Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пристрастяващият ефект на Вагнер – "Валкюра" на Кастелучи и Алтиноглу в Брюксел

10
Снимка: Monika Rittershaus

Кралският театър "Ла Моне" в Брюксел продължи представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер с втората творба от цикъла - "Валкюра", в серия от осем представления. Начело на постановъчния екип е отново италианецът Ромео Кастелучи, който създава режисурата, декора, костюмите и осветлението на продукцията.


От края на "Рейнско злато" до началото на "Валкюра" се случват важни събития в дългата сага за пръстена, даващ неограничена власт. С помощта на магическия шлем Тарнхелм великанът Фафнер се е превръща в чудовищен дракон, охраняващ зорко ценния пръстен. От друга страна върховният бог Вотан, разбирайки, че единствено безстрашен герой може да победи великана, слиза на земята и се сдобива с близнаците Зигмунд и Зиглинде, родени от обикновена жена. А любимата му дъщеря Брюнхилде е плод на връзката му с майката земя Ерда. Така от далечния свят на богове, нибелунги и великани във "Валкюра" се озоваваме в средата на по-обикновените хора в една лична, семейна драма, белязана от сложните отношения между родители и деца. В този дух е трактовката на Кастелучи, който ситуира действието на ограничен периметър, използвайки пестеливи изразни средства. Вниманието е фокусирано върху емоциите на героите. Кастелучи по-скоро създава стилизирани абстрактни картини, отколкото да разказва детайлно интригата.


Режисьорът използва оскъден декор като само в първо действие сцената е запълнена с тъмни мебели, които се движат. Създава се усещането за заплаха, подчертава се несигурната почва, върху която Зигмунд се озовава. Малко по-късно сцената е огрята от светлина, мебелите изчезват и сред красивите пролетни цветя Зиглинде и Зигмунд се отдават на любовната си страст.Ромео Кастелучи поставя животни във всяко действие. "В нашата продукция даваме на животните централно място, което те заслужават. Животното като сърцевината на живота". В дома на Хундинг се разхожда голямо черно куче-пазач като проекция на неговия господар. По време на сблъсъка на Вотан с жена му Фрика - пазителка на традиционните семейни ценности, над сцената хвърчат добре обучени бели гълъби, като символ на брачната вярност. Но най-зрелищна е появата на осем великолепни, черни расови коне, поверени на всяка една от валкюрите в трето действие. Те събират голите мъжки тела на падналите воини на бойното поле за да ги пренесат до Валхала, където храбреците ще служат в армията на Вотан. Изключително впечатляващ визуален контраст между черно и бяло. Любопитно е, че изпълнителките на осемте валкюри са били в контакт с конете в продължение на два месеца преди спектаклите – на манежа в градчето Перве, на 50 километра южно от Брюксел. Финалната сцена на Брюнхилда и Вотан протича на празна сцена. Вниманието е фокусирано изцяло върху трогателната раздяла между баща и дъщеря. Едва когато Брюнхилда заспива, върху нея се спуска голяма светлинна плоча, след което сцената отново потъва в мрак.


Впечатленията ми от изпълнителския състав са от представлението на 31 януари.В изключително трудната партия на Вотан се изяви отново бас-баритонът Габор Брец, който бе желязно сигурен вокално с впечатляваща гласова издръжливост, пробивен, обемен тон. Вокалът му запази своята свежест и качество във всеки момент от дългата роля. Внушително прозвуча големият монолог на героя, описващ събитията от "Рейнско злато" и настоящите тревоги на върховния бог. Брец нюансира интелигентно този дълъг номер. Ингела Бримберг интерпретира ролята на Брюнхилда. При все, че сопраното демонстрира обем и мощ, мисля, че по природа гласът на шведката не е чисто драматичен. Бримберг имаше технически проблеми с встъпителния боен вик на героинята, но като цяло изпълнението ѝ бе белязано с драматична дълбочина и интензитет. Вокалът на сопраното се моделираше по-лесно в силните динамики. Ингела Бримберг и Габор Брец изпълниха внушително дългото прощаване на Вотан с любимата му дъщеря. Той снема божествения ѝ статут, но се вслушва в молбата ѝ да бъде дадена за жена само на заслужил герой. Изключително убедително бе представянето на Надя Стефаноф в ролята на Зиглинде. Немската певица създаде женствен, чувствителен образ със събран, нюансиран, топъл, устремен вокал. Много стилна интерпретация,  допълнена от кристално ясна немска дикция.


Питър Уеб като Зигмунд притежаваше необходимия тъмен цвят и героичност на гласа. По-малко бях впечатлен от фразирането на певеца. Гласът му не се разтвори в известния солов момент Winterstürme. Гласовете на Стефаноф и Уеб се сляха красиво с прекрасния оркестров съпровод в голямата любовна сцена на близнаците.Канадският алт Мари-Никол Лемьо бе неумолима в конфронтацията на Фрика с непредвидимия си съпругВотан – с внушителна изява както вокално, така и актьорски.Обемният, дълбок бас на Анте Йеркуница бе много подходящ в по-малката партия на Хундинг.


На диригентския пулт бе отново музикалният директор на Моне Ален Алтиноглу, който приложи изчистен, премерен, но подчертано романтичен прочит на творбата с хубав баланс между отделните оркестрови групи. Темпата бяха умерени, с чудесно изградени кулминации във финалите на всяко действие. Оркестърът бе хомогенен, богат на цвят, непрекъснато въвлечен в интригата.Мисля, че в трето действие медните духови можеха да покажат повече блясък. Бих искал да цитирам интересно изказване на Алтиноглу поместено в програмата: "Никога няма да забравя това, което Даниел Баренбойм ми каза преди двайсет години за тетралогията на Вагнер: "Бъди сигурен, първата ти мисъл, след като завърши целият Пръстен ще бъде: кога ще започнем отново?". Аз съм още в началото на цикъла, но вече разбирам какво е искал да ми каже. Музиката на Вагнер има особено пристрастяващефект, тя е като вид наркотик – при все, че изисква много от изпълнителите. Певците и публиката трябва да се подготвени за необичайната продължителност на неговите опери".


Със сигурност и в днешно време музиката на Вагнер има специален ефект върху оперните почитатели. Забележителен е фактът, че всичките осем представления на "Валкюра" бяха напълно разпродадени само в рамките на един ден.


Снимки: Monika Rittershaus
По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Оркестър

Концертът "Майсторите на белкантото" гостува в Самоков и Ботевград

Концертът "Майсторите на белкантото – Росини, Доницети и Белини" ще гостува в Самоков на 17 март в залата на Читалище-паметник "Отец Паисий" и в Ботевград на 18 март в залата на Народно читалище "Христо Ботев 1884". Оркестър "Митонисимо" заедно с четирима солисти – оперни певци, под диригентството на маестро Огнян Митонов, ще изпълнят оперни и..

публикувано на 15.03.25 в 09:20

100 години от рождението на тенора Никола Николов

На 23 март се навършват 100 години от рождението на любимия български тенор от втората половина на ХХ век – Никола Николов. В предаването на 15 март в негова чест ще прозвучат архивни записи на музика от Верди, Леонкавало и Росини.  Ще чуете в цялост и прочутата опера "Турандот" от Джакомо Пучини в запис от 10 ноември 1965 г. със солистите, хора и..

публикувано на 15.03.25 в 08:05

Нов симфоничен оркестър представя музиката на барока

Нов симфоничен оркестър представя музиката на барока в концерта "Вивалди & Бах". В своята близо 35-годишна инициатива "Дебюти" ще се изяви младата фаготистка Розалия Ангелова. Концертмайстор ще бъде Елена Ганова. Ще звучат Концерт за фагот и струнен оркестър в ми бемол мажор от Антонио Вивалди и прочутият Бранденбургски концерт №3 сол мажор от Йохан..

публикувано на 14.03.25 в 09:42

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 31 март 2025 г.

16 март Свири Филхармонията на Германското радио Саарбрюкен-Кайзерслаутерн с диригент Петари Инкинен. 3.00 часа – Бела Барток (1881-1945), Концерт за пиано № 2 в Сол мажор, Sz. 95. Солист: Олли Мустонен (пиано). 3.31 часа – Традиционна стара унгарска мелодия – Никога не съм крал през живота си из сборника на Бела Барток "За децата", BB 53. Изпълнява..

публикувано на 14.03.25 в 08:25
Иван Мелин

Музикалната автентичност на тромбониста и композитор Иван Мелин

"Аз не съм си поставял никакви граници. Просто написах музиката така, както я чувам, както я усещам. Тя е повлияна от моите преживявания, моето обучение, от комуникирането с музикантите през годините. Дадох свобода на моите идеи." – думи на младия тромбонист и композитор Иван Мелин, който в самото начало на 2025 година представи на концерти пред..

публикувано на 13.03.25 в 08:05