Над 100 бяха ролите на прочутия бас Димитър Петков. Извайваше ги неподражаемо на сцената на най-престижните световни театри в продължение на повече от три десетилетия. С Кончак и Иван Ховански печели конкурса за млади оперни певци в София през 1967-а – за първи път авторитетното жури присъжда Голямата награда тъкмо на Митко Петков.
Година по-рано е паметната им среща с режисьора Борис Покровски, който поставя "Хованщина" на Мусоргски в Софийската опера. В Златния фонд на БНР се пази запис от премиерния спектакъл, запечатал паметното преобразяване на Димитър Петков като княз Иван Ховански. Атанас Маргаритов дирижира хора и оркестъра на първия ни оперен театър.
Припомняме си и друга знакова роля: дебютът му като Филип Втори в постановката на Жан Вилар на "Дон Карлос" от Верди на най-престижната открита оперна сцена, тази във Верона през 1969 в звездната компания на Монсерат Кабайе, Пласидо Доминго, Фиоренца Косото и Пиеро Капучили.
Сред върховите постижения на Димитър Петков бе участието му в историческия запис на нецензурираната версия на "Лейди Макбет от Мценск" на Шостакович. За пръв път през април 1978 в студиото на EMI в Лондон се вграждат нотите на оригиналната партитура. Идеята е на Мстислав Ростропович и Галина Вишневска, които собственоръчно са написали: "Щастливи сме, че осъществихме записа на "Лейди Макбет" от Шостакович. Светла му памет на нашия любим приятел и учител. Посвещаваме му този запис с надеждата да бъде достоен за неговия безсмъртен гений…"
Борис Измайлов бе ролята, с която Димитър Петков особено се гордееше. За нея получи подобаващо признание и на спектаклите в Берлин, Флоренция, Марсилия, Нанси…
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg