Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Парите за образование – не "усвояване" срещу дейност, а инвестиране срещу резултат

Нели Колева (вляво) и Венета Гаврилова
Снимка: Василена Мирчева

Макар че финансирането на средното образование и заплащането на учителския труд не са на мечтаното равнище, е факт, че в последните години в сферата постъпват значителни суми по европейски програми и от държавния бюджет. Дали обаче похарчените милиони са довели до подобрение на резултатите на българските ученици. Отговорът е ясен и тревожен – почти половината от 15-годишните българи са функционално неграмотни, хиляди отпадат от училище или изобщо не влизат в него и не се виждат знаци тенденцията да се променя, а това е проблем не само за младите и техните семейства, но и за цялото ни общество.

Защо вложените средства не водят до решаване на проблемите, за чието преодоляване са определени, и какви стъпки биха променили това коментира Нели Колева, ръководителка на екип "Стратегически партньорства" във фондация "Заедно в час".

"Когато погледнем на макро ниво какво се случва в образованието, ние ще си дадем сметка много бързо, че средствата, да, са пристигнали някъде, но резултат по отношение на подобряване на тия неща, срещу които всъщност се борим с помощта на тези средства, не се наблюдава, т.е. нито се е намалил броят на отпадналите ученици от образователната система, нито са се повишили образователните резултати на учениците, нито учителите са станали по-доволни, по-удовлетворени от работата си, нито казват, че се чувстват по-подготвени, нито директорите се чувстват по-подкрепени и т.н. Напротив, наблюдаваме такова едно усещане за силно недоволство, изтормозеност, говори се страшно много за бърнаут… Най-общо можем да кажем, че от тая гледна точка не се справяме с тая изключително важна задача да образоваме учениците и да подсигурим бъдещето им."

"На мен ми се струва, че един много нужен завой е да започнем в образованието да се интересуваме от резултата, а не от дейността, защото ние в момента просто бъркаме действие с резултат, не се държим отговорни…И ми се струва, че голямата разлика и това, което действително би променило нещата отвъд плакатните фрази… е именно, когато се фокусираме върху резултатите и се държим отговорни за тях, защото вие си давате сметка, че няма нито една сфера в живота или много малко са тия сфери, където, ако просто с лека ръка ние усвоим, но не оползотворим такива колосални суми пари, то доста хора просто ще си загубят работата или поне възможността да програмират по същия начин следващия програмен период."

Чуйте цялото интервю в записа






Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Акад. Чавдар Славов

Мовембър, или мъже за пример

Месецът, посветен на мъжкото здраве, бе анализиран от акад. Чавдар Славов. В мотото на здравната среща в ефир използвахме популярното име на кампанията, която наричаме и "мустакатия ноември", но и заглавието на един изключително показателен "мъжкарски" филм. Защото отговорността на по-силния пол винаги е била не само в полза на собственото здраве, но..

публикувано на 25.11.24 в 12:10

Татяна фон Педерсен: Сицилия е пример как се прави историко-културен туризъм

Много от слушателите на "Покана за пътуване" със сигурност са ходили до Сицилия, единият от двата италиански острова с автономен статут. Първата ни асоциация от там, естествено е вулкана Етна и природни красоти, а втората – мафия. Но едва ли в съзнанието ни ще изникне кинофестивал. А точно на такъв, при това за документални филми   с..

публикувано на 24.11.24 в 13:05

Сериозни образователни игри разработват учени от БАН

Институтът по математика и информатика - БАН, учредител на Регионалния академичен център на БАН - Бургас, стартира нов проект BG-RRP-2.011-0004 "Иновативна софтуерна платформа за сериозни образователни игри с креативна визуализация за изграждане на компетентност и отговорно управление на природните ресурси" (ProNature). Ръководител на проекта е доц...

публикувано на 22.11.24 в 10:20

Обичат ли учениците училището?

Даниъл Т. Уилингам е когнитивен психолог, посветил живота си на нелеката задача да "превежда" достиженията на науката на езика на класната стая. Всички съвети на експерта са събрани в книгата "Защо учениците не обичат училището?", издадена на български език.  Като тръгва от тезата, че има девет принципа за работата на ума, които не биха се променили..

публикувано на 21.11.24 в 16:30

Изложбата "70 години ЦЕРН" може да се види във Физическия факултет на Софийския университет до края на ноември

Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството на образованието и науката, Софийският университет "Св. Кл. Охридски" и Институтът за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН организират изложба, която е посветена на настоящето и бъдещето..

обновено на 21.11.24 в 15:49