Макар и Йохан Пахелбел в днешно време да е известен предимно със своя Канон в Ре мажор, той е сред най-прогресивните композитори в германските земи през XVII век, който демонстрира водещото си положение както в клавирните жанрове, така и в църковната, камерната и вокалната музика.
Hexachordum Apollinis ("Шестте струни на Аполон") Пахелбел публикува през 1699 г. и произведението е считано за върха на композиторското му майсторство за клавир. Творбата, която се състои от 6 арии с вариации, може да бъде изпълнена както на орган, така и на клавесин, които са показани на заглавната страница на изданието. Композиторът посвещава този свой magnum opus на двама свои колеги – Фердинанд Тобиас Рихтер и Дитрих Букстехуде, като в пространното въведение към творбата изразява надеждата те са станат учители на неговия син Вилхелм. Не е ясно дали това желание на Пахелбел се е осъществило обаче. Повечето от ариите в "Шестте струни на Аполон" са последвани от 6 вариации с изключение на втората, която има само пет, и на шестата, която има осем.
Белгийският музикант Вим Винтерс решава да изпълни клавирната творба на Пахелбел на клавикорд, заради централното място, което инструментът заема в музикалната практика в германските земи във втората половина на XVII и целия XVIII век. За записа Винтерс използва т.нар. "свободен" клавикорд, при който за всеки клавиш има по две самостоятелни струни, за разлика от "свързания", където няколко клавиша докосват една и съща струна на различни места. Подобни свободни инструменти са били особено популярни, защото позволяват изпълнението на по-голям брой тоналности, както и възможността за прозвучаване на повече съседни тонове.
Този вторник (23 януари от 14 часа) в предаването "Музика хисторика" слушаме изпълнението на Вим Винтерс на "Шестте струни на Аполон" от Йохан Пахелбел.
Музикалният фестивал дава място за изява на ученически рок групи от цяла България, които имат възможност да се качат на сцената и да представят авторски изпълнения или кавъри на световни рок класики. Събитието се финансира от Община Пловдив и е част от Културния календар на града за 2025 година. В юбилейното 10-то издание на Стейдж Парк в Пловдив..
Оперната вечер на 21 юни посвещаваме на оперната прима Мариана Цветкова, която ни напусна внезапно. Ще прозвучат избрани документални и студийни записи под диригентството на Павел Балев, Иван Маринов, Йордан Дафов. Сред тях са откъси от Чайковски, Верди, Пучини, Бетовен, Вагнер - малка част от огромния репертоар на Мариана Цветкова. Начален час..
Традиционно в края на месец юни насочваме вниманието на слушателите на програма "Христо Ботев" към интересни събития от програмата на Международния музикален фестивал "Варненско лято". Морската столица се превръща в голям културен център с вече почти 100-годишна традиция. Екип "Класика" отново ще ви направи съпричастни към програмата на фестивала,..
Детският хор "Бодра песен" от град Шумен спечели шампионската награда за най-добрия хор на 10-ия Международния хоров шампионат Lege Artis в град Тузла , Босна и Херцеговина. Младите ни певици пребориха 17 хора от 5 държави (България, Словения, Сърбия, Македония, Босна и Херцеговина) и спечелиха още 3 награди: • първа награда в..
Принцесата на акордеона Ксения Сидорова ще дебютира в зала "България" на 19 юни от 19 ч. Под диригентството на Михал Нестерович, тя ще представи премиерата за България на Концерта за акордеон и оркестър от българската композиторка Добринка Табакова, написан по поръчка на Софийската филхармония. В програмата ще бъдат включени още Увертюра..
Защо и как се променят медийните, политическите и гражданските разкази за войните, които се водят в Близкия изток и в Украйна, коментира в "Мрежата" по..
Институтът за съвременно изкуство в София отбелязва своята 30-годишнина. Започва програма от три групови изложби на своите членове, като предвижда и..
Оперната вечер на 21 юни посвещаваме на оперната прима Мариана Цветкова, която ни напусна внезапно. Ще прозвучат избрани документални и студийни записи под..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg