Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Рекламата като политически обстрел

Тодор Галев
Снимка: личен архив

Преди още официално да стартира предизборната кампания 2 в 1, ние, обикновените избиратели, сме свидетели на грозни скандали, обвинения, подливане на вода между отделните политически субекти. Тези от нас, които не изключват телевизорите си, защото не искат да бъдат част от тази грозна игра, със сигурност предвиждат още по-тежки сцени между политиците, за да бъде задържано вниманието ни, да бъде контролиран интересът ни, да се повиши адреналинът ни или просто за да бъдем  втвърдени електорално.

Обстрелът с политически послания се засилва предизборно, но всъщност не престава никога. Как политиците отправят своите платени политически послания в социалните мрежи, например? Как се създават "на тъмно" собствени мрежи за влияние, с които да бъдем манипулирани? Има ли етика микротаргетирането на гласоподавателите? За всичко това разговаряме в "Мрежата" с Тодор Галев от Центъра за изследване на демокрацията.

Политикът като продавач на... надежда

"Методите на продажба са изключително префинени и най-често стремежът е да се скрие, че това е политическа реклама, т.е. целта е "да ти пробутат идеята" по такъв начин, че ти да я възприемеш като нещо, което отговаря на твоята гледна точка. И заради това говорим за явна и за скрита политическа реклама както в социалните медии, така и в традиционните медии. 

В България има достатъчно знаци, че много голяма част от това съдържание, което би трябвало да бъде обозначено като платено съдържание в печатните медии, не носи такъв знак. В социалните медии е малко по-различна ситуацията. Ако вземем за пример Фейсбук, която е все още най-голямата социална медия в България, с най-много потребители, то ще видим, че там нещата се случват по два начина. Единият начин е вие да пуснете някакво съобщение, което е безплатно и стига до определен кръг лица. Това обикновено е пост, който носи някакво политическо послание. Такова съобщение носи и определен тип политическа реклама за определено становище на някой политик или на политическа сила. Ако това е безплатно, няма проблеми. То стига до определен брой хора, които виждат кой го е излъчил. 

Когато обаче алгоритъмът на ФБ засече нещо, което той смята за политическо послание или реклама, свързана със социални въпроси, защото такава е дефиницията на ФБ, то той казва, че трябва задължително да се идентифицира кой е рекламодателят, т.е. кой е този, който плаща някаква сума, за да стигне това съобщение до по-голям брой хора, защото платените съобщения стигат до много по-голям кръг хора. И тук опираме вече до етичната страна на това разпространение на политически съобщения."

Целия разговор можете да чуете в звуковия файл.

Снимка – Център за изследване на демокрацията
По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мартин Атанасов, Косара Чигирева и доц. Георги Лозанов (от ляво надясно)

Публика срещу република или понятието "общество" днес

Какво означава понятието "общество" днес? Може ли републиката да съществува без активни граждани? Защо имаме нужда от обществени медии? Тези въпроси стоят във фокуса на дискусията в предаването "Гласът на времето" по националната програма "Христо Ботев" непосредствено след 1 ноември – Деня на народните будители.  Темата обсъждат победителят в..

публикувано на 03.11.25 в 18:00

Красимир Кръстев: Фотографите улавят моменти, аз предпочитам да ги дебна

"И рибар съм и ловец съм", въпреки своето конкретно заглавие, е едно предаване с много широка тематика, във всяко издание става дума за много повече... за природата, за екологията, за хората и за живота, за интересите, за хобито и за отговорността. Този път водещите Асен Масларски и Росен Мирчев са поканили за гост и събеседник Красимир Кръстев...

публикувано на 03.11.25 в 15:35
Теодор Цеков

Енергийните ресурси по света и у нас

Задава ли се недостиг на енергия в световен мащаб и нараства ли потреблението на нефт, газ и въглища? Изчезва ли петролът? Търговски войни – накъде вървят енергетиката, електроенергията и горивата? От Татарстан през САЩ до Венецуела – необходими ли са нови инвестиции в нефтената промишленост и търсене на редки метали? Създава ли руският нефт хаос в..

публикувано на 03.11.25 в 12:05
Илюстративна снимка

Мръсният въздух убива три пъти повече българи, отколкото европейци

В последните дни Министерството на околната среда (МОСВ) отчита видим напредък по Националната програма за чист въздух. Според данните в повечето градове на страната нивата на фини прахови частици вече са под нормата. В същото време по данни на Инициативата State оf Global Air, мръсният въздух убива три пъти повече българи, отколкото европейци, а..

публикувано на 03.11.25 в 09:35

Животът ни на земята – подготовка за вечния живот

Една от трите задушници, наречена още велика е в съботата преди деня на безплътните сили – Архангеловден. А е вангелско четиво от тази неделя е притчата за богаташа и бедния Лазар. Християнинът не следва да се съобразява с икономическите, обществените, верските и други различия, а да постъпва по закона на любовта. Бог ни е приел такива, каквито сме,..

публикувано на 02.11.25 в 09:35