През 1860 година в Балтимор се ражда Бенджамин Бътън, но не като малко, сладко бебе, а като брадясал старец. Съдбата му е предначертана: той ще изживее живота си в обратен ход и от ден на ден ще става… все по-млад. Когато на 50-годишна възраст Бътън се запознава с почти 30 години по-младата от него Хилдегарде, главният герой трябва всичко да заложи на една карта, понеже поради особеностите на житейски си път е живял изолиран от обществото и никога досега не е бил обичан. Любовта му към Хилдегарде не може да бъде трайна. Докато Хилдегарде прогресивно остарява, Бенджамин става все по-млад и накрая се превръща в бебе в къщата на собствения си син. Историята завършва с раждането на Бътън, което всъщност е смъртта му.
Франсис Скот Фицджералд написва тази странна и оригинална история през 1922 година. През 2008 година по този сценарий е заснет успешно филм с Брад Пит в главната роля. Райнхард Фебел, който е бил дългогодишен професор по композиция към "Моцартеум" в Залцбург, адаптира тази смешно-тъжна история за феномените време, идентичност, възраст, младост, бъдеще и минало за оперната сцена. Така се ражда едноактната опера "Бенджамин Бътън" с премиера на 6 април тази година в Областния музикален театър на Линц по либрето на композитора Райнхард Фебел и по новелата "Странният случай с Бенджамин Бътън" от Скот Фицджералд: композиционна поръчка на Областния музикален театър в Линц, с подкрепата на музикална фондация "Ернст фон Сименс".
Австрийската критика прояви засилен интерес към събитието и не спести възторга си от премиерата: "Жив, занимателен, трогателен, умен музикален театър!", написа "Байерн Класик"; "Трябва да бъде видяно, изключителен сюжет!" (Кронен цайтунг); "Препоръка! Отлично музициране!" (Аустрия пресе агентур); "Въодушевление, великолепни артисти!" (Ди Пресе); "Емоционално трогателна, течаща инсценировка" (Куриер); "Една оригинална, компактна и предизвикваща много емоции премиера" (Горно-австрийски народен вестник), "Една успешна продукция" (Горно-австрийски новини). Не липсваше обаче и унищожителна критика. Безкрайно негативно се изрази Щефан Ендер в "Стандарт", като написа за премиерата на "Бенджамин Бътън", че тоновият материал на композитора Райнхард Фебел е "изсъхнал, перфориран и с чара на недодялани дъски". Да се зачуди човек как са му хрумнали на австрийския музикален критик тези изрази!
Но новата музика явно не е за всяко ухо. Атоналната музиката към "Бенджамин Бътън" всъщност се отличава с много находчиви и сполучливи решения от страна на Фебел. Като например джаз-епизодите, които внесоха мелодичност, занимателност и олекотиха разиграващото се на сцената. Големите, резки скокове във вокалните партии бяха стилистично издържани. Не липсваше и лирика, както например в песента на Хилдегарде за залеза през лятото. Към това се добави много ритъм и шумът на едно огромно кречетало, което разделяше житейските фази на Бенджамин Бътън една от друга. Така че в никакъв случай не може да се твърди, че музиката е била безинтересна. Композиторът борави с различни стилове в една времева рамка от 1860 година до края на Втората световна война, включително и с похватите на минимализма, без обаче музиката му да се превръща в нещо банално или кичозно. Един много интензивен и прецизен прочит на партитурата представи Брукнер-оркестърът под ръководството на Ингмар Бек на диригентския пулт. По-добър режисьор от художествения ръководител на Областния музикален театър в Линц Херман Шнайдер, не биха могли да си пожелаят нито композиторът Райнхард Фебел, нито артистите.
Мартин Ахрайнер, в ролята на Бътън, блесна гласово и артистично. В ролята на Хилдегарде чудесно му партнираше Карина Тюберг Мадсен. Михаел Вагнер и Гото Грийсмайер впечатлиха в ролите на родителите на Бътън, перфектно им партнираше Матеус Шмидлехнер в ролята на доктор Кеене. Феня Лукас и Мануела Леонхардсбергер сполучливо представиха ролите на децата и домашните помощници. Детските роли на двамата главни герои бяха изпълнени умело от Габриел Федершпиелер и Кристиян Кьорнер. Не на последно място трябва да бъдат споменати и ролите на проповедника и уличния музикант в лицето на Михаел Думовски и Улф Бунде.
Безмилостното противопоставяне на подмладяване и остаряване беше съпроводено от фигури, които придадоха хронологично-неутрален статус на постановката: четири фигури, пеещи плюшени играчки, в цветовете червено, синьо, жълто и черно-бяло, както и две момчета Йонатан Хартцендорф и Александър Йорк, които продаваха вестници и обявяваха актуалните военни сензации на съответното време. И шестимата играха много сполучливо на една с богата фантазия създадена сцена от Дийтер Рихтер. Оригиналните маски и костюми бяха дело на Мийнча Нилсен. Ангажирано и високо професионално се представиха трите хора, между които детски и младежки, на Областния музикален театър в Линц с ръководител Елена Пиерини. Продължителни аплодисменти имаше за всички участници в постановката и на 13 април, при повторното представяне на новата опера.
В заключение може да се каже, че постановката беше и изключително занимателна. Едноактната опера, продължила един час и 50 минути без почивка, ще бъде играна още два пъти през май и за последен път на 1-ви юли тази година. Гореща препоръка за една занимателна музикална история с философско начало!
Тази година предстои четвъртото издание на фестивала за класическа музика Allegra в София, което, освен четири концерта в Балната зала на Централния военен клуб, ще предложи и много майсторски класове на световноизвестни имена в света на класическата музика. Сред тях са проф. Борис Гарлицки, проф. Дианг Мей, "уругвайският маестро" проф. Николас Паске..
След Националното клубно турне и Околосветско турне с близо 30 концерта, Б.Т.Р. се отправя на Национално турне 2025. Началото ще бъде поставено днес в Русе. Следват Пловдив (07 август), Варна (11 август), Бургас (14 август), Велико Търново (22 август), Добрич (27 август), Шумен (28 август), Плевен (29 август), Стара Загора (10 септември). Финалът ще е..
Тази вечер (24 юни) в залата на Военния клуб в София ще прозвучи една програма, в която има много вътрешна логика и взаимовръзки между творбите. "Получи се наистина перфектен пъзел" – сподели в предаването "Метроном" диригентът Григор Паликаров , който е ученик на акад. Васил Казанджиев, с чиято творба се открива вечерта. Ще прозвучат..
Родната музикална публика ще може да се наслади на концерт на един от водещите симфонични оркестри в Китай – Симфоничния оркестър на град Чанша, под диригентството на маестро Фан Тао и със специалното участие на пианистка д-р Фан Конг. 80 музиканти ще гостуват в София. Създаден с мисията да развива и популяризира симфоничното изкуство в Китай и..
... Светлините затихват, първите звуци изпълват пространството, а времето сякаш спира – пътуване през пулсиращи ритми, хипнотични мелодии и визии и звуци от бъдещето предстои да обгърнат "Арена София" днес и утре. Очакваме легендата на електронната музика и завинаги артистичен новатор № 1 Жан-Мишел Жар в първата вечер, а във втората - да..
Изложбата "Данаил Дечев (1891 – 1962). Ноктюрно " представя творби на големия български художник. Произведенията на автора са били откупени от галерия..
Отговорите на тези въпроси потърсихме от нашия съботен гост – доц. Георги Ангов, специалист по отоневрология. Неговата дългогодишна практика в Клиниката по..
"Поздравления, свят, време е за мир" – написа вчера в социалните мрежи президентът на САЩ Доналд Тръмп. Израел и Иран договориха примирие, а светът очаква..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg