Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Практиката на домашно музициране

Снимка: Wikimedia

"Но когато вечерята приключи и по традиция музикалните книги бяха извадени на масата, домакинята ми подаде една от партиите и добросъвестно ме помоли да пея. И когато след множество извинения аз искрено си признах, че не мога, всички започнаха да се чудят. Някои прошепнаха на съседите си, искайки да знаят как ли съм бил отгледан: затова и сега изпълнен със срам от моето невежество, идвам да търся моя стар приятел маестро Гнорим, за да стана негов ученик". 

С тази история започва трактатът "Ясно и леко въведение в практическата музика" от английския ренесансов композитор и теоретик Томас Морли. За разлика от днешния свят, в който домашните занимания с музика в много случаи са лукс, запазен само за малцина, в Европа през XVI век от всички представители на зараждащата се средна класа се очаква да могат да пеят или да свирят на различни инструменти на прима виста. До такава степен тези умения са задължителни, че всички, които не ги притежават предизвикват най-малкото изумено повдигане на вежди, както става ясно и от трактата на Морли.

"Това е единственият начин, чрез който хората са имали достъп до музика. Лесно можем да си представим, че звукозаписът и всички други технологични средства са далеч от тази епоха и единственият способ човек, които обича музика, да има съприкосновение с нея, е просто да я създава; да я накара да звучи". Това подчертава доц. Явор Генов от Българската академия на науките, който, освен че е лютнист с 4 компактдиска, издадени от звукозаписната компания Brilliant Classics, през последните 15 години е и водещият изследовател на музиката на Средновековието, Ренесанса и Барока у нас. Какво още обясни той за начините, по които хората са изпълвали ежедневието си с музика, създадена от самите тях, чуйте в звуковия файл.

Този вторник (7 март от 23 ч.) в предаването "Музика хисторика" с помощта на доц. Явор Генов ви представяме практиката на домашно музициране, която се заражда по времето на Ренесанса, чрез записи на произведения от Барбара Строци, Антонио Каприоли, Филип Вердело, Антъни Холборн, Джон Джонсън, Джон Бул, Алесандро Пичинини, Робърт Кинг, Томас Кемпиън, Робърт Уайт и Джироламо Фрескобалди.

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Започва поредица от концерти "Духът на испанската и латиноамериканската музика"

Поредица от концерти "Духът на испанската и латиноамериканската музика" ще бъде открита днес в Националната музикална академия "Професор Панчо Владигеров" в София от 18.30 ч. Тя предлага богата програма, изпълнявана от изявени китаристи, както и уникален концерт, който съчетава традицията на класическото пиано с фолклорната музика. Всички..

публикувано на 10.04.25 в 11:58

"Размисли преди Великден" със Симфоничния оркестър на БНР

В петък (11 април) от 19 ч. в зала "България" е концертът "Размисли преди Великден" на Симфоничния оркестър на БНР. Константин Илиевски , главният диригент на Радиосимфониците, представя в "Артефир" програмата на празничния концерт, в която са закодирани дълбоки послания, свързани с предстоящия празник. "Програмата е типична за..

публикувано на 09.04.25 в 16:20

Пея ви съвсем нова песен

Коулман Мелет (27 май 1974 – 12 февруари 2009) е американски джаз китарист и вокалист, който загива трагично в самолетна катастрофа на 12 февруари 2009 година. Във фаталния ден е пътувал за турне, където трябвало да свири с Филхармоничния оркестър на Бъфало, Ню Йорк, като член от групата на тромпетиста Чък Манджионе. Приближавайки се до Бъфало,..

публикувано на 09.04.25 в 10:30

24-ти Великденски музикален фестивал на Държавната опера във Варна

В 24-тото издание на своя Великденски музикален фестивал Държавната опера във Варна поднася 16 събития в различни жанрове – опера, оперета, балет, концерт и мюзикъл и спектакли за деца. Началото беше поставено през март с представления на оперите "Бохеми“ и "Макбет“, детския мюзикъл "Мечо Пух“ и първия от концертите "Лицата на НМА "Проф. Панчо..

публикувано на 07.04.25 в 17:05

Удо Диркшнайдер пристига да лее желязо в зала "Христо Ботев"

През далечната 1981 година едно име нахлу с гръм и трясък в рокаджийските класации на цяла Европа и предизвика удивени възгласи. Проглуши дори британските фенове и славещата се със своя шовинизъм критика на Албиона не успя да затвори очите си пред факта, че Германия е родила група от класата на "Деф Лепърд", "Айрън Мейдън", "Саксън" и..

публикувано на 07.04.25 в 11:47