Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Практиката на домашно музициране

Снимка: Wikimedia

"Но когато вечерята приключи и по традиция музикалните книги бяха извадени на масата, домакинята ми подаде една от партиите и добросъвестно ме помоли да пея. И когато след множество извинения аз искрено си признах, че не мога, всички започнаха да се чудят. Някои прошепнаха на съседите си, искайки да знаят как ли съм бил отгледан: затова и сега изпълнен със срам от моето невежество, идвам да търся моя стар приятел маестро Гнорим, за да стана негов ученик". 

С тази история започва трактатът "Ясно и леко въведение в практическата музика" от английския ренесансов композитор и теоретик Томас Морли. За разлика от днешния свят, в който домашните занимания с музика в много случаи са лукс, запазен само за малцина, в Европа през XVI век от всички представители на зараждащата се средна класа се очаква да могат да пеят или да свирят на различни инструменти на прима виста. До такава степен тези умения са задължителни, че всички, които не ги притежават предизвикват най-малкото изумено повдигане на вежди, както става ясно и от трактата на Морли.

"Това е единственият начин, чрез който хората са имали достъп до музика. Лесно можем да си представим, че звукозаписът и всички други технологични средства са далеч от тази епоха и единственият способ човек, които обича музика, да има съприкосновение с нея, е просто да я създава; да я накара да звучи". Това подчертава доц. Явор Генов от Българската академия на науките, който, освен че е лютнист с 4 компактдиска, издадени от звукозаписната компания Brilliant Classics, през последните 15 години е и водещият изследовател на музиката на Средновековието, Ренесанса и Барока у нас. Какво още обясни той за начините, по които хората са изпълвали ежедневието си с музика, създадена от самите тях, чуйте в звуковия файл.

Този вторник (7 март от 23 ч.) в предаването "Музика хисторика" с помощта на доц. Явор Генов ви представяме практиката на домашно музициране, която се заражда по времето на Ренесанса, чрез записи на произведения от Барбара Строци, Антонио Каприоли, Филип Вердело, Антъни Холборн, Джон Джонсън, Джон Бул, Алесандро Пичинини, Робърт Кинг, Томас Кемпиън, Робърт Уайт и Джироламо Фрескобалди.

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Митко Щерев

Митко Щерев се прощава с публиката: Последен концерт и поглед назад

Наскоро българската музикална сцена бе изправена пред новината, че обичаният композитор Митко Щерев ще се оттегли от сценичните си изяви. Окончателното сбогуване ще се състои на 28 октомври в зала 1 на НДК, по време на заключителния концерт "Обич и песен ". По думите на Щерев, неговото реално оттегляне от сцената е настъпило още през..

публикувано на 28.10.24 в 12:08

"Пловдив Джаз фест" 2024 – в десетката!

И по света, и у нас, думата "джаз" е все така "лесна за произнасяне и приятна за ухото", според Ърнест Хоупкинс, в чиято кратка статия, публикувана в "Сан Франциско Бюлетин" през 1913 година, е упомената за първи път. Думата – с цялото ѝ емоционално и смислово значение, удобно се е настанила и в календара на града под тепетата. А цветната програма,..

публикувано на 28.10.24 в 10:20
Виктор Теодосиев

Виктор Теодосиев: За мен валдхорната е начин да изразявам своите емоции

Виктор Теодосиев е сред най-изявените млади български инструменталисти. Той е трето поколение в семейство, посветило се на валдхорната. Възпитаник е на Националното музикално училище "Любомир Пипков" в София, а в момента е студент в Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" в класа на именития проф. Владислав Григоров. Виктор..

публикувано на 27.10.24 в 10:35

"Весталката" на Спонтини с великолепен запис от Опера Бастий

" Операта на Спонтини, написана през 1807 година е спечелила известно утвърждение чрез одобрението на Вагнер, който оценява смесицата от митологизъм и трансцендентност на любовта. Творбата става още по-известна когато легендарното сопрано Мария Калас разкрива драматичния ѝ потенциал за публиката в Ла Скала през 1954 година." – четем в статия за от..

публикувано на 26.10.24 в 07:45
Плакат: „Аларма Пънк Джаз“

Масахико Сато с извънреден концерт в "Гьоте-Институт"

След невероятния концерт, който изнесе в зала "Сингълс" на НДК в сряда, маестро Масахико Сато , една от живите легенди на японския авангарден джаз, остава за още един (камерен) концерт в залата "Гьоте-институт – България" на ул. "Будапеща" 1 в петък вечер (25 октомври) . Вратите на залата отварят в 20.00 ч., а началото е точно в 20.30 ч. На..

публикувано на 24.10.24 в 20:47