В съкратеното издание на предаването "На опера в събота" ще ви предложа великолепен запис от Виенската държавна опера. И по-точно: премиерния спектакъл на "Милосърдието на Тит" от Моцарт, с който бе открит сезонът миналата есен.
Всъщност това е възстановка на изключително спорната постановка на Юрген Флим от 2012 година, навлякла си сериозни критики и шокирала до голяма степен стожерите на моцартовите традиции. В този смисъл в австрийския печат се появи съвсем уместно сравнение с отлежало вино: уви, за режисьорските несполуки времето не играе положителна роля. Показателен е фактът, че за около десетилетие постановката на Флим е представена не повече от 17 пъти. Остава загадка, защо в такъв случай ръководството на Държавната опера я изважда на показ. Вероятно, за да пробва отново да привлече младата аудитория в театъра, търсейки съвременен подход към вечните теми за любовта, приятелството, доверието, предателството…
Специалистите имат сериозни възражения към сценографията, но пък хвалят костюмите на Биргит Хънтър: изумително елегантни, те подчертават изваяните фигури на певиците, доближавайки ги до топмоделите.
Интересът се изостря допълнително, тъй като сравнително рядко поставят "Милосърдието на Тит". Предпоследното сценично творение на Моцарт притежава стилистичните особености на т.нар. opera seria. И ако споровете за режисьорските хрумвания на Юрген Флим във Виенската държавна опера са ожесточени, то изпълнението се радва на всеобщо одобрение.
В печата се появи следното заглавие: "Музиката на Моцарт продължава да доставя истинска наслада, а дошлите в Държавната опера бурно аплодираха своите фаворити." Казват, че главна заслуга има 46 годишният Пабло Ерас-Касадо. Негов специалитет са бароковите образци, а познаването в дълбочина на моцартовите партитури му помага да достигне нов връх в стремително развиващата се кариера. Съвършената яснота и прословута ненакърнимост на мелодичния рисунък са изведени от диригента с голямо майсторство и вкус, а оркестърът звучи прекрасно. Великолепно се представят солистите, които обират овациите на публиката.
В главната роля на римския император Тит Матю Поленцани бележи нов връх, категорични са познавачите. "Това без съмнение е един от най-добрите и търсени моцартови тенори днес", пишат те. Американецът е намятал вече мантията на Тит на реномирани световни сцени, а през 2019 година триумфира и в МЕТ. Пеенето му се отличава с вокално съвършенство, с елегантно изваяна фраза. Матю Поленцани притежава и респектираща актьорска дарба, която му позволява да разкрие потайните кътчета в душата на Тит. Неговите терзания, когато трябва да накаже Секст – най-предания си приятел, превърнал се в предател.
Въпреки заглавието на операта, тъкмо Секст е основен двигател на действието и център в сюжетните криволици в либретото на Катерино Мадзола, вдъхновено от драмата на Пиетро Метастазио. В изпълнението на американското мецосопрано Кейт Линдзи младият патриций Секст добива черти на истински трагичен герой, който предизвиква дълбок емоционален отклик у зрителите.
А Вителия на италианското сопрано Федерика Ломбарди е властна, изцяло подчинила на волята си Секст в желанието да бъде убит Тит, този който измества от трона нейния брат император Вителий. Публиката дълго аплодира Федерика Ломбарди заради лекотата, с която се справя в виртуозните колоратури. В ролята на Аний – приятеля на Секст ще слушате мецосопраното Патриция Нолц, а като Сервилия се преобразява сопраното Славка Замечникова. Басът Петер Келнер е преторианският префект Публий. Маестро Пабло Ерас- Касадо ръководи хора и оркестъра на Виенската държавна опера.
Новият концерт-монодрама на композитора Георги Арнаудов по едноименната книга на Яна Букова има премиера на 2 юли от 19:00 ч. в камерната зала " България ". Спектакълът е наречен " Записки на жената призрак " . Текстът е фокусиран върху теми като опасностите на утопията, механизмите на насилието, методиките на предразсъдъците и..
Световен джаз в София. A to JazZ – най-големият фестивал за градска култура, се завръща с музика, свобода на изразяване, споделени емоции и пълно потапяне в пъстротата на по-високото изкуство. Още веднъж здраво ще напоим меломанията под простора и сред уютната зеленина на Южния парк 2 от 3 до 6 юли. За 14-и път ни очакват четири луди..
1юли Свири Националният симфоничен оркестър на Латвия с диригент Айвис Гретерс. 3.00 часа – Винченцо Белини (1801-1835), Увертюра към оп. "Норма". 3.07 часа – Винченцо Белини (1801-1835), È serbata a questo acciaro ария из операта "Монтеки и Капулети". Солист: Леви Секгапане (тенор). 3.13 часа – Винченцо Белини (1801-1835), Nel furor...Per te di vane..
Сопраното Лаура Монторо и пианистът Румен Трайков ще изнесат вокален рецитал. Концертът е част от 56-ия Международен фестивал "Софийски музикални седмици". В програмата са включени творби от Георги Златев-Черкин, Антонин Дворжак, Пьотр Илич Чайковски, Волфганг Амадеус Моцарт, Рихард Щраус, Албан Берг, Франк Бридж, Томас Бретон, Хосе Серрано,..
В предаването "Български изпълнители" на 30 юни 2025 ще ви представим изключителната оперна певица Станислава Момекова. Тя притежава неподражаема харизма и впечатляваща вокална техника, които я правят любим оперен артист на мнозина наши и чуждестранни диригенти и режисьори. Изучава пеене и овладява два музикални инструмента още като ученичка...
"Метафора на паметта" е името на новата изложба на Деница Тодорова. Експозицията е част от програмата "В дома на Вера Недкова". Програмата е път от..
На 2 юли 2025 г. (сряда) от 18:00 ч. в галерия "Риволи" ще бъде открита изложбата "Италиански художници, изкуство на настоящето". Експозицията ще бъде..
В Икономовата къща в Дряново днес отваря врати Националният пленер "Дряново на майстор Колю Фичето – памет и настояще". Събитието се провежда с..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg