Наричат го "Красивият магьосник на палката"! Той е перфекционист в работата си, с обаятелна външност и харизматично излъчване. Това е българският диригент Емил Чакъров. Съдбата му позволи да бъде между нас само 43 години! Но това е достатъчно, за да остави записи с незабравими изпълнения на най-големите шедьоври на оперното, симфоничното и кантатно-ораториалното изкуство и да изнесе паметни концерти по целия свят, заставайки на пулта на такива оркестри като Берлинската, Израелската и Ленинградската филхармония, Бостънския и Лондонския симфоничен оркестър, Френския национален оркестър, Оркестъра на Лос Анджелис, Ирански национален радио и телевизионен камерен оркестър, Чешката филхармония и много други.
Роден на 29 юни 1948 г. в Бургас, въпреки че не е наследник на музикална фамилия, Емил Чакъров проявява изключителни музикални заложби. Още съвсем малък, родителите му често го заварват застанал пред радиоприемника, заслушан в музиката и ръкомахащ като диригент. Самият той многократно заявява, че иска да стане диригент и вместо традиционните детски играчки, баща му измайсторява малка пръчица като диригентска палка, която подарява на сина си.
Като ученик в Софийското музикално училище в класа по цигулка на Петър Арнаудов, Чакъров започва системно да посещава и уроци по дирижиране в музикалната академия (тогава Българска държавна консерватория) при диригента Емил Янев, който описва ученика си като амбициозен и своенравен, но винаги изключително подготвен за занятията. По това време се случва още едно събитие, което ще окаже съдбовно влияние на бъдещата му кариера. Веднъж Чакъров чува по радиото изпълнение на великия Херберт фон Караян и у него пламва непреодолимото желание някой ден да се срещне с легендарния маестро, станал негов кумир. И съдбата му се усмихва през 1971 г., когато Чакъров става най-младия лауреат в историята на международния диригентски конкурс в Берлин, организиран от Караян, който лично кани младия музикант за свой асистент и го приема да живее в дома си. От този момент в годините до края на живота си Емил Чакъров се утвърждава като диригент със собствен музикален почерк и световна слава.
Въпреки че не живее в България, той никога не забравя корените си и активно работи за утвърждаването на българското изкуство и българската диригентска школа. Пример в това отношение е Първата награда, която получава Младежкият ни камерен оркестър на второто издание на Международния конкурс, основан от фондацията на Караян. За това знаменателно събитие Емил Чакъров споделя впечатленията и емоциите от успеха в запис, съхраняван в Златния фонд на Националното радио:
През 1986 г. той основава в България Софийския фестивален оркестър и създава прочутия български Новогодишен музикален фестивал, който се провежда ежегодно и до днес с неизменното участие на Фестивалния оркестър.
"Новогодишният музикален фестивал е най-същественото ми постижение до момента в цялата ми творческа кариера. Той обединява неща, които съм правил в различни страни на света частично. Не мога да се задоволя само с дирижирането на концерт. По принцип диригентът трябва да бъде и дипломат, и организатор, и педагог, да е свързващо звено в различните области. Може би в този смисъл Новогодишният фестивал дава облика на истинския диригент", това споделя Емил Чакъров в интервю през 1988 г.
"Музиката! Пуснете музиката!" – това са последните думи на Емил Чакъров броени минути преди да напусне земния свят на 4 август 1991 г.
В петъчното си издание на 30 юни 2023 г. от 19.30 ч. предаването "Музикалните вечери" на програма "Христо Ботев" отбелязва 75-та годишнина от рождението на големия български диригент и музикален общественик Емил Чакъров с паметни записи, направени с различните световни и български оркестри, които е дирижирал.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят..
Отново конституционни ребуси... Има ли срок, в който да се избере председател на 51-вото Народно събрание? Докога може да продължи първото заседание на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg