Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Матурите – предизвестена катастрофа без отговорни

Снимка: БГНЕС

Не само държавните зрелостни изпити, но и всички национални и международни проверки на знанията и уменията на българските ученици показват, че системата на средното ни образование не дава очакваните резултати. Това се вижда от години, дори десетилетия, но за съжаление не се забелязват сериозни опити за промяна, която да обърне печалната тенденция.

Точно обратното – след всеки провал виждаме как едни и същи герои влизат в едни и същи роли, а "публиката" се включва по очаквания начин.

Първата реакция е гръмко медийно известяване за провала. Следва трескаво търсене на виновни и прехвърляне на топката между конкретно ангажираните в системата – учители към ученици и родители, родители към учители, понякога и към самата система.

Като контрапункт се явява някой, който ведро заявява, че в "неговия" град, училище, клас всичко е прекрасно, децата са показали блестящи резултати (без да споменава паралелното образование, за което семействата са вложили значителни средства). За разнообразие се споменава и някоя обективна причина като пандемията например.

Чуват се, разбира се, и много точни и задълбочени коментари, но те потъват в общия шум и перверзното забавление с ученическите "бисери". С това кръгът се затваря, за да се завърти при следващото оценяване.

Дали и тази година преживяхме поредния цикъл без изгледи за промяна – в рубриката "Всичко за образованието" питаме Ивелина Пашова, ръководителка на програмата "Училища за пример на фондация "Заедно в час". Какво би трябвало да се случи след поредното доказателство, че средното образование не дава очакваните резултати, има ли капацитет за задълбочен анализ на причините за провала и за предприемане на адекватни мерки за значително подобряване на качеството и резултатите от обучението на децата ни. Дали няма и заинтересувани от статуквото. Откъде е реално да тръгне инициативата за реформа на образованието.

Чуйте повече в звуковия файл


По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Персонализми и свидетелства

Историята се гради от личности, литературата – също. А литературната история особено и тъкмо на ролята на личностите в нея обръщаме внимание в поредното издание на предаването "Премълчаната история".  Говорим с проф. Михаил Неделчев, с проф. Пламен Дойнов и с доц. Морис Фадел за това какво е литературен персонализъм, как се става радикален..

публикувано на 26.09.25 в 08:45
Боряна Йовчева

"Да живее България" – социален експеримент под формата на документално представление

Страх ли те е от еврото? Пречи ли ти гей парада? Какво мислиш за Halloween и народните будители? А за хорото пред Народния? Познаваш ли хора, които не мислят като теб? А представяш ли си ни всички на масата… с всичко на масата. На 27 септември от 19.30 в Топлоцентрала в София ще се проведе социално-театрален експеримент на театър..

публикувано на 25.09.25 в 17:10
проф. Радостина Александрова

Ново проучване: Мутациите, движещи еволюцията, не са случайни, а обусловени от генома

Ново проучване показва, че една еволюционно значима мутация в човешкия ген APOL1 възниква неслучайно, а по-често там, където е необходима за предотвратяване на заболявания. Изследването фундаментално оспорва идеята, че еволюцията се движи от случайни мутации и свързва резултатите с нова теория, която за първи път предлага в статия, публикувана в..

публикувано на 25.09.25 в 12:00
Ирина Манушева

Консенсус за истинско качествено образование или "идеологическа война" с "група либерални организации"?

В рубриката "Всичко за образованието" разговаряме за истинските и представяните за истински проблеми и решения за средното ни образование с Ирина Манушева, майка и активистка за качествено образование за българските деца. Започваме с притъпяването на чувствителността ни като общество към проблемите в образованието и приемането им за даденост. "За..

публикувано на 25.09.25 в 09:46

Виртуалният музей на "Света София" в Истанбул

Една нощ императорът на Византия, Юстиниан Първи, сънува Бог, който му се явява озарен от неземна светлина. Той му посочва място в сърцето на Константинопол и разтваря ръцете си, като му показва величествена църква – куполи, издигащи се към небесата, стени от мрамор и светлина, която се лее като река. "Тук ще издигнеш Дом Господен, какъвто светът не..

публикувано на 24.09.25 в 15:10