Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

За да останат и да бъдат полезни, учителите се нуждаят от подкрепа

Снимка: @teachforbulgaria

"Учители вече има. Какво следва?" беше надсловът на дискусия, организирана от фондация "Заедно в час" с участието на училищни директори и учители, образователни експерти, университетски преподаватели, синдикалисти и други действащи лица от широкия кръг на професионално или граждански ангажираните с образованието на децата ни.

Основания за твърдението, че учители вече има, са числата – за последните 6 години броят на студентите по педагогика е нараснал с 42%, всеки осми студент учи за педагогическа правоспособност, педагогиката е втората най-желана специалност, 12 български университета предлагат общо 367 бакалавърски и магистърски програми по педагогика.

В същото време според доклад на Световната банка от 2016 г. само 10% от новопостъпилите учители остават в системата след третата година. Ако има пренасищане с учители за началния и предучилищния етап, то преподаватели по математика, информатика и природни науки не достигат. Почти половината от 15-годишните ни ученици са функционално неграмотни. Общо е усещането за неудовлетвореност от качеството и резултатите на средното образование и сред учителите, и сред родителите.

Всичко това е основание за въпроса какво следва. Как младите хора, избрали педагогиката за свое поприще, не просто да влязат в училищата, но да останат там, да бъдат онези учители, които ще дадат качественото съвременно образование, изграждащо умения, нагласи, компетентност, основа за успешна реализация и пълноценен живот на децата ни.

Накратко това бяха въпросите, около които обмениха опит и мнения участниците в дискусията на "Заедно в час", организирана по международния проект NEST за подкрепа и продължаващо обучение на нови учители. Предлагаме ви гледните точки на някои от участниците, представители на основните звена в подготовката, подбора, подкрепата и наставничеството на новите учители.

Запазваме си правото на следващи въпроси, съмнения и лични наблюдения върху реалността в средното ни училище.

Доц. Силвия Цветанска от Факултета по педагогика на СУ – как висшите училища отговарят на големите очаквания за подготовката на бъдещите учители и на огромния интерес към педагогическите специалности.


Соня Дамянова, ст. експерт по български език и литература, РУО-Враца – пренастройват ли се Регионалните управления на образованието към по-скоро подкрепяща роля спрямо учителите, каквито заявки се чуват напоследък.


Михаил Ненов, директор на ОУ "Александър Георгиев-Коджакафалията", Бургас, първото новосъздадено за ХХI век българско училище – училищните директори носят огромната отговорност за подбора на кадри, за общия климат и стил на общуване, за визията за развитие на училището, за стимулирането на желанието за самоусъвършенстване и развитие на учителите.


Ивелина Пашова, ръководител "Обучение на училищни екипи" в "Заедно в час" – всичко, което се казва и прави във и за образованието, би трябвало да се ръководи от целта на образованието – какви ученици излизат от училище.


По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Анита Гергова

Отговорност или осъзнатост е родителството

"Казвам се Анита Гергова и съм горда майка на четири породени деца. Те са моето вдъхновение да се свържа с Адел Фабер и Илейн Мазлиш и да поема отговорността и ангажимента да разпространя техните световно признати курсове сред българските родители и всички хора, работещи с деца." За това къде и кога се поставят граници между родители и деца,..

публикувано на 13.08.25 в 09:35
Георги Костадинов

Еврика! Успешни българи: Георги Костадинов

"За всички ученици е важна мотивацията, а Гошо е изключително мотивиран. И изпълнен с желание да помага на другите." Това казва за Георги Костадинов неговата учителката в Бургаската природо-математическа гимназия Мариана Анастасова.  На юнската сесия той успешно взе и последния си изпит за тази учебна година и от есента ще е второкурсник във..

публикувано на 11.08.25 в 17:00
Аглика Икономова, проф. Диана Гергова, арх. Александър Стайнов и проф. д-р арх. Николай Тулешков (от ляво надясно)

Недвижимите културни паметници в България се рушат

В последните десетилетия, след приемането на Закона за културното наследство (ЗКН) през 2009 г., нашето недвижимо национално наследство, нашите старини бяха оставени на произвола на съдбата и природните сили, се казва в документ-петиция, изготвен от група експерти и интелектуалци в България.  "Поставяме настоящия документ на обсъждане пред..

публикувано на 11.08.25 в 11:15

Иолина Василева: Градът Ухан в Китай е ултрамодерен и гостоприемен

Магистратурата ѝ по "Междукултурна комуникация и превод с китайски и български език" от Софийския университет е добавка към другата от НБУ по "Международни отношения и дипломация". Тя е живяла в Китай, учила е в тамошен университет и е създател на Фейсбук страницата "С обич от Китай", която няма начин да не ви е попадала в мрежата с любопитните..

публикувано на 10.08.25 в 12:15
Храмът на Артемида в Сардис

Древният Сардис

Древният лидийски град Сардис е бил един от най-богатите градове в миналото. Сардис е бил столица и по време на управлението на цар Крез, останал в историята с вкуса си към богатствата, като Крез е управлявал едно наистина внушително царство, което обхващало голяма територия – от Милет и Ефес до Черноморското крайбрежие и Анталия. Ако трябва да си..

публикувано на 09.08.25 в 10:05