Какво ще кажете за автор и изпълнител, "преоткрит“ на 68 години? Фламенкос, който излиза на сцената в мадридския музей "Рейна София" с кошницата си с пресни рачета и скариди, с която обикаля улиците на родния си Херес? Че отгоре на всичко фотомодел на Гучи. Точно като за "Джаз+дуенде", нощното пътешествие в първите часове на седмицата само тук, по програма "Христо Ботев“, на което става един от първите орисници с импровизацията си във финала на нашия разговор.
Мястото е вътрешното дворче на музея "Пикасо" в Малага, където за пореден път Фондация СГАЕ (Дружеството на авторите и изпълнителите в Испания) прави представянето на свои артисти пред чуждестранни програматори и журналисти. За пореден път съм сред избраните и освен в аудиториума на музея, имам привилегията да откривам и частта "оф“, където предната вечер ни е сразил Хосе де лос Камаронес.
Виждате го на снимката, тя е по-красноречива от мен. А сега го слушаме с разказа за необикновения му живот:
"Дълго време мислих, когато ми предложиха да запиша “Ancleamialma”. Израснал съм с музиката на Агухетас, винаги с кошницата си, с която продавах моите рачета и скариди. И слушах и чичовците си Фернандо Теремото, Хуан Монео. Затова и се замислих – след толкова години пеене, защо чак сега? Съвестта ми заговори – направи го по твоя си, честен и скромен начин. Не ми е лесно да съм скромен. За да могат и следващите поколения да се докоснат до истинските извори. Песните ми днес носят отсянката на всичко, което съм преживял. (В тях освен негови текстове, откриваме и Кавафис, и Неруда б.а.) С изключение донякъде на "Тангос на свободата" го приемам като ортодоксален албум.
Аз съм минал през всичко. Имам разводи и повече деца, отколкото мебели. Прекрасна лудост. Всичко, което съм преживял, е причината да си говоря с вас. Затова си обличам бяло сако и бяла риза, взимам кошницата с морски дарове и минавам през публиката с моите прегони. Без значение дали в музея "Рейна София" в Мадрид или в Севия. Това е моята емблема. Нея искам да покажа и запазя за бъдещите поколения. Това е и нещо мистично – това, което е горе, слиза в дълбините на песента ми и ми казва: "Освободи си душата"!
Нещо като блуз и джаз: без болка няма красота?
"Без болка няма съзидание, сътворение. Без кръв няма живот. Родилните мъки на майка ми, кръвта, ми дадоха живот. Болката не е отрицателно нещо, положително е. всяко нещо има своето "защо“. Защо си говорим с вас точно тук? Отговорът ми е в духа ми. Затова и навсякъде, където има добра воля, ме припознават за кантаор, истински фламенко певец. Дори и само един човек да ме слуша, съм готов да разкъсам душата си!
Дал Бог да пея и в България – аз, Хосе де лос Камаронес съм си казал, че искам да пея в цял свят. Поздравявам слушателите на "Дуенде" и си позволявам да им запея (акомпанира си с палмас върху масата, запява и всички погледи от двора на музея "Пикасо" в Малага гледат към нас)."
Целият разговор е в звуковия файл.
В 24-тото издание на своя Великденски музикален фестивал Държавната опера във Варна поднася 16 събития в различни жанрове – опера, оперета, балет, концерт и мюзикъл и спектакли за деца. Началото беше поставено през март с представления на оперите "Бохеми“ и "Макбет“, детския мюзикъл "Мечо Пух“ и първия от концертите "Лицата на НМА "Проф. Панчо..
През далечната 1981 година едно име нахлу с гръм и трясък в рокаджийските класации на цяла Европа и предизвика удивени възгласи. Проглуши дори британските фенове и славещата се със своя шовинизъм критика на Албиона не успя да затвори очите си пред факта, че Германия е родила група от класата на "Деф Лепърд", "Айрън Мейдън", "Саксън" и..
От началото на своето създаване фестивалът "Артис" носи послание за духовност, творчество, креативност и вдъхновение. Този мотив е силно застъпен и в това издание, което поставя своето начало на 12 април от 19.00 часа в зала № 9 на Национален дворец на културата с концерт на Ирина Георгиева, Георги Андреев, Милена Андреева озаглавен "Фолклор и..
Спектакъл от сцената на Нидерландската национална опера ще проследим тази събота (4 април от 20 часа) чрез международния радиообмен. Това е операта "Роберто Деверьо" на италианския композитор Гаетано Доницети, с която трупата на театъра и тандема режисьор – диригент, Йетске Мийнсен и Енрике Мацола, завършват историческата трилогия на Тюдорите. В нея..
Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран • Роберто..
На 7 април – Деня на здравния работник, отбелязваме значимостта на хората, които се грижат за здравето ни не само в болничните зали, но и чрез словото...
Представете си ярко розово езеро със захарно бели облаци… във водата. Трудно е дори за разюздано въображение. А такова място съществува! Селото около..
"Ганьограф" е авторско работно наименование на кратките визуално-словесни творби в социалните мрежи, описващи "класическия българин" или "класѝка", нещо..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg