Владимир Митев, журналист от Румънската секция на БНР, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" по какво си приличат и различават румънските и българските медии, както и случилото се с главния редактор на "Gazeta Sporturilor" Каталин Цепелин.
"В няколко посоки може да са коментарите, но, първо, бих искал да припомня един документален филм "Колектив", който беше номиниран за "Оскар", който е филм за успехите на румънската разследваща журналистика. В този филм медията, която прави големи разкрития за нарушения в болници с дезинфектанти, довели до смъртни случаи, е "Gazeta Sporturilor". Това е вестникът, който сега е в центъра на нашето внимание заради натиска върху главния му редактор и неговото уволнение, след като отказа да се подчини на мениджърския екип и да им предостави предварително статии на вестни, свързани с бизнеса с хазарт.
Това е важен контекст, защото очевидно журналистите от "Gazeta Sporturilor" и "Libertatea", двете издания, които са в една медийна група, имат самочувствие, че правят наистина добра журналистика. Имат разследващи екипи и "Libertatea" е изданието с най-голям тираж в Румъния. Явно по тази причина те не могат да правят компромиси с професионалните си стандарти.
От друга страна, в Румъния, както и у нас, много настъпват хазартните компании и са сред най-големите рекламодатели. Именно покрай това се завърта и самият казус с главния редактор на "Gazeta Sporturilor". От него са поискали да предостави на мениджмънта – швейцарско-български – данни, свързани с хазартния бизнес. Той отказва да го направи, защото явно е смятал, че тази информация ще достигне до хазартните компании и ще бъде модифицирана по някакъв начин. На тази база е конфликтът.
Мениджърите казват, че твърденията на журналистите са неверни. На свой ред журналистите и главният редактор Каталин Цепелин твърдят, че е имало опит за намеса в тяхната дейност.
Струва ми се, че журналистите са постъпили правилно, защото в една медия е нормално журналистите да имат контрола върху редакционната политика. Те вероятно са знаели какво ще се случи, ако допуснат да сверяват публикациите си с мениджмънта. Те не пропускат да кажат, че и преди е имало такива казуси в работата им. Разбира се, има много контекст и подробности, които трябва да се преценяват, когато се оценява такава ситуация, но аз мисля, че журналистите там знаят какво правят."
По какво се различават румънските медии от българските
"Както чухме от Юлия Рошу, има доста общи проблеми между българските и румънските медии. Например SLAPP делата, а и друг вид натиск, включително партийното финансиране, за което самите румънски журналисти говорят често. Как субсидиите за партиите достигат до медиите, в смисъл, че се купува влияние по този начин. И много медии престават да бъдат критични към партиите, които ги финансират под някаква форма. Има и доста различия. Например в Румъния има много по-развита разследваща журналистика. Прави впечатление, че в самото общество има търсене и желание да се подкрепят журналисти и медии, които развиват такава журналистика. Един хубав пример е "Рекордер" – медия, която прави много сериозни разследвания и се финансира от самите читатели. Което гарантира независимостта ѝ."
Кой пази журналистите от натиск в Румъния
"Моето усещане е, че това е обществото. Освен това там няма такова голямо разделение между самите медии, каквото има у нас. У нас самите журналисти си лепят различни етикети. В Румъния има повече уважавани от гражданите журналисти и може би това им дава самочувствие, заедно с голямата подкрепа на обществото. Това става през труда им, те защитават името си с труда си. Ако журналистите са честни с публиката си, ако показват ясно какви са границите на тяхното знание и в същото време имат кураж да поставят в дневния ред трудни и неудобни теми, това не може да не спечели доверие. Защото доверието е основният проблем за много журналисти. Просто медиите в Румъния имат голямо значение и влияние върху обществото, поне тези, които са уважавани. Те просто имат публика. Не съм сигурен до каква степен нашите медии имат лоялна, отдадена публика. Явно румънските граждани са по-способни да избират и преценяват."
Съществува ли изкуствен интелект, или тази фраза е лъжа, повторена хиляди пъти? Откъде идва интелектът и как се развива? Защо хората имат по-ниско IQ вследствие на съвременните технологии? По темата около понятието "интелект" в това издание на "Гласът на времето" дискутират главният редактор на сатиричния сайт "Не!Новините" Самуил..
На 10 февруари православният свят чества св. Харалампий Магнезийски, покровител на пчеларите. Смята се, че приживе светецът е открил лечебните свойства на пчелния продукт, затова днес се освещава мед. В Деня на пчеларя в "Нашият ден" разговаряме с Явор Кирилов за историята, проблемите, възможностите и добрите практики на българските..
Зелените новатори на България: Срещаме ви с Иван Бондоков от Cupffee – ядливи биоразградими чаши за топли и студени напитки . Чашите на Cupffee са създадени от изцяло натурални съставки, без ГМО, изкуствени оцветители, подсладители или консерванти. Издържат минимум 45 минути, без да променят структурата си, дори при напитки от 85 градуса. Това е..
Димитър Панайотов (журналист) и Александър Николов (фотожурналист) разказват в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" за новата медия за независима мултимедийна журналистика "Ден" , която са създали. Началото Александър и Димитър разказват как преди повече от осем години започват първия си документален проект "Последният дар на човека" ,..
За инициативата "По песента ще ги познаете" или как незрящи хора се срещат с птиците разказва в "Нашият ден" Елица Иванова от Българското дружество за защита на птиците (БДЗП). Целта на БДЗП е да приобщи различни групи от хора към дивата природа в България , за да осъзнаят колко ценно е биоразнообразието. Природата трябва да е..
Луиза Селло е определяна от New York Concert Review като музикант със "завладяваща страст и спонтанно пеене, с брилянтна техника, отличен контрол на..
Дали и как изгнанието се отразява върху творчеството на известни композитори, които са преживели напускането на родината си? На този общ въпрос отговаря..
Заедно с проф. Людмил Димитров в "Terra Култура" отваряме вратата към едно дълго пътуване в посока словенската д(р)амасцена. През 2025 година в Словения..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg