Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Психологията и невронауките биха помогнали да се подобри образованието

Казва д-р Женя Лазарова, специалистка по невропсихология, в рубриката "Всичко за образованието"

Снимка: Венета Гаврилова

Колкото и парадоксално да звучи, точно в сферата на образованието, където научното познание е предмет и цел, слабо или изобщо не се ползват постиженията на науките за функционирането на човешкия мозък, за процесите на научаване, за етапите в развитието на сетивата, когнитивните способности, емоционалното и социалното съзряване на децата и младежите.

"В някои държави има вече дисциплина "невропедагогика", която се занимава точно с това как да интегрира невронауките и това, което научаваме за мозъка, за това как учим, какви са етапите на развитие на мозъка и какви са потребностите му на различните възрасти…

Абсолютната истина е, че психолозите не са включени в разговора за това каква би била най-ефективната работа по учебните програми, по методологиите за преподаване и във формулирането, осмислянето на целите на образованието…

Целта на образованието би трябвало да бъде да изгражда личности, не да пълним една кофа знания в децата, които нямаме представа как ще бъдат приложени. Всъщност един гениален учен с "Енциклопедия британика" в главата си би могъл да бъде изключително опасен за обществото, ако няма ценностна система, няма емоционалните умения и емоционалната зрелост да приложи градивно и съзидателно тези знания."

Чуйте разговора в звуковия файл


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Сериозни образователни игри разработват учени от БАН

Институтът по математика и информатика - БАН, учредител на Регионалния академичен център на БАН - Бургас, стартира нов проект BG-RRP-2.011-0004 "Иновативна софтуерна платформа за сериозни образователни игри с креативна визуализация за изграждане на компетентност и отговорно управление на природните ресурси" (ProNature). Ръководител на проекта е доц...

публикувано на 22.11.24 в 10:20

Обичат ли учениците училището?

Даниъл Т. Уилингам е когнитивен психолог, посветил живота си на нелеката задача да "превежда" достиженията на науката на езика на класната стая. Всички съвети на експерта са събрани в книгата "Защо учениците не обичат училището?", издадена на български език.  Като тръгва от тезата, че има девет принципа за работата на ума, които не биха се променили..

публикувано на 21.11.24 в 16:30

Изложбата "70 години ЦЕРН" може да се види във Физическия факултет на Софийския университет до края на ноември

Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството на образованието и науката, Софийският университет "Св. Кл. Охридски" и Институтът за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН организират изложба, която е посветена на настоящето и бъдещето..

обновено на 21.11.24 в 15:49

18.XI.1989: Първа глътка свобода

На 18 ноември 1989 г. преди 35 години пред Храм-паметника "Св. Александър Невски" се проведе първият митинг на българската опозиция, възвестил необратимостта на политическите и обществени промени в страната. Тогава видяхме лицата на т.нар. "неформали" – косясали, брадясали, рошави и донякъде неугледни, но в същото време всички с плам в очите,..

публикувано на 21.11.24 в 12:25
Д-р Наталия Темелкова

Сладостта понякога горчи...

Метафора с житейски и медицински привкус, която бе отправна точка в разговора с д-р Наталия Темелкова. Формалният повод бе току-що отминалия Световен ден за борба с диабета. Започнахме своята среща с напомнянето, че д-р Темелкова традиционно ни гостува в средата на месец ноември всяка година и нейната компетентност на ендокринолог винаги буди голям..

публикувано на 18.11.24 в 16:35