Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Борис Христов като Галицки и Кончак в "Княз Игор" на Бородин

4
Борис Христов в ролята на хан Кончак в „Княз Игор”
Снимка: boris-christoff.net

На 18 май преди 110 години е роден  Борис Христов. Избрахме запис от Златния фонд на БНР, който със сигурност ще изостри любопитството ви: "Княз Игор" от Бородин. Осъществен е през 1966 година в Париж с изцяло български състав. В ролите на Галицки и Кончак ще слушате Борис Христов. Това е период на върховно изпитание за великия певец. През 1964 получава инсулт. Рискована операция, като по чудо, го връща към живота. Не остават, Слава Богу никакви поражения, а гласът е непокътнат.

Трябва обаче да започне едва ли не от начало след близо 15 годишен триумф по световните сцени. Изявите се броят на пръсти. Не получава никакви сериозни ангажименти. Карло Курами и Маурицио Модуньо пишат в книгата си за Борис Христов: "Големият актьор, кралят на трагичните роли почти бездейства, заради недоверието на театралните директори. Няколко месеца по-рано бяха готови да се хванат за косите, за да го спечелят за един или друг спектакъл…" Всъщност шефът на Ковънт Гардън сър Дейвид Уебстър единствен надмогва страха и кани Борис Христов за седем представления на "Борис Годунов" в края на 1965.

Оглушителни овации избухват в мига, в който българинът се появява на сцената. "Бях щастлив и благодарен, че от Кралския оперен театър са се сетили за мен. Таях надежда спектакълът на моето завръщане да има успех. Не се и надявах на подобно фантастично топло посрещане", не крие вълнението си великият бас. Андрю Портър пък сипе хвалебствия от страниците на "Файненшъл Таймс": "Борис Христов се завърна: блестящ, както никога досега! С проникновеното си изкуство и неудържим дух, които не са се променили ни най-малко. След принудителната почивка гласът му сякаш е добил нова мощ…" Триумфът на Борис Христов се пренася и в  Театро Ла Фениче във Венеция в началото на 1966. Прочутият певец се вмъква в кожата на Юлий Цезар от едноименната опера на Хендел.

Не липсват обаче и разочарования: "Поканиха ме за ролята на крал Филип в Парижката опера. Никога обаче не получих договора, макар името ми да бе в афиша. Пристигна известие, че нямат нужда от мен…Винаги съм обичал Париж! Там се появиха голяма част от записите ми", припомня Борис Христов. Затова пък с огромен успех е съпроводен концертът му в театър "Шанз-Елизе" , повод Жак Буржоа да възкликне: "Гласът на Борис Христов е още по-хубав от преди! Изравнеността на тембъра в две октави в пианисимо и форте е истинско чудо! Начинът, по който осмисля и усеща музиката! Легатото на фразата, трагичното величие, което се излъчва от цялото му същество в поредното превъплъщение, приковава сетивата.


Христов е твърде изискан артист за някои, а голямото изкуство не е за всеки", твърди Жак Буржоа. Певецът не участва в спектаклите на Парижката опера, но изтръгва френетични овации от възторжената публика, изпълнила докрай Ковънт Гардън през юли 1966. Лукино Висконти поставя "Дон Карлос", а на диригентския пулт е Едуард Даунс. Постепенно нещата навлизат в обичайното русло. Оферти засипват Борис Христов отвсякъде: спектакли и концерти в Стокхолм, Копенхаген, Бостън – там за пръв се представя в "Борис Годунов".

Открива сезона в Триест с "Атила". И още един спектакъл, който приковава погледите: след наводнението опустошило Театро Комунале във Флоренция е представена новата постановка на "Коронацията на Попея" от Монтеверди с Борис Христов в ролята на Сенека – открояващо се постижение според критиците. В записа на "Княз Игор" му партнират Костадин Шекерлийски, Юлия Винер, Рени Пенкова, Тодор Тодоров, Кирил Дюлгеров, Алексей Милковски, Рада Гаева, Лиляна Барева. Йежи Семков ръководи хора и оркестъра на Софийската опера.

Снимки: boris-christoff.net, Софийската опера

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Ингви Малмстийн: Барок-ен-рол богът каца в София

Шведската китарна легенда Ингви Малмстийн ще отбележи 40 години на сцената със специален концерт в София. Събитието ще се проведе на 10 август в клуб Joy Station и ще бъде част от световното му юбилейно турне, посветено на четири десетилетия безкомпромисно влияние в рок и метъл музиката. Бах. Антонио Вивалди. Джими Хендрикс. Пражката филхармония. И..

обновено на 04.08.25 в 10:19
Мирян Колев

Звуците на Малайзия

Warm Waves/"Топли вълни" е сантиментален албум, който включва теренни записи от пътуването на експерименталния музикант Мирян Колев до Малайзия през 2024 г.  Записани в обекта на ЮНЕСКО Джорджтаун и околностите на остров Пенанг, те улавят топли спомени в звук. Градските улици, плажовете, религиозните храмове, цикадите в джунглата, звуците на..

публикувано на 03.08.25 в 10:15

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 август 2025

1 август Свири Оркестърът на Полското радио във Варшава с диригент Михаил Меринг. 3.00 часа – Рихард Вагнер (1813-1883), Зигфрид идилия. 3.22 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Вариации по тема от Хайдн, оп. 56а. 3.41 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Симфония № 36 в До мажор, K.425, "Линц". 4.10 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Клавирен..

публикувано на 31.07.25 в 09:25

Джаз по наследство – Вероника Вапирова и Международният джаз фестивал "Варненско лято"

Той е най-старият действащ джаз фестивал в България. Основан още през 1992-ра година от прочутия ни саксофонист и композитор Анатолий Вапиров, през годините Международният джаз фестивал "Варненско лято" се е превърнал в едно от най-устойчивите и обичани музикални събития в България. От няколко години дъщерята на Анатолий Вапиров – Вероника..

обновено на 30.07.25 в 17:28

Певицата Мона за силата и музиката, достъпна за хора, лишени от слух

Според проучвания едва 16% от изпълнителите в световен мащаб правят музиката си достъпна за глухата общност. Днес, в XXI век, технологиите дават своя принос за това чрез специални костюми, които възпроизвеждат вибрациите от ритъма така, че нечуващите да се потопят в него и да се наслаждават на живи концерти. Жестовият превод на текстовете на сцената..

публикувано на 30.07.25 в 12:45