Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Неделно матине на Виенските филхармоници в Музикферайн

4
Виенски филхармоници в Музикферайн
Снимка: Юлия Атцмансторфер

На 25 февруари тази година под диригентството на Франц Велзер-Мьост Виенските филхармоници представиха в Музикферайн, Виена, втората концертна програма за предстоящото турне през март в САЩ: един концерт с музиката на Паул Хиндемит, Рихард Щраус, Арнолд Шьонберг и Морис Равел, блестящо реализиран и много горещо аплодиран. Музикалният предобед беше открит в 10 часа със звуково концертно въведение в залата Брамс на Музикферайн, Виена. Поздравления имаше от проф. Даниел Фрошауер, председател на Виенските филхармоници, а встъпителните думи бяха от диригента Франц Велзер-Мьост.

Музикално въведение, Брамсова зала, Музикферайн,
Квартет от соло-обой, цигулка, виола и соло-виолончело на Виенските Филхармоници, както и ученици от държавната гимназия с музикално образование Bиена III, Бьорхаавегасе 15, изпълниха теми от Пасакалия и фуга в до минор на Йохан Себастиян Бах, както и теми от Вариации за оркестър, оп. 31 на Арнолд Шьонберг. Сред имената на учителите, подготвили учениците за това музикално въведение към концерта на Виенските филхармоници, един съвместен проект, озаглавен "Парола: класика", откриваме с любопитство и името Александър Бояджиев, който в специално интервю за Българското национално радио разказва за този проект. 

Матинето с Виенските филхармоници започна с "Концертна музика за духов оркестър", оп. 41 от Паул Хиндемит, втората част на която е изградена от шест вариации върху мелодията на народната песен "Принц Ойген, благородният рицар". Безспорно тук става въпрос за една много рядка творба, която не може да бъде чута често в концертните зали, при това брилянтно изпълнена от духовите инструменталисти на Филхармониците.

Втората рядка творба, която оркестърът изпълни, беше Симфоничната фантазия из "Жена без сянка" на Рихард Щраус: една творба, която извлича материал от основните сцени на операта и е посветена на влиятелния меценат Манфред Маутнер Маркхоф, но която също доста рядко, за жалост, се среща в концертните афиши. При това Рихард Щраус "лежи" изключително добре на Филхармониците, които доказаха за пореден път тази силна връзка с творчеството на композитора по един забележителен начин. Вилхелм Фуртвенглер поръчва при Арнолд Шьонберг Вариациите за оркестър, оп. 31 и ги изпълнява премиерно през 1928 година с Берлинските Филхармоници. Тези вариации са доста известни и завладяват с емоционалната си сила и с богатството на багрите.

Финалът на концерта изпълни Голямата зала на Музикферайн с екстаз и енергия. Диригент и оркестър се впуснаха със страшна сила във "Валсът" на Морис Равел и то приповдигнато, с блясък и чар. Броени дни след неделното матине на 25 февруари, Виенските филхармоници представиха и третата програма от планираното турне в САЩ: Албан Берг, Пиеси за оркестър, оп. 3 и деветата симфония на Антон Брукнер.



    Снимки: Юлия Атцмансторфер
По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Рамбо Амадеус

Alarma Punk Jazz и Club Pave представят Рамбо Амадеус

Alarma Punk Jazz & Club Pave представят днес Рамбо Амадеус! В студиото на "Нашият ден" колегата Цветан Цветанов представи концерта, който тази вечер слушателите на програма "Христо Ботев" ще имат шанса да чуят директно от клуб "Паве" под Столична библиотека.  Точно 13 години след първия си концерт у нас през далечната 2012 година господин Антоние..

публикувано на 25.04.25 в 12:39

Музика и памет в научен форум в Националната музикална академия

O т 24 до 26 април в Националната музикална академия (НМА) в София ще се проведат Академичните пролетни четения (за петнадесети път) – едно важно събитие за музикалния свят и не само. Тази година темата е Музика и памет . За да разкаже повече, в " Метроном..

публикувано на 23.04.25 в 15:26

Полет с "Тригайда"

А то значи ангелогласната певица Ася Пинчева от "Мерудия", "Космическите гласове на България" и "Оратница", мултиинструменталистът Георги Маринов - Хорхе – но основно диджериду и гайда, в "Оратница", "Тъпани и гайди" и "Дъ Груувин Пайпърс", и електронният гуру, диджей, продуцент и програматор Иван Шопов, прочут още като Балкански, Куух или Дръм Кид...

публикувано на 21.04.25 в 09:23
Григор Паликаров

Григор Паликаров дирижира "Немски реквием" от Йоханес Брамс за Великден

В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..

публикувано на 15.04.25 в 10:24

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 30 април 2025 г.

16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..

публикувано на 15.04.25 в 09:10