторите, "които да следим през 2019-а". Тя е първата носителка на наградата FotoEvidence W за нейната серия "La Puente", публикувана като книга през 2019 г. В средата на март 2020 г. основава "The Journal" – глобален фотографски колектив от няколкостотин жени и небинарни фотографи. Понастоящем Шарлоте се намира на германско-датската граница и е изследовател за "National Geographic".

Светлана Бахчеванова е изпълнителна директорка на Международното издателство за социално ангажирана фотография "FotoEvidence Press". Тя е българо-американска фотожурналистка и съоснователка на "FotoEvidence" (2010 г.). Опитът ѝ като фотожурналистка и активистка за човешки права започва в първия антикомунистически вестник в България (1988 г., в. "Демокрация"). Днес тя ръководи организации, които подкрепят фотографи като нея и бившите ѝ колеги, които внасят светлина в тъмни места и подтикват хората към действие.

Книгите, които Светлана и екипът ѝ издават, разобличават несправедливостта, създават устойчиви доказателства за нарушения на човешките права и вдъхновяват за социална промяна. Успоредно с това тя курира и изложбите на "FotoEvidence", които се показват по целия свят с цел насърчаване на справедливостта. Светлана замисля наградата "FotoEvidence Book Award" и наградата "FotoEvidence W Award", за да подкрепи работата на фотографите, посветени на преследването на правата на човека, като публикува творби, които е малко вероятно да бъдат издадени с търговска цел. Наградата "FotoEvidence W" за лич­на история през 2019 г. беше присъ­дена от престижното жури на нем­ската фотографка Шарлоте Шмиц за нейния дългосрочен проект "La Puente".

"La Puente" е най-големият публичен дом в южната част на Еквадор. Нами­ра се в град Мачала и в него работят над 150 жени. Фотографиите са съз­дадени в партньорство с тях – сами избират как да позират, а след това рисуват върху полароидните си сним­ки с лак за нокти. В началото функци­ята на лака е да прикрие самоличнос­тта им, но той бързо се превръща в творческо средство. Участието на моделите е в осно­вата на художествената практика на Шарлоте Шмиц. Тя свежда до ми­нимум структурите на неравнопос­тавеност, които предполага фото­графският процес, и по този начин позволява по-дълбоко и комплексно разбиране на участващите хора.

Серията, за която тя получава пър­вата награда "FotoEvidence W", пред­ставя една нова перспектива към иначе клишираната тема. Тя създава пространство за по-сложно и лично разбиране на личностите, разказва­щи своите истории, които се про­тивопоставят на съществуващите стереотипи за секс работничките. По света повечето от тях са жени, до­като авторите на арт и фотограф­ски проекти на тази тема обикновено са мъже. Творбите често не показ­ват жените така, както те биха ис­кали да бъдат видени, и допринасят за дисбаланса във възприемането на секс работниците и жените като цяло.

Освен полароидни снимки и видеодо­кументация в изложбата са включени още едноименната книга, както и личните чаршафи на моделите, които те са подарили на Шарлоте Шмиц. Тези лични вещи са единствената собственост, която жените притежават в стаите на "La Puente".

Куратор: Надежда Павлова

Преводът в ефир е на Чавдара Пантич

Изложбата "La Puente" може да бъде видяна в Гьоте-институт до 13 януари 2023 г.

Снимки – Гьоте-институт

По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

ИСИ - София представя изложбата на Виктор Петров "Подът е лава"

Играта "Подът е лава" превръща опасността и сигурността в топография на въображението. Инсталацията на Виктор Петров е изградена върху принципите на тази игра, които важат само в границите на четирите стени: наивните и разрушителни импулси могат да се разгърнат с пълна сила, физиката може да бъде пренебрегната, реалността и разумът са освободени от..

публикувано на 12.09.25 в 18:48
Моника Игаренска, Канатица, 2023, папиемаше, акрил

Противоположности и сходства – Зоя Лекова и Моника Игаренска в галерия "Васка Емануилова"

Галерия "Васка Емануилова", филиал на Софийската градска художествена галерия  откри изложба на две съвременни скулпторки от едно поколение, чийто подход към изучаване, изграждане и обработване на формата е различен.  “Противоположности и сходства” е озаглавена експозицията на Зоя Лекова и Моника Игаренска  в галерия "Васка Емануилова", която до 19..

публикувано на 12.09.25 в 17:29

Може би така трябва

В редакция "Хумор и сатира" също се дразним от "хвърчащите" по улици, тротоари, градинки и паркове тротинетки, но доброто ни възпитание възпира някои наши пориви. На хората по света обаче явно им е дошло до гуша, защото са подхванали борба с тротинеткохулиганите, която ще наречем "експериментална". Подробности за това и за друго в неделя веднага след..

публикувано на 12.09.25 в 16:48
Константин Кисимов

Светлини от гримьорните: Кисимов, магьосникът

В четири епизода "Трамвай по желание" представя на своята публика миналото и настоящето, наследството и завещанието на една от най-достойните театрални институции в България – великотърновският драматичен театър "Константин Кисимов". Първата театрална трупа в града се създава през 1870. За нуждата на театъра се закупуват декори, костюми от..

публикувано на 12.09.25 в 16:35

Радослав Владимиров между киното и музиката

Да си свидетел на пътя на човек, който следва сърцето си, несъмнено е вдъхновяващо. Радослав Владимиров припомня това както с ролята си на Мето в екранизацията на Хайтовия разказ “Сватба” – филм на Магдалена Ралчева с международно признание и с много силно изградена ценността система, така и с всичко, което прави в житейски план, където – за разлика от..

публикувано на 12.09.25 в 16:01