На втори декември музикалният свят отбелязва вековния юбилей на една от най-ярките звезди в оперния театър на отминалото столетие. Прилягаха ѝ, както на никоя друга определенията Primadonna assoluta и най-вече La Divina – Божествената! И все пак маестро Карло Мария Джулини твърди, че Калас има изключително труден артистичен живот:"Получи много повече възхищение, отколкото любов! Дори публиката не я обикна веднага. В спектаклите с нейно участие винаги витаеше ясно осезаемо напрежение и тя го знаеше. Успехът на Калас представляваше нещо като вид освобождение за част от публиката. Предизвикваше голямо художествено и психологическо усилие. Струва ми се, че едва ли някой истински опозна създанието Мария Калас", казва Карло Мария Джулини.
Ще възкресим спомена за феноменалния успех, който имаха в Ла Скала с "Травиата" в средата на 50-те години. По същото време Бърнстейн дирижира "Медея" от Керубини, а Мишел Глоц повдига завесата: "Тъй като не виждаше ръката на диригента и познаваше партитурата изцяло в дълбочина, Калас пееше с гръб към него и публиката. Това създаваше мигновено усещане за драма и напрежение. Направо подлудяваше меломаните със специфичния си глас и излъчване на трагична актриса.
Наистина уникална комбинация! Затова може да се твърди, че има опера преди и след Калас", обобщава продуцентът Мишел Глоц, свидетел години наред на триумфалните успехи на великата певица на най-престижните световни сцени.
През 1955 година правят с Караян "Лучия ди Ламермур" в Берлин, а маестрото обичайно твърде сдържан в оценките си възкликва:
"Калас бе невероятна певица, актриса, музикант! Бе уверена в себе си, знаеше всичко наизуст. Никога не позволи да ѝ суфлират! Затова много ѝ се възхищавах. Дори с гръб към мен усещаше жеста, дъха ми. Да се прави музика с нея бе най-естественото нещо на този свят", твърди Херберт фон Караян. Негова е фразата, че където Калас стъпи, там трева не никне, т.е. никой не би дръзнал да изпее това, което тя е пяла!
В съботната вечер (2 декември от 20 часа) ще чуете откъси от "Тоска", "Севилският бръснар", "Сомнамбула", "Джоконда" и "Норма" – все незабравими преобразявания на Мария Калас, превърнали я в уникално явление в оперния театър на ХХ век.
Снимки: Wikipedia, ЕРА/БГНЕС, Erio Piccagliani/Teatro alla Scala
В предаването "Музикална мрежа " по програма " Христо Ботев " представяме новия албум на немския джаз тромпетист и вокалист Тил Брьонер, озаглавен " Италия " . Албумът е издаден на 5 септември 2025 г. и включва известни, но и не толкова познати песни от италианската поп музика, създадени в периода от 60-те до 80-те години на миналия..
На 20 септември Централният военен клуб в София ще се превърне в сцена на изключително музикално събитие от световна класа. Под мотото Ad limites impossibilitatis – "На границата на невъзможното", ОКИ Дом на културата "Средец" представя концерт, до който софийската публика ще има възможност да се докосне за първи път. Световноизвестният цигулар..
Концерти, спектакли и балет включва есенната програма на 56-ото издание на фестивала. Културните събития в афиша на "Софийски музикални седмици" ще бъдат на няколко сцени в столицата. Фестивалът ще зарадва меломаните с разнообразна програма от жанрове – от камерна и симфонична музика, опера, балет, вокални концерти, до кулминацията на 3 октомври с..
"Световноизвестни оперни увертюри на 4 рояла" е концерт, който събира 8 известни пианисти от 5 държави. Те ще превърнат четири рояла в могъщ оркестър, изпълнявайки някои от най-популярните оперни увертюри в историята на музиката. Идеолог и създател на проекта е българският пианист и педагог проф. Томислав Байнов, който заедно със своя клавирен ансамбъл..
Той отдавна не е Кико от Пуерто Рико, както го описваха несведущите български медии миналия век, бъркайки го с Рики Мартин. Защото не е от Мексико или от Пуерто Рико, а е чист испанец – роден в Мадрид и отраснал в Маями. Любопитен фокус: един от онези, които отучиха средностатистическия американец от кънтрито и го свикнаха с латино попа. На фона на..
В съвременното образование все по-често се търсят нови подходи за развиване на личността и уменията на децата. Един от пътищата, който може да играе..
43-тият Фестивал на българския игрален филм "Златна роза" представя общо 54 игрални филма и 2 сериала. В конкурсната програма за пълнометражно кино тази..
Поглед към новото българско кино отправяме в "Артефир" заедно с актрисата Мартина Апостолова, член на журито за пълнометражно кино в рамките на 43-тото..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg