Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Съседите" или викът на травмата като мълчание

Снимка: Магдалена Гигова

Дискусията "Съседите" от Белене до Венеция: драматургия на травмата, която срещна авторите и куратора на българския проект за Биеналето на изкуствата с хора от всякакви възрасти, препълни залата на студентския театър в Софийския университет.

Освен създателите на мултимедийната и интерактивна инсталация проф. Лилия Топузова, Красимира Буцева, Джулиан Шехирян и Васил Владимиров в разговора, модериран от Валентин Калинов, се включиха още проф. Венелин Шурелов, проф. Даниела Колева и Борис Пантев.

На дискусията присъства и комисарят на българското участие във Венецианското биенале д-р Надежда Джакова.

Но най-ценният гост на вечерта бе Сабри Искендер, политически затворник, подложен на мъчения в ареста, задето протестирал за човешки права и против смяната на имената на българските турци. Лежал без присъда в Белене, основател на организацията "Демократичната лига за защита правата на човека в България". Той е един от репресираните от комунистическия режим, чиито разкази можем да чуем в "Съседите".

Сабри Искендер
Проектът се вписва в тазгодишната тема на Биеналето "Чужденци навсякъде" като разкрива как човек може да се окаже чужденец в собствената си страна, отхвърлен от обществото и дори от близките си, защото е попаднал в месомелачката на политическото насилие по време на комунизма.

За любителите на статистиката по "Съседите" създателите работят вече 20 години, в инсталацията са включени 40 дълбочинни интервюта, а самото художествено пресъздаване на средностатистически дом от времето на "развития социализъм" тежи 800 кг.

Но според Лилия Топузова, професорка от университета в Торонто, тежестта на мълчанието, обвило страданието, е 800 тона.

Водещият Валентин Калинов (философ, психолог и писател) нарече "Съседите" разновременен и разнопространствен проект. Кураторът Васил Владимиров доразви тезата му като припомни, че в инсталацията са включени 17 различни медии, задвижвани от компютри. Той подчерта, че една от авторките – Красимира Буцева нарича творбата им "документален театър", но според него става дума за многоизмерен документален филм.

Васил също подхвана темата за мълчанието и тя сякаш се процеждаше като снопче светлина във всички изказвания. Според Лилия Топузова, която не само е разговаряла с пострадалите от комунистическия ботуш, ами е мълчала, пила, яла, пушила или просто изслушвала всичките им болежки, в едно такова изследване мълчанието е по-ценно и неизказаното винаги е най-стойностно.

Председателят на журито, избрало "Съседите" да представи България във Венеция, проф. Венелин Шурелов, заяви, че това е важен проект, заради измеренията, които предлага и съществува чрез предметния свят.

Джулиан Шехирян, докторант от университета в Принстън, спомена ученика на Зигмунд Фройд – Теодор Райк и книгата му "Слушайки с третото ухо", за да обрисува слушането като психотерапевтично средство. "Рискуваме да чуем само онова, което си мислим, че ще чуем". В инсталацията звучи жужене на мухи, записано на остров Персин, комари от Белене, в интервютата се чува наливане на питие, тръскане на пепел от цигара, нервно потропване по масата… Използват се мебели, чугунена мивка и буркани като акустични тела.

Красимира Буцева, визуална артистка и преподавателка, която дели времето си между София и Лондон, сподели, че според нея и камъните разказват историите на травмата. Затова те ярко присъстват в "Съседите", както и пясъкът от Белене разсипан върху масата и лакиран отгоре. Младите хора в публиката с недоумение и интерес научиха, че концлагеристите са криели аспирин или бележки от дома в тайници, издълбани в налъмите им.

Феноменологът и философ Борис Пантев каза, че според него границата, която в инсталацията минава между кухнята и дневната, маркира мълчанието на преживелите репресиите.

Тук е мястото да поясним, че в условно пресъздадения хол на жилище от времето на комунизма звучат спомените на онези, които охотно споделят преживяванията си. В т.нар. спалня са интервютата с хората, които проговарят за пръв път за травмите си. А в кухнята властва мълчанието.

Проф. Даниела Колева, дългогодишен изследовател на устната история, мъдро спомена, че думите могат да скрият мълчание и да изразят мълчание. Проф. Лилия Топузова пък разкри как според нея се разчупва тишината – с много грижа, с емпатия и присъствие. Като създадеш връзка с човека, когото интервюираш и надскочиш научния интерес. 

След изказванията на присъстващите, въпросите заваляха и те варираха от питане за метафората в битовите предмети до има ли връзка между насилието преди десетилетия и на неотдавнашните протести.

Логичен и емоционален край на вечерта сложи Сабри Искендер, подлаган на мъчения и побой 111 дни в сливенската милиция по време на Възродителния процес и изпратен без присъда в затвора в Белене, който успява да напусне след 37-дневна гладна стачка. "Младите трябва да знаят какво е тоталитарен режим. Когато историята се забравя, тя се повтаря", заключи политзатворникът.

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мария Столарова - автопротрет

"Отстоявана естетика" за 100-годишнината на художничката Мария Столарова

През 2025 г. се навършват 100 години от рождението на Мария Столарова (1925 – 2016) – една от ученичките на Дечко Узунов. По този повод галерия "Дечко Узунов", филиал на Софийската градска художествена галерия, представя експозиция с живописни платна, обхващащи както ранни нейни творби, така и емблематични произведения от по-късни периоди. Изложбата..

публикувано на 03.12.24 в 17:40
проф. Любомир Стойков

"Tрансформации на красотата" в изложбата на Юрий Ковачев

Самостоятелната изложба на художника Юрий Ковачев "Трансформации на красотата" се открива на 3 декември в столичната галерия "Милениум". В експозицията са включени 51 творби, сред които пейзажи, картини на стара София, натюрморти, балерини и планини, нарисувани с маслени бои на платно. Изкуствоведът проф. Любомир Стойков коментира: "Авторът се..

публикувано на 03.12.24 в 16:35

"Апокриф" с 30-о юбилейно изиграване

Представлението "Апокриф" на театрална работилница "Сфумато" задава въпроси за живота между този и онзи свят, за срама, за битката между доброто и злото. Текстовете са по адаптации на Иван Добчев и Маргарита Младенова и поставят в контекста "наивистични сънища за живота на човека между небето и земята сънувач." Повече за представлението, което ще има..

публикувано на 03.12.24 в 12:15
Людмил Станчев, Емил Янев, проф. Георги Гунев (от ляво надясно)

Към бреговете на свободата

В епизод 564 "Трамвай по желание" прави реверанс към музата на историята Клио и среща своята публика с една от легендите на българския исторически корпус проф. Георги Гунев. Георги Гунев е завършил история в СУ "Св. Климент Охридски". Бил е аспирант в Института за международни отношения в Москва. 13 години е преподавател в Софийския университет. От..

публикувано на 03.12.24 в 11:38
Петър Петров - Перо

"Слънчева линия" от Иван Вирипаев за първи път на българска сцена

Когато викаш, за да бъдеш чут, всъщност пречиш на другия да те чуе. А когато искаш да разбереш повече за себе си и отношенията си с човека, с когото си избрал да споделяш живота си, не е нужно да ходиш на семейна психотерапия, може и просто да отидеш не театър. За целите на тези думи спомага поставянето за първи път на българска сцена на пиесата от..

публикувано на 03.12.24 в 08:50