Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Музикалният иноватор Чиприано де Роре

Снимка: Wikimedia

Чиприано де Роре (ок. 1515-1565) е един от най-важните автори в средата на XVI век, който с композиционните си иновации и експерименти се превръща в основното влияние върху последвалото развитие на мадригала. Музиката на франко-фламандеца, който прекарва по-голямата част от живота си в Италия, продължава да се печата четири десетилетия след смъртта му, както и да бъде включвана в големите ръкописни колекции от края на XVI век. Множество композитори от следващото поколение твърдят, че са учили при него, а братът на Монтеверди определя Чиприано де Роре като истинския "създател на втората практика".

Малко се знае за ранния живот на композитора. Съществуват теории, че може би Роре е бил част от свитата на Маргарита Пармска – херцогинята на Флоренция, Парма и Пиаченца, която в средата на века става и губернатор на Испанска Нидерландия. Фраза в мадригала Alma real, se come fida stella, който композиторът ѝ посвещава през 1559 г., навежда на мисълта, че приятелството между двамата е от много по-рано.

Кога точно композиторът пристига в Италия не е ясно, но често за него се казва, че е ученик на Андриан Виларт. Дали това наистина е било така или той просто е бил сред авторите, които са възприели творческата практика на Виларт, е трудно да се каже. Интересно е да се отбележи обаче, че в сборника "Фантазии и ричеркари за три гласа", издаден през 1549 г. във Венеция, присъстват образци на мотета Regina Caeli и на Виларт, и на Роре, като и двамата използват един и същи мелодически материал в тенора.

От епистоларни свидетелства става ясно, че през 1542 г. Роре вече живее в италианския град Бреша, като се предполага, че активно си търси работа като придворен композитор. През 1546 г. бива назначен като maestro di cappella в двора на граф Ерколе д’Есте във Ферара, като това е един от най-значимите музикални центрове в Италия по това време. Роре прекарва там следващите 12 години от живота си и през този период добива международна известност в цяла Западна Европа.

През 1559 г. композиторът се завръща във Фландрия, където открива родния си град изгорен – резултат от войната за независимост. Роре не се задържа дълго там и скоро постъпва на работа в двора на Фарнезе в Парма, но явно, че условията не са му се понравили, защото през 1563 предприема действия, за да се премести във Венеция, които обаче не се увенчават с успех. Малко повече от година по-късно Чиприано де Роре умира в Парма, като сред последните му произведения са мадригали, меса, мотет и музика за сватбата на Алесандро Фарнезе и Мария Португалска.

В творчеството на композитора се откриват множество иновации: замяна на имитационния стил с почти "прозрачна" хомофонна фактура; разработване на ритмическите възможности на по-кратките нотни стойности; създаване на колекция творби, подредени по модален принцип; драматизиране на текстовете, така че те почти напомнят на малки сцени; употреба както на мелодически, така и на хармонически похвати с цел илюстриране на смисъла на текста.

Този вторник (11 април от 23 часа) в предаването "Музика хисторика" ви представяме живота и творчеството на Чиприано де Роре с изпълнения на вокалните състави "Хилиард", "Хуелгас", The Consort of Musicke, Musica Secreta, Profeti della Quinta и The Tallis Scholars.

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

24-ти Великденски музикален фестивал на Държавната опера във Варна

В 24-тото издание на своя Великденски музикален фестивал Държавната опера във Варна поднася 16 събития в различни жанрове – опера, оперета, балет, концерт и мюзикъл и спектакли за деца. Началото беше поставено през март с представления на оперите "Бохеми“ и "Макбет“, детския мюзикъл "Мечо Пух“ и първия от концертите "Лицата на НМА "Проф. Панчо..

публикувано на 07.04.25 в 17:05

Удо Диркшнайдер пристига да лее желязо в зала "Христо Ботев"

През далечната 1981 година едно име нахлу с гръм и трясък в рокаджийските класации на цяла Европа и предизвика удивени възгласи. Проглуши дори британските фенове и славещата се със своя шовинизъм критика на Албиона не успя да затвори очите си пред факта, че Германия е родила група от класата на "Деф Лепърд", "Айрън Мейдън", "Саксън" и..

публикувано на 07.04.25 в 11:47

Фестивалът "Артис" с четвърто издание в София

От началото на своето създаване фестивалът "Артис" носи послание за духовност, творчество, креативност и вдъхновение. Този мотив е силно застъпен и в това издание, което поставя своето начало на 12 април от 19.00 часа в зала № 9 на Национален дворец на културата с концерт на Ирина Георгиева, Георги Андреев, Милена Андреева озаглавен "Фолклор и..

публикувано на 07.04.25 в 08:10

"Роберто Деверьо" на Доницети в постановка от Амстердам

Спектакъл от сцената на Нидерландската национална опера ще проследим тази събота (4 април от 20 часа) чрез международния радиообмен. Това е операта "Роберто Деверьо" на италианския композитор Гаетано Доницети, с която трупата на театъра и тандема режисьор – диригент, Йетске Мийнсен и Енрике Мацола, завършват историческата трилогия на Тюдорите. В нея..

публикувано на 05.04.25 в 08:15

"Роберто Деверьо", опера от Гаетано Доницети в три действия

Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран •  Роберто..

публикувано на 04.04.25 в 11:45