Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Борис Христов като Галицки и Кончак в "Княз Игор" на Бородин

4
Борис Христов в ролята на хан Кончак в „Княз Игор”
Снимка: boris-christoff.net

На 18 май преди 110 години е роден  Борис Христов. Избрахме запис от Златния фонд на БНР, който със сигурност ще изостри любопитството ви: "Княз Игор" от Бородин. Осъществен е през 1966 година в Париж с изцяло български състав. В ролите на Галицки и Кончак ще слушате Борис Христов. Това е период на върховно изпитание за великия певец. През 1964 получава инсулт. Рискована операция, като по чудо, го връща към живота. Не остават, Слава Богу никакви поражения, а гласът е непокътнат.

Трябва обаче да започне едва ли не от начало след близо 15 годишен триумф по световните сцени. Изявите се броят на пръсти. Не получава никакви сериозни ангажименти. Карло Курами и Маурицио Модуньо пишат в книгата си за Борис Христов: "Големият актьор, кралят на трагичните роли почти бездейства, заради недоверието на театралните директори. Няколко месеца по-рано бяха готови да се хванат за косите, за да го спечелят за един или друг спектакъл…" Всъщност шефът на Ковънт Гардън сър Дейвид Уебстър единствен надмогва страха и кани Борис Христов за седем представления на "Борис Годунов" в края на 1965.

Оглушителни овации избухват в мига, в който българинът се появява на сцената. "Бях щастлив и благодарен, че от Кралския оперен театър са се сетили за мен. Таях надежда спектакълът на моето завръщане да има успех. Не се и надявах на подобно фантастично топло посрещане", не крие вълнението си великият бас. Андрю Портър пък сипе хвалебствия от страниците на "Файненшъл Таймс": "Борис Христов се завърна: блестящ, както никога досега! С проникновеното си изкуство и неудържим дух, които не са се променили ни най-малко. След принудителната почивка гласът му сякаш е добил нова мощ…" Триумфът на Борис Христов се пренася и в  Театро Ла Фениче във Венеция в началото на 1966. Прочутият певец се вмъква в кожата на Юлий Цезар от едноименната опера на Хендел.

Не липсват обаче и разочарования: "Поканиха ме за ролята на крал Филип в Парижката опера. Никога обаче не получих договора, макар името ми да бе в афиша. Пристигна известие, че нямат нужда от мен…Винаги съм обичал Париж! Там се появиха голяма част от записите ми", припомня Борис Христов. Затова пък с огромен успех е съпроводен концертът му в театър "Шанз-Елизе" , повод Жак Буржоа да възкликне: "Гласът на Борис Христов е още по-хубав от преди! Изравнеността на тембъра в две октави в пианисимо и форте е истинско чудо! Начинът, по който осмисля и усеща музиката! Легатото на фразата, трагичното величие, което се излъчва от цялото му същество в поредното превъплъщение, приковава сетивата.


Христов е твърде изискан артист за някои, а голямото изкуство не е за всеки", твърди Жак Буржоа. Певецът не участва в спектаклите на Парижката опера, но изтръгва френетични овации от възторжената публика, изпълнила докрай Ковънт Гардън през юли 1966. Лукино Висконти поставя "Дон Карлос", а на диригентския пулт е Едуард Даунс. Постепенно нещата навлизат в обичайното русло. Оферти засипват Борис Христов отвсякъде: спектакли и концерти в Стокхолм, Копенхаген, Бостън – там за пръв се представя в "Борис Годунов".

Открива сезона в Триест с "Атила". И още един спектакъл, който приковава погледите: след наводнението опустошило Театро Комунале във Флоренция е представена новата постановка на "Коронацията на Попея" от Монтеверди с Борис Христов в ролята на Сенека – открояващо се постижение според критиците. В записа на "Княз Игор" му партнират Костадин Шекерлийски, Юлия Винер, Рени Пенкова, Тодор Тодоров, Кирил Дюлгеров, Алексей Милковски, Рада Гаева, Лиляна Барева. Йежи Семков ръководи хора и оркестъра на Софийската опера.

Снимки: boris-christoff.net, Софийската опера

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

"THE BIG ROCK SHOW" на GEOFF TATE идва в София

По онова време, в изглеждащия сега далечен като друга галактика край на 80-те години, почти всеки интелигентен метъл фен харесваше "Куинсрайк". Или най-малкото беше заинтригуван от тях. В морето от твърди банди те бяха нещо ярко и различно, звучаха сложно, но увлекателно, а концептуалните идеи на албумите им бяха съизмерими с величия като "Пинк Флойд" и..

публикувано на 12.11.24 в 09:12

Александра Карастоянова-Херментин с награда от Залцбургското общество за цялостно творчество

Голямата награда за изкуство на държавата е най-високата награда, която Залцбург присъжда на всеки четири години в областта на визуалните изкуства, литературата, музиката и сценичните изкуства. През 2024 г. Александра Карастоянова-Херментин ще бъде първата жена композитор, която ще я получи. Церемонията по награждаването ще се състои на 12 ноември в..

публикувано на 12.11.24 в 08:00

Любомир Денев-син: Идеята ми е да представя рядко изпълнявани български творби

Симфоничният оркестър на Българското национално радио започва нова линия концерти с изцяло българска музика. Предвидени са четири събитията през сезон 2024/2025, които ще се състоят в Първо студио на Радиото. Първият концерт е на 13 ноември, сряда, с начален час 19.30. Програмата е избрана и селектирана от Любомир Денев-син, който ще дирижира..

публикувано на 11.11.24 в 08:00

Нова постановка на най-красивата и лирична опера на Леош Яначек – "Катя Кабанова" в Лиеж

"Катя Кабанова" на Леош Яначек се игра през октомври в Кралската опера на Валония в Лиеж в нова постановка на френската режисьорка Орор Фатие. В шестата творба на бележития чешки композитор са отразени две негови големи увлечения. Първото е голямата му страст към руската литература, а второто е несподелената, платоническа любов на Яначек към доста..

публикувано на 10.11.24 в 09:05

"Момичето от Запад" в Националната опера на Лион

Калифорнийският автор Дейвид Беласко вдъхновява два напълно различни женски персонажа в творбите на Пучини. Мадам Бътерфлай съществува само чрез желанието на мъжете и умира с разбито сърце, както са склонни да правят оперните героини, докато Момичето от Златния Запад получава когото иска с огнестрелно оръжие в ръце. "В Лион диригент на Пучини е..

публикувано на 09.11.24 в 07:55