В съкратеното издание на предаването "На опера в събота" ще ви предложа великолепен запис от Виенската държавна опера. И по-точно: премиерния спектакъл на "Милосърдието на Тит" от Моцарт, с който бе открит сезонът миналата есен.
Всъщност това е възстановка на изключително спорната постановка на Юрген Флим от 2012 година, навлякла си сериозни критики и шокирала до голяма степен стожерите на моцартовите традиции. В този смисъл в австрийския печат се появи съвсем уместно сравнение с отлежало вино: уви, за режисьорските несполуки времето не играе положителна роля. Показателен е фактът, че за около десетилетие постановката на Флим е представена не повече от 17 пъти. Остава загадка, защо в такъв случай ръководството на Държавната опера я изважда на показ. Вероятно, за да пробва отново да привлече младата аудитория в театъра, търсейки съвременен подход към вечните теми за любовта, приятелството, доверието, предателството…
Специалистите имат сериозни възражения към сценографията, но пък хвалят костюмите на Биргит Хънтър: изумително елегантни, те подчертават изваяните фигури на певиците, доближавайки ги до топмоделите.
Интересът се изостря допълнително, тъй като сравнително рядко поставят "Милосърдието на Тит". Предпоследното сценично творение на Моцарт притежава стилистичните особености на т.нар. opera seria. И ако споровете за режисьорските хрумвания на Юрген Флим във Виенската държавна опера са ожесточени, то изпълнението се радва на всеобщо одобрение.
В печата се появи следното заглавие: "Музиката на Моцарт продължава да доставя истинска наслада, а дошлите в Държавната опера бурно аплодираха своите фаворити." Казват, че главна заслуга има 46 годишният Пабло Ерас-Касадо. Негов специалитет са бароковите образци, а познаването в дълбочина на моцартовите партитури му помага да достигне нов връх в стремително развиващата се кариера. Съвършената яснота и прословута ненакърнимост на мелодичния рисунък са изведени от диригента с голямо майсторство и вкус, а оркестърът звучи прекрасно. Великолепно се представят солистите, които обират овациите на публиката.
В главната роля на римския император Тит Матю Поленцани бележи нов връх, категорични са познавачите. "Това без съмнение е един от най-добрите и търсени моцартови тенори днес", пишат те. Американецът е намятал вече мантията на Тит на реномирани световни сцени, а през 2019 година триумфира и в МЕТ. Пеенето му се отличава с вокално съвършенство, с елегантно изваяна фраза. Матю Поленцани притежава и респектираща актьорска дарба, която му позволява да разкрие потайните кътчета в душата на Тит. Неговите терзания, когато трябва да накаже Секст – най-предания си приятел, превърнал се в предател.
Въпреки заглавието на операта, тъкмо Секст е основен двигател на действието и център в сюжетните криволици в либретото на Катерино Мадзола, вдъхновено от драмата на Пиетро Метастазио. В изпълнението на американското мецосопрано Кейт Линдзи младият патриций Секст добива черти на истински трагичен герой, който предизвиква дълбок емоционален отклик у зрителите.
А Вителия на италианското сопрано Федерика Ломбарди е властна, изцяло подчинила на волята си Секст в желанието да бъде убит Тит, този който измества от трона нейния брат император Вителий. Публиката дълго аплодира Федерика Ломбарди заради лекотата, с която се справя в виртуозните колоратури. В ролята на Аний – приятеля на Секст ще слушате мецосопраното Патриция Нолц, а като Сервилия се преобразява сопраното Славка Замечникова. Басът Петер Келнер е преторианският префект Публий. Маестро Пабло Ерас- Касадо ръководи хора и оркестъра на Виенската държавна опера.
Шведската китарна легенда Ингви Малмстийн ще отбележи 40 години на сцената със специален концерт в София. Събитието ще се проведе на 10 август в клуб Joy Station и ще бъде част от световното му юбилейно турне, посветено на четири десетилетия безкомпромисно влияние в рок и метъл музиката. Бах. Антонио Вивалди. Джими Хендрикс. Пражката филхармония. И..
Warm Waves/"Топли вълни" е сантиментален албум, който включва теренни записи от пътуването на експерименталния музикант Мирян Колев до Малайзия през 2024 г. Записани в обекта на ЮНЕСКО Джорджтаун и околностите на остров Пенанг, те улавят топли спомени в звук. Градските улици, плажовете, религиозните храмове, цикадите в джунглата, звуците на..
1 август Свири Оркестърът на Полското радио във Варшава с диригент Михаил Меринг. 3.00 часа – Рихард Вагнер (1813-1883), Зигфрид идилия. 3.22 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Вариации по тема от Хайдн, оп. 56а. 3.41 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Симфония № 36 в До мажор, K.425, "Линц". 4.10 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Клавирен..
Той е най-старият действащ джаз фестивал в България. Основан още през 1992-ра година от прочутия ни саксофонист и композитор Анатолий Вапиров, през годините Международният джаз фестивал "Варненско лято" се е превърнал в едно от най-устойчивите и обичани музикални събития в България. От няколко години дъщерята на Анатолий Вапиров – Вероника..
Според проучвания едва 16% от изпълнителите в световен мащаб правят музиката си достъпна за глухата общност. Днес, в XXI век, технологиите дават своя принос за това чрез специални костюми, които възпроизвеждат вибрациите от ритъма така, че нечуващите да се потопят в него и да се наслаждават на живи концерти. Жестовият превод на текстовете на сцената..
Ако сте съвременни работещи родители и нямате наоколо баба да ви помага, сигурно често сте изпитвали нужда от подобна подкрепа на по-възрастен човек. Ето..
"Кралство Мароко, както и България, е една голяма туристическа дестинация и както вашата страна е една държава на повече от 12 века – позната с културното..
Нейните сини очи говорят толкова красноречиво, сякаш проникват в зрителя и го четат. Никак не са малко филмите, да не говорим за театралните постановки,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg