Тазгодишното, 53-то издание на единствените и уникални за България празници на музикално-сценичните изкуства в Стара Загора завърши на 9 декември, със спектакъл на "Валкюра" от Рихард Вагнер, постановка на Софийската опера. Началото беше на 23 ноември с премиера на "Евгений Онегин" от Чайковски, постановка на домакините – Държавна опера Стара Загора.
За първи път тази година имах възможността да присъствам на откриването на Фестивала в Стара Загора, да гледам двата спектакъла на новата постановка, с която празниците започнаха и да разговарям с водещи личности от състава на Старозагорската опера. На всички задавах три основни въпроса: първият ви спомен за този фестивал, най-яркият ви спомен за фестивала и… има ли фестивалът бъдеще.
Предаването започва със спомените на Ема Жунич – музиковед. Родена в Стара Загора, където живее до днес, от няколко години тя завежда архива на Операта, но го изучава от около четири десетилетия. Редовните ни слушатели вероятно си спомнят изказването на големия ни тенор Калуди Калудов, който в изданието ни от 3 декември сподели, че може би най-яркото събитие, на което той е присъствал в Стара Загора, е гостуването на оперния театър от Гданск. Същото чух от Огнян Драганов и Младен Станев. Удивителен човек е хормайсторът Младен Станев. Скромен, ненатрапчив, интелигентен, отличен професионалист, отдаден единствено на изкуството. Толкова вглъбен от самото начало на работата си в Старозагорската опера преди около две десетилетия, че тогава дори не е забелязал, че има Фестивал. Според него всеки във всяко свое проявление "живее за изкуство и за любов". Вероятно защото той самият живее така в един от най-красивите и вдъхновяващи градове на България, града на липите, поетите и изкуствата. И така живеят колегите му от Старозагорската опера, поне с такива впечатления останах след като ги видях в действие на Фестивала за оперно и балетно изкуство.
Хорът на Държавна опера Стара Загора е чудесен състав, установих го както на спектакъла на "Фауст", който гледах в София наскоро, така и по време на двете първи вечери на фестивала със спектаклите на "Евгений Онегин". Оркестърът не отстъпва на хора, особено приятно впечатление оставят струнните. Солистите и съставите са умело ръководени от опитния главен диригент Ивайло Кринчев, който излъчва увереност и спокойствие на пулта.
Тази година една от водещите солистки на Старозагорската опера дебютира на фестивала. Името ѝ е Тамара Калинкина и стана известно у нас след началото на войната на Русия с Украйна, когато Калинкина и семейството ѝ, които живееха в Киев, потърсиха сигурност в България и се преместиха да живеят в Стара Загора. На премиерата на 23 ноември великолепната Татяна на Тамара Калинкина блестеше на сцената заедно с убедителния актьор Валери Турманов в ролята на Онегин и опитния ни тенор и педагог Николай Моцов като Ленски. След премиерата Моцов бе отличен със Златна лира на Съюза на българските музикални и танцови дейци по повод своя юбилей.
Особено приятно ми беше да се запозная лично с известния ни бас Ивайло Джуров, когото до този момент единствено бях слушала в записи от различни български сцени. Коментирайки неговото представяне като Гремин мога единствено да се присъединя към мнението на Веселина Кацарова, изказано в интервю за "Неделния следобед": "И между другото, моят колега, господин Джуров – това беше за мен действително европейско ниво!...".
Вторият спектакъл – на 24 ноември, представи още по-млад, по-ярък и по-вдъхновен солистичен състав, възторжено аплодиран от публиката. В ролята на Ленски гледах чудесен тенор, когото никога досега не съм чувала. Името му е Ивайло Йовчев – за мен много приятно откритие, повече от убедителен както вокално, така и актьорски. А като Онегин 26-годишният изключително обещаващ баритон Йосиф Славов буквално взриви залата от аплаузи. Специалистите с пълно право му предричат бляскаво бъдеще. Но все пак двете "перли в короната" на тази постановка са двете Татяни: Тамара Калинкина и Беса Лугичи. Млади, красиви, талантливи, с чудесни гласове, тези две прекрасни момичета представиха може би най-популярния образ, създаден от Пушкин, по абсолютно различен, но еднакво прелестен и убедителен начин. Калинкина е ярка, емоционална, раздаваща се на сцената, вокалният образ е изключително внимателно изработен, всяка фраза, всеки тон е на мястото си, всичко говори за сериозен опит с партията, която всъщност е първата ѝ оперна роля, претворена на сцена, играна впоследствие в няколко европейски театъра. Прекрасната Беса Лугичи дори повече прилича на Татяна чисто визуално (повечето от нас си представят сестрите очевидно: Олга като блондинка, Татяна - тъмнокоса). Беса е по-скромна, обрана, дори стеснителна Татяна (което също абсолютно съвпада с образа на Пушкин). Естествено, произношението ѝ на руски език не е перфектно, както при Тамара Калинкина, но гласът ѝ е великолепен и вокалният образ – изумителен.
В заключение бих отбелязала, че ако имаше "европейско ниво" на сцената в Стара Загора на 23 и 24 ноември, двете Татяни със сигурност допринесоха на първо място за впечатлението. Не бих искала да пропусна работата на режисьора Славчо Николов. Без да се опитва да прави от "Евгений Онегин" "трилър" или "екшън", в който (отново цитирам Калуди Калудов) "певците скачат, бягат, мятат се по сцената и пеят ниско", Николов представя изключително точен драматургичен прочит на пиесата. Поведението на всеки герой е внимателно анализирано и детайлно разработено, всички претворяват ролите си удивително ярко и убедително. И това важи за всяка партия и всеки изпълнител.Не мога да пропусна чудесната Бавачка на Тереза Бракалова, очарователните и неустоими Олги: Глория Пенчева и Даниела Дякова, аристократичната и мила Ларина на Добринка Койнова, забавния и симпатичен Трике на Стоян Буюклиев (между другото още един съвсем млад певец, чието име трябва да запомним).
Стилната, изградена абсолютно точно в духа на епохата хореография на Ромина Славова е представена отлично от балетната трупа – едно от чудесата на Старозагорската опера в последните години. Пищната и бляскава визия на спектакъла е сътворена от модния дизайнер, сценограф, костюмограф и художник Гендони (Генадий Иванов). За мен твърде пищна на моменти, имам известни възражения, но пък още с отварянето на завесата съседката ми в залата възкликна "Колко красиво!", тъй че какво значат нечии възражения, когато публиката не може да сдържи възторга си от сценично решение?
В "Неделния следобед" на 10 декември звучаха фрагменти от спектаклите на "Евгений Онегин" и записи от предишни издания на ФОБИ. Спомени за фестивала и визията си за бъдещето му споделят: Огнян Драганов – режисьор, директор на Държавна опера Стара Загора; Ивайло Кринчев – главен диригент на театъра; Силвия Томова – артистичен директор на балета; Младен Станев – диригент на хора; Ема Жунич – музиковед, завеждащ архива на театъра; Тамара Калинкина – солистка, сопран; Ивайло Джуров – солист, бас; Йосиф Славов – солист, баритон.
"Светлост" са трима приятели от Скопие, закърмени с музиката на Матс Густафсон , Петер Брьоцман , Кен Вандермарк , Sun Ra Arkestra , Орнет Колман и местната хардкор сцена. Поименно – Дени Омерагич (контрабас, баритонова китара и баскитара), Нинослав Спировски (тенор сакс, кларинет) и Кристиян Новковски (барабани). По покана на..
Соня Йончева, призната за една от най-ярките звезди на световната опера, получи престижната награда "Музикант на годината" за 2023 година на Българското национално радио. Отличието се присъжда след национална анкета, организирана от предаването "Алегро виваче" по програма "Хоризонт". Това не е първото голямо признание за оперната прима от БНР –..
Концерт на огнените "Файъруинд" и класиците "Мастърплен" предстои в столичния клуб "Джой Стейшън" на 5 декември. Събитието, по време на което родните фенове на хеви метъла отново ще се срещнат с любимите си групи - но за първи път на една сцена, е начално от източноевропейското турне Masters Of Fire . Очакваме могъща приливна вълна от мелодичен..
Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..
Представлението "Апокриф" на театрална работилница "Сфумато" задава въпроси за живота между този и онзи свят, за срама, за битката между доброто и злото...
Когато викаш, за да бъдеш чут, всъщност пречиш на другия да те чуе. А когато искаш да разбереш повече за себе си и отношенията си с човека, с когото си..
В стилистиката на любимия филм "Неочаквана ваканция" зададохме въпроса към д-р Антония Първанова, която за пръв път гостува в седмичното издание "За..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg