Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Световния ден на Музиката честваме с ексклузивни изпълнения на звезди от известни европейски зали

Патриция Копачинская и Фазъл Сай
Снимка: Marco Borrelli / Salzburger Festspiele

В празничното издание на 1 октомври слушателите имат уникалната възможност да чуят нови записи от три от най-престижните музикални сцени в света: Берлинската филхармония, Залцбургския фестивал и зала "Херкулес" в Мюнхен.

На 21 октомври миналата година в прочутата Херкулесова зала в Мюнхен публиката горещо е аплодирала великолепния руски пианист с американски паспорт Кирил Герщайн на концерт с Баварските радиосимфоници, дирижирани от музикалния директор на Елбфилхармонията в Хамбург – американеца Алан Гилбърт. По изрична молба на Кирил Герщайн – резидентен артист на Баварското радио през миналия сезон, концертът започва не с първоначално планираната Рапсодия на Рахманинов, а с "Бурлеска" на Рихард Щраус. Малко познатата у нас партитура е създадена от съвсем младия, 21-годишен композитор специално за големия диригент и пианист Ханс фон Бюлов, който в първата половина на 80-те години на XIX век е музикален директор на Придворния оркестър на Майнинген и е назначил Щраус за свой асистент. Бюлов обаче категорично не харесва пиесата, първоначално озаглавена Скерцо в ре минор и определя партията на пианото като "невъзможна за изпълнение". Рихард Щраус опитва сам да изсвири и издирижира произведението си с оркестъра в Майнинген, но също се отказва, като въпреки всичко пише на Бюлов, че "дадено на изключителен пианист и първокласен диригент вероятно цялото това нещо няма да се окаже чистата глупост, каквато ми се стори след първата репетиция …". Няколко години по-късно щастлива за Щраус се оказва срещата с композитора Ойген д’Албер - виртуозен пианист, ученик на самия Ференц Лист. Д’Албер харесва творбата, но предлага някои съкращения и промени в соловата партия. Щраус му посвещава преработената партитура и д’Албер осъществява световната ѝ премиера през 1890 г. в Айзенах.

След атрактивната и виртуозна "Бурлеска" на Рихард Щраус Герщайн е изпълнил още една изключително сложна и предизвикателна партитура – "Рапсодия върху тема на Паганини" на Сергей Рахманинов, която освен сред най-трудните, е и сред най-популярните, аплодирани и най-често изпълнявани творби за пиано и оркестър в световната музикална литература. Сред именитите ѝ изпълнители (освен автора) са легенди като Артур Рубинщайн, Леон Флайшер, Владимир Ашкенази, Ван Клайбърн, Михаил Плетньов, съвременни прочути интерпретатори на Рапсодията са Денис Мацуев, Юджа Уанг, Даниил Трифонов и разбира се – Кирил Герщайн. Възпитаник на музикалния колеж "Бъркли" в Бостън, Манхатънското училище за музика в Ню Йорк и Висшето музикално училище "Кралица София" в Мадрид, където учи при големия педагог Дмитрий Башкиров, днес Кирил Герщайн е сред най-сериозните и задълбочени интерпретатори на концертния подиум, както и уважаван педагог - преподава във Висшето училище за музика в Щутгарт.

След Рапсодията на Рахманинов, която на практика е вариации върху най-популярната тема от творчеството на Николо Паганини, предлагаме най-известната оркестрова творба на Макс Регер – също във форма на вариации, по тема на Моцарт. В толкова модерните и обичани от медиите напоследък класации на всичко и всички можете да срещнете Моцартовия оригинал например сред "Десетте невероятни, променящи живота музикални творби на Волфганг Амадеус Моцарт". Това е заглавие на британския сайт "Classic FM", а сред десетте Моцартови партитури, които със сигурност ще променят живота ви, въпросната клавирна соната е класирана на шесто място – без обяснения или аргументи. Просто е поставена на шесто място не за друго, а заради третата, финална част, озаглавена "Alla Turca", а днес много по-известна като "Турски марш". "Като оставим настрана въпроса колко всъщност е турски..." – мъдро отбелязват колегите от "Classic FM", "частта се е превърнала в едно от най-известните произведения, писани някога за пиано". Кой би си позволил да спори? Е, лично за мен Сонатата за пиано в Ла мажор с Кьохелов номер 331, остава едно от най-изумителните и прекрасни творения на Амадеус в своята цялост, не в отделни части. Освен всичко, тя спори с традициите, защото първата ѝ част е тема с вариации, а не сонатно алегро. Семплата и недостижимо красива тема на тази първа част е вдъхновила Макс Регер за "Вариации върху тема от Моцарт", опус 132. Тази партитура остава най-популярната и най-често изпълнявана и записвана творба на Регер, въпреки че през последните десетилетия тя все по-рядко звучи в концертните зали. Затова откриването на сезона на най-престижния, най-реномиран, най-велик оркестров състав в света – Берлинската филхармония, точно с тази пиеса, дава чудесна възможност да я чуете в действително майсторско изпълнение. Берлинската филхармония откри сезона си на 25 август тази година с Вариациите на Регер и симфоничната поема "Животът на героя" на Рихард Щраус, която бележи тематичен фокус, озаглавен "Герои" в този сезон на оркестъра. Главният диригент Кирил Петренко ще изследва различните и многобройни прояви на героизма в симфоничната музика, а ние обещаваме да запознаваме слушателите с всички изяви на Филхармонията през сезона.

Финалните минути на празничния "Неделен следобед" са за ценителите на камерната музика. Предлагаме най-ярките фрагменти от рецитал в Залцбург на две суперзвезди на концертния подиум: цигуларката Патриция Копачинская и пианиста Фазъл Сай. Акценти в програмата им са цигулкови сонати на Яначек и Барток, а вечерта започва с любимите на малки и големи цигулари  "Румънски танци" на Бела Барток. От тази незабравима вечер на 14 август миналата година звучи още едно великолепно изпълнение - знаменитата рапсодия "Циганка" на Морис Равел. Вярна на себе си, винаги различна от другите, Копачинская започва соловата част на трудната и виртуозна пиеса с изключително нежен и деликатен звук. Повечето цигулари, както легендарни, така и съвременни звезди, демонстрират сила, дори грубост в тези начални тактове. А Копачинская е циганка-прелъстителка: очарователна, омайна вълшебница. И пианистът Фазъл Сай, омагьосан от партньорката си, е нежен и влюбен в цигулката. Не пропускайте интерпретацията – прекрасна е!

"Неделният следобед" звучи на вълните на програма "Христо Ботев" всяка неделя от 14 до 16 часа.

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

В Бургас предстои най-мащабното хип-хоп събитие за лятото

"Егаси феста"! Вие какво се смеете? Точно така се нарича най-мащабното хип-хоп събитие за лято 2025-та в България. Третото издание обещава да превърне Морската гара в Бургас в епицентър на черните ритми. Експлозивна комбинация от рап, живи инструменти и танци – истинско шоу без аналог с легендарни имена от 90-те и 2000-те. То събира над 20..

публикувано на 11.08.25 в 10:41

Спомен за българския бас Емил Желев

В предаването "Български изпълнители" на 11 август 2025 ще си спомним за един талантлив български певец, чийто глас звучи вече само от архивните записи, тъй като през 2022 неговият земен път приключва.  Предаването е посветено на баса Емил Желев. Той завършва Държавната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" в класа на проф. Благовеста..

публикувано на 10.08.25 в 10:05

Музиката: възможна за всички

За първи път в България и на Балканите haptic костюми правят някои от големите концерти тази година (на Dream Theater, Guns N’ Roses и Robbie Williams, и фестивала Hills of Rock) достъпни за хора с увреден слух, които могат да изпитат енергията на музиката с тялото си. Музиката е универсален език, който обединява, вдъхновява и вълнува. Но..

публикувано на 10.08.25 в 09:35

Банско посреща джаз импровизациите на Ангел Демирев

Музикалният редактор Албена Велева се включи по телефон от Банско, за да сподели впечатления и да очертае акцентите в програмата на джаз фестивала, който ще продължи до 10 август. По думите ѝ, днес е осмият ден от събитието, което събира любители на джаза от цялата страна и предлага богата палитра от стилове и изпълнители. Велева разказа, че..

обновено на 08.08.25 в 12:08
Стоян Янкулов-Стунджи, Мирослав Иванов, Калоян Куманов

"Какво се случва" на Банско джаз фестивал, 2025

За първи път в историята си и за всеобща радост, тази година Банско джаз фестивал продължава 10 дни. В 28-oто му издание от 1 до 10 август участват близо 200 български и световни джаз изпълнители, включително от САЩ, Япония, Канада, Франция и Швеция. Джаз академията на фестивала вече носи името на Милчо Левиев. В града звучи музика от три..

публикувано на 08.08.25 в 09:12