Чиприано де Роре (ок. 1515-1565) е един от най-важните автори в средата на XVI век, който с композиционните си иновации и експерименти се превръща в основното влияние върху последвалото развитие на мадригала. Музиката на франко-фламандеца, който прекарва по-голямата част от живота си в Италия, продължава да се печата четири десетилетия след смъртта му, както и да бъде включвана в големите ръкописни колекции от края на XVI век. Множество композитори от следващото поколение твърдят, че са учили при него, а братът на Монтеверди определя Чиприано де Роре като истинския "създател на втората практика".
Малко се знае за ранния живот на композитора. Съществуват теории, че може би Роре е бил част от свитата на Маргарита Пармска – херцогинята на Флоренция, Парма и Пиаченца, която в средата на века става и губернатор на Испанска Нидерландия. Фраза в мадригала Alma real, se come fida stella, който композиторът ѝ посвещава през 1559 г., навежда на мисълта, че приятелството между двамата е от много по-рано.
Кога точно композиторът пристига в Италия не е ясно, но често за него се казва, че е ученик на Андриан Виларт. Дали това наистина е било така или той просто е бил сред авторите, които са възприели творческата практика на Виларт, е трудно да се каже. Интересно е да се отбележи обаче, че в сборника "Фантазии и ричеркари за три гласа", издаден през 1549 г. във Венеция, присъстват образци на мотета Regina Caeli и на Виларт, и на Роре, като и двамата използват един и същи мелодически материал в тенора.
От епистоларни свидетелства става ясно, че през 1542 г. Роре вече живее в италианския град Бреша, като се предполага, че активно си търси работа като придворен композитор. През 1546 г. бива назначен като maestro di cappella в двора на граф Ерколе д’Есте във Ферара, като това е един от най-значимите музикални центрове в Италия по това време. Роре прекарва там следващите 12 години от живота си и през този период добива международна известност в цяла Западна Европа.
През 1559 г. композиторът се завръща във Фландрия, където открива родния си град изгорен – резултат от войната за независимост. Роре не се задържа дълго там и скоро постъпва на работа в двора на Фарнезе в Парма, но явно, че условията не са му се понравили, защото през 1563 предприема действия, за да се премести във Венеция, които обаче не се увенчават с успех. Малко повече от година по-късно Чиприано де Роре умира в Парма, като сред последните му произведения са мадригали, меса, мотет и музика за сватбата на Алесандро Фарнезе и Мария Португалска.
В творчеството на композитора се откриват множество иновации: замяна на имитационния стил с почти "прозрачна" хомофонна фактура; разработване на ритмическите възможности на по-кратките нотни стойности; създаване на колекция творби, подредени по модален принцип; драматизиране на текстовете, така че те почти напомнят на малки сцени; употреба както на мелодически, така и на хармонически похвати с цел илюстриране на смисъла на текста.
Този вторник (11 април от 23 часа) в предаването "Музика хисторика" ви представяме живота и творчеството на Чиприано де Роре с изпълнения на вокалните състави "Хилиард", "Хуелгас", The Consort of Musicke, Musica Secreta, Profeti della Quinta и The Tallis Scholars.
В 24-тото издание на своя Великденски музикален фестивал Държавната опера във Варна поднася 16 събития в различни жанрове – опера, оперета, балет, концерт и мюзикъл и спектакли за деца. Началото беше поставено през март с представления на оперите "Бохеми“ и "Макбет“, детския мюзикъл "Мечо Пух“ и първия от концертите "Лицата на НМА "Проф. Панчо..
През далечната 1981 година едно име нахлу с гръм и трясък в рокаджийските класации на цяла Европа и предизвика удивени възгласи. Проглуши дори британските фенове и славещата се със своя шовинизъм критика на Албиона не успя да затвори очите си пред факта, че Германия е родила група от класата на "Деф Лепърд", "Айрън Мейдън", "Саксън" и..
От началото на своето създаване фестивалът "Артис" носи послание за духовност, творчество, креативност и вдъхновение. Този мотив е силно застъпен и в това издание, което поставя своето начало на 12 април от 19.00 часа в зала № 9 на Национален дворец на културата с концерт на Ирина Георгиева, Георги Андреев, Милена Андреева озаглавен "Фолклор и..
Спектакъл от сцената на Нидерландската национална опера ще проследим тази събота (4 април от 20 часа) чрез международния радиообмен. Това е операта "Роберто Деверьо" на италианския композитор Гаетано Доницети, с която трупата на театъра и тандема режисьор – диригент, Йетске Мийнсен и Енрике Мацола, завършват историческата трилогия на Тюдорите. В нея..
Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран • Роберто..
На 7 април – Деня на здравния работник, отбелязваме значимостта на хората, които се грижат за здравето ни не само в болничните зали, но и чрез словото...
"Ганьограф" е авторско работно наименование на кратките визуално-словесни творби в социалните мрежи, описващи "класическия българин" или "класѝка", нещо..
Отиде си актьорът от Сатиричния театър Пламен Сираков. Той бе добър, усмихнат човек, благ и ненатрапчив. Познавах го от 1991 г., когато се срещнахме в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg