Амбициозен и специализиран в новата музика, но компетентен и в класицистично-романтичния репертоар, отворен към новото и любопитен към рядкото: такъв е Шведският радио-симфоничен оркестър. Съставът важи като един от най-многостранните оркестри в Европа, който има за цел постоянно да върви по нови програмни пътища. Първата от двете концертни вечери с Шведския радио-симфоничен оркестър на 18 и 19 март в Златната зала на Музикферайн във Виена премина блестящо и показа един внимателен и професионален подход към богатия на стилове, епохи и багри оркестров репертоар. Този подход много напомня за Австрийския радио-симфоничен оркестър, който напоследък беше застрашен от съкращение. Постоянната родина на Шведския радио-симфоничен оркестър от 1979 година е концертната зала на Шведското радио. Но оркестърът не се среща със своята публика само в концертната зала, а и на вълните на шведското радио, както и на телевизионния екран. Музикален директор на оркестъра от 2007 година е британецът Даниел Хардинг, който е поел и художественото ръководство на състава от 2018 година. По случай 100-годишнината от рождението на Дьорд Лигети оркестърът изпълни неговите „Атмосфери“ за голям оркестър. В програмата бяха включени още цигулковият концерт на Роберт Шуман в ре-минор, както и четвъртата симфония на Жан Сибелиус в ла-минор, оп. 63.
Особено впечатляващи бяха "Атмосферите" на Дьорд Лигети. Тук оркестърът представи на публиката особени сферични звуци и микроскопични звукови повърхности. Публиката слушаше като омагьосана и доста концентрирано. Това беше достатъчно признание за Шведския радио-симфоничен оркестър. Цигулковият концерт в ре минор на Роберт Шуман има проблемна история. Концертът е възникнал в щастливи за Шуман времена, когато композиторът като музикален директор в Дюселдорф е бил освободен от финансови грижи и е имал възможността да се посвети на творческата си дейност. Цигуларят обаче, на когото Шуман посвещава Цигулковия си концерт, Йозеф Йоахим, отхвърля издаването на концерта. Проспериращото заболяване на Шуман и скорошната му смърт, както и отрицателната оценка на Йозеф Йоахим, довеждат до пълната забрава на творбата. А всъщност този концерт свързва необарокови с модерни за тогавашния 19 век изразителни средства и е една майсторска творба с високо виртуозни претенции.
Немският цигулар със световна кариера Кристиан Тетцлаф се представи в бляскава емоционална и техническа светлина, както и завладя публиката с прекрасния и благородния звук на немската си цигулка от работилницата на Петер Грайнер. Един технически срив, отвъртелият се ключ на една струна в третата част на концерта, доведе до объркване у солиста, но в никакъв случай не успя да помрачи и ни най-малко романтичното настроение на сцената, както и бляскавата виртуозност на Тетцлаф. Тук за жалост трябва да отбележим, че австрийската критика обърна голямо внимание на тази грешка и я изтълкува като слаба концентрация на солиста, което обаче не е вярно. Грешката всъщност се изрази в това, че Тетцлаф потърси контакт с диригента, което подчерта техническия проблем. Оркестърът обаче продължи да свири и солистът бързо нави ключа обратно. Във втората част на концерта Шведският радио-симфоничен оркестър изсвири четвъртата симфония на финландеца Жан Сибелиус с подчертана елегантност и изразителност.
На 5 октомври 2025, 17.00 часа на сцената на Музикален театър балет "Арабеск" ни кани на първото си представление за новия сезон "BarrocoLife – Съвършеното несъвършенство". В програмата на вечерта са включени две едноактни миниатюри, в които хореографите са използвали музика на известни барокови композитори. Анна Донева работи по "Четирите..
Съботната оперна вечер (4 октомври от 20 часа) по програма "Христо Ботев" е посветена на 200-годишнината от рождението на "краля на валса" Йохан Щраус-син. Неговата жизнерадостна, вдъхновяваща музика ни съпровожда традиционно в началото на всяка нова година. Творбите му са еднакво популярни сред различните социални прослойки на неговото съвремие...
Либрето: Игнац Шнитцер по повестта "Сафи" на Мор Йокай. Първо изпълнение: 24 октомври 1885, Виена, Австрия. Първо изпълнение в България: 1921, София, Свободен театър. Действащи лица: • Сафи, млада циганка – сопран • Шандор Баринкай – тенор • Граф Петер Хомонай – баритон • Калман Жупан, богат търговец – бас • Арсена, негова дъщеря – сопран •..
В петъчната вечер (3 октомври от 19.30 часа) ще си спомним за едни от най-поетичните ни пианисти, както наричаха Красимир Гатев. Отиде си през 2008 година, но остави ценни записи и словесните си откровения в Златния фонд на БНР. Гатев не бе словоохотлив. Не обичаше интервютата, нито преднамерената показност. Предпочиташе да изразява мислите и..
56-ото издание на Международния фестивал за класическа музика "Софийски музикални седмици" ще завърши с благотворителен концерт и спектакъл под надслов Esperanza for Life/"Надежда за живот" в помощ на SOS Детските селища в България и безстопанствени животни. Инициативата е на Международната фондация, която носи името на родената у нас..
В рубриката "Разговорът" на "Нашият ден" темата за родителството днес отново застана във фокуса. Как изглежда семейството в съвременното ни забързано..
В епизод 606 "Трамвай по желание" представя на своята публика най-новата сценична адаптация на драматургичния шедьовър на Йордан Радичков "Лазарица"...
Между 29 септември и 5 октомври в гр. Плевен се провежда фестивалът за литература и танц Leap Off Page, организиран от фондация "Елизабет Костова"...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg