Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Рекламата като политически обстрел

Тодор Галев
Снимка: личен архив

Преди още официално да стартира предизборната кампания 2 в 1, ние, обикновените избиратели, сме свидетели на грозни скандали, обвинения, подливане на вода между отделните политически субекти. Тези от нас, които не изключват телевизорите си, защото не искат да бъдат част от тази грозна игра, със сигурност предвиждат още по-тежки сцени между политиците, за да бъде задържано вниманието ни, да бъде контролиран интересът ни, да се повиши адреналинът ни или просто за да бъдем  втвърдени електорално.

Обстрелът с политически послания се засилва предизборно, но всъщност не престава никога. Как политиците отправят своите платени политически послания в социалните мрежи, например? Как се създават "на тъмно" собствени мрежи за влияние, с които да бъдем манипулирани? Има ли етика микротаргетирането на гласоподавателите? За всичко това разговаряме в "Мрежата" с Тодор Галев от Центъра за изследване на демокрацията.

Политикът като продавач на... надежда

"Методите на продажба са изключително префинени и най-често стремежът е да се скрие, че това е политическа реклама, т.е. целта е "да ти пробутат идеята" по такъв начин, че ти да я възприемеш като нещо, което отговаря на твоята гледна точка. И заради това говорим за явна и за скрита политическа реклама както в социалните медии, така и в традиционните медии. 

В България има достатъчно знаци, че много голяма част от това съдържание, което би трябвало да бъде обозначено като платено съдържание в печатните медии, не носи такъв знак. В социалните медии е малко по-различна ситуацията. Ако вземем за пример Фейсбук, която е все още най-голямата социална медия в България, с най-много потребители, то ще видим, че там нещата се случват по два начина. Единият начин е вие да пуснете някакво съобщение, което е безплатно и стига до определен кръг лица. Това обикновено е пост, който носи някакво политическо послание. Такова съобщение носи и определен тип политическа реклама за определено становище на някой политик или на политическа сила. Ако това е безплатно, няма проблеми. То стига до определен брой хора, които виждат кой го е излъчил. 

Когато обаче алгоритъмът на ФБ засече нещо, което той смята за политическо послание или реклама, свързана със социални въпроси, защото такава е дефиницията на ФБ, то той казва, че трябва задължително да се идентифицира кой е рекламодателят, т.е. кой е този, който плаща някаква сума, за да стигне това съобщение до по-голям брой хора, защото платените съобщения стигат до много по-голям кръг хора. И тук опираме вече до етичната страна на това разпространение на политически съобщения."

Целия разговор можете да чуете в звуковия файл.

Снимка – Център за изследване на демокрацията
По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Реколтите на българското селско стопанство

Студовете през февруари и през април се оказаха помитащи за вече напъпилите и разцъфтели трайни насаждения, но пострадаха и едногодишни култури. Множество земеделци няма да могат да изпълнят тази стопанска година, а вероятно няма да могат да планират и следващата. Никой не знае колко точно големи са загубите, но в началото на април министърът на..

публикувано на 11.05.25 в 10:39

Църквата като дом на милосърдието

Евангелският текст от тази неделя именно ни напомня за цената на здравето и причините поради, които го губим. Къпалнята Витезда, името, на която в превод от еврейски значи "дом на милосърдието", се намира в Йерусалим. В нея на определено време слиза Ангел Господен, който раздвижва водата и тя има лечебно свойство за този, който пръв влезе след..

публикувано на 11.05.25 в 09:45
Доц. Мартин Осиковски, Ама-Мария Кръстева и д-р Ариф Абдулах

Религиозната идентичност в контекста на обединена Европа

Осемдесет години след края на войната дали сме си взели поуките от една от най-трагичните страници в историята на човечеството. 9 май се чества като Ден на Европа в памет на историческото събитие, което поставя началото на обединението на Европа след Втората световна война още през 1950 г., а официално честването започва през 2009 година. Деня на..

обновено на 10.05.25 в 16:49
Капка Тодорова

Най-голямото предизвикателство пред Европа е дезинформационната война

В Деня на Европа – какви са предизвикателствата, коментира в " Мрежата " по програма " Христо Ботев " Капка Тодорова , кореспондентка на " Клуб Z " в Берлин. Германия – "фатален сигнал към Европа" "Разбира се, не е окончателна тази присъда, защото тепърва започва работата на правителството на Фридрих Мерц и всичко, в..

публикувано на 10.05.25 в 08:50

В село Ставерци, което съществува от 6 века

Село Ставерци се намира в община Долна Митрополия , област Плевен и в него живеят около 1500 човека. Над селото има останки от късноантично землено укрепление. Историците предполагат, че най-вероятно тук са се укрепили хунските вождове Улцендур и Емцендур, които, както съобщават античните автори, отседнали недалеч от Улпия Ескус. В източната част..

публикувано на 10.05.25 в 08:35