Този петък запазената територия за български изпълнители и композитори ще бъде нещо като "вълшебна машина на времето". С помощта на музикалните записи от нашата фонотека и на безценните архиви на Златния фонд на БНР пред вас ще оживее една българска музикална легенда. Един диригент, белязал цяла епоха в развитието на нашия любим Радиооркестър, музикантът, когото с обич и преклонение си спомнят не само радиослушателите и посетителите на концертните зали, но и всички оркестранти, имали уникалния шанс да свирят под негово ръководство. За тях и за нас той беше и винаги ще си остане "Маестрото". На 6 май се навършиха 110 години от неговото рождение и макар вече повече от три десетилетия той да обитава онзи другия, по-красив (както казват) свят, изкуството му и споменът за него са живи и ярки. И винаги го споменаваме с огромно уважение и много обич: Васил Стефанов...
Странно е усещането да ви говоря за личност като Васил Стефанов. В спомените ми той е останал като един от ярките символи на БНР – диригентът, когото срещах по коридорите преди или след репетиции, музикантът, пред когото благоговееха всички и който по един неподражаем начин успяваше да внуши едновременно уважение и обич. За близо четирите десетилетия, през които Васил Стефанов беше начело на Радиооркестъра, той успя да изгради от него наистина забележителен състав – един от водещите не само у нас, но и в Европа.
Започнал като блестящ цигулар – ученик на Саша Попов, най-добрият български цигулар по онова време, Васил Стефанов е ключова фигура в музикалния ни живот от онези години. Изявява се като солист, свири много камерна музика, партнира си с най-изявените български инструменталисти. Като оркестрант участва най-напред в Царския симфоничен оркестър, а след това в новосъздадения Радиооркестър. Съдбата обаче е решила той да бъде водач, лидер – и през 1947 година му се предоставя шанса да специализира дирижиране при големия чешки диригент Вацлав Талих. След завръщането си в България Васил Стефанов работи най-напред като втори диригент на Софийската филхармония, а след това и с Радиооркестъра, начело на който застава през 1954 година, и с който остава неразривно свързан чак до края на живота си. Успоредно с това ръководи и прославения мъжки хор "Гусла", с който също бележи високи творчески постижения.
Превъзходен музикант, отлично познаващ психологията на оркестрантите, Васил Стефанов беше не толкова над тях, колкото "един от тях" – едновременно разбиращ, отзивчив и чувствителен, но същевременно взискателен и безкомпромисен. Ползваше се с невероятен авторитет и само един негов поглед беше достатъчен, за да се възцари тишина в оркестъра. Васил Стефанов беше пословичен със своя перфекционизъм, с точността си и с чувството си за хумор. За 37-те славни години, в които беше начело на Радиооркестъра, той успя да го превърне не само във високопрофесионален състав, но и в забележителен колектив, сплав от музиканти, които не просто работят, а живеят един общ живот. Записа огромно количество творби, сред които са и десетки първи регистрации на произведения от български автори. Отиде си, без да успее да дочака своята 80-годишнина – точно тогава, когато трябваше да се радва на заслуженото уважение на своите почитатели. Но споменът за него е жив и до днес – висок, красив, атлетичен с внушителна осанка и изразителни, сякаш "говорещи" ръце. Една магнетична личност, белязала цяла епоха от развитието на оркестъра – неговият "златен период", за който все още всички говорят с истинско страхопочитание...
Именно от тази магия, от изкуството на диригента Васил Стефанов ще бъде "обвеяна" и нашата петъчна музикална вечер (26 май, от 19.30 часа).
Под негово диригентство ще звучат творби от Хендел, Моцарт, Бетовен, Дворжак, Менделсон, Григ, Петко Стайнов, Александър Райчев и Веселин Стоянов, ще научим и как е изглеждал той в очите на своите колеги от Симфоничния оркестър на БНР. А като солисти ще имаме възможността да чуем великолепните Недялка Симеонова, Петко Радев, Антон Диков, Стойка Миланова и Иван Дреников.
Вярваше в това знаменитият тенор до края на дните си. А също, че задачата на изпълнителя е да напипа нюансите в авторовия текст, които правят ролята само негова. Тамино от "Вълшебната флейта" бе една от тези роли. Казват, че има нещо ангелско в гласа на Петер Шрайер: затрогваща лирика, топлина, съвършен кристален оттенък… Какво да говорим за фантастично..
На 22 и 23 август Хисаря за първи път става домакин на джаз фестивал . Общината е поканила българския пианист, композитор и джазмен Мартин Денев да организира събитието, а той ще срещне публиката с едни от най-ярките имена на българската сцена – утвърдени артисти и млади таланти. Входът е свободен. Общината си поставя за цел да..
На 23-ти и 24-ти август ще се проведе третото издание на фестивала за съвременна музика “Мишовите звукови пейзажи“ в село Антон. Името му е посветено на покойния композитор и пианист Михаил Големинов, който пръв съзира потенциала на селото да се превърне в гостоприемно концертно пространство в непосредствена близост до природата. “Ориндж фактори”..
Мая Нешкова ще представи новите си песни от албума "Сърцето на любовта" пред публиката в Пловдив. Летният театър е сцената, на която тя и нейният съпруг Кирил Икономов, с когото работят в тандем, ще се срещнат с почитателите си. За новините на програма "Христо Ботев" Мая Нешкова каза, че я чакат още готови песни за запис и е вероятно скоро да има..
Вярваше в това знаменитият тенор до края на дните си. А също, че задачата на изпълнителя е да напипа нюансите в авторовия текст, които правят ролята само..
Десетото издание на колоквиума ще събере учени от няколко европейски държави, които ще запознаят колегите си с темите, по които работят. Научният форум..
Един цар решил да иска отчет и да изчисти сметките си със своите подчинени за отминалата година. Казано на съвременен език - да провери бюджета и да..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg