Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Шедьовър на Бритън на оперната сцена в Брюксел

7
Снимка: Bernd Uhlig

Интригуващата, енигматична камерна опера на Бенджамин Бритън "Въртенето на винта" се игра през май в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Творбата се счита за един от шедьоврите в оперната литература, създадени след Втората световна война. Световната премиера на"Въртенето на винта" е през 1954 г. в театър "Ла Фениче" във Венеция, представена от английска оперна трупа. Продукцията в Брюксел бе подготвена и осъществена още през 2021 г., но поради пандемията с коронавируса тогава се състоя само един спектакъл, без публика, който бе излъчван директно онлайн.


Базирана върху едноименната новела на Хенри Джеймс от 1898 година,"Въртенето на винта" съдържа две особено характерни теми в творчеството на Бритън – наличието на аутсайдер и поругаването на невинността. Външното лице тук е новоназначената Гувернантка, в чиито ръце изцяло е поверена грижата за две деца сирачета – брат и сестра на име Майлс и Флора. Малки, уязвими същества, живеещи с икономката Мисис Гроуз, далеч от външния свят в изолирана стара къща в идиличния и красив провинциален Блай.Скоро става ясно, че не всичко е безгрижно – децата са обсебени отзлите духове на бившия слуга Питър Куинт и на бившата гувернантка Мис Джесъл. Очевиден е намекът, че децата са били малтретирани физически и психически. Новата Гувернантка се опитва да се противопостави на влиянието на призраците върху малките. Борбата ѝ с духовете в крайна сметка има трагични последици със смъртта на Майлс.


Продукцията в Брюксел е дело на известната немска режисьорска Андреа Брет. Тя интерпретира творбата като психологически трилър и акцентира върху мистериозната и объркана атмосфера. Думите на Гувернантката "Аз съм загубена в един лабиринт" са в основата на подхода ѝ. Намираме се в черно-бял филм на духовете от 50-те години на миналия век. Сценографията, създадена от Раймунд Фойгт, ни въвежда в огромна викторианска къща. Декорът е в непрекъснатодвижение – плъзгащи се врати, тайни ниши, огромни гардероби, дълги тъмни коридори, които карат зрителя да загуби ориентация. Трудно е да се разбере кое реално и кое е плод на въображението. Режисура, която поставя на преден план стремежа на юношите да се освободят от свръхдоминиращото и вредно влияние на възрастните. На кого трябва да вярваме в сблъсъка между децата и невротичната Гувернантка – на негодуванието на Флора и Майлс от насилствените ѝ методи, или на твърдението на жената, че иска да ги защити от злите духове? Напрежението непрестанно расте до фаталния край и смъртта на момчето. Последните думи на Гувернантката са: "Какво направихме ние между нас?". Трилър с много неизвестни, в който зрителят сам за себе се може да намери верните отговори. 


"Въртенето на винта" съдържа шест солови роли, както и встъпителен пролог, в който в съпровод на пиано тенорът Ед Лайън с безупречна дикция ни въведе в завладяващата атмосфера на операта.В трудната централна партия на Гувернантката се изяви британката Сали Матюс. Много опитна певица, позната на публиката в Моне в широк спектър от роли – от Норма на Белини до Дафне на Рихард Щраус. Сопраното изгради релефен образ с голяма драматична дълбочина и ярко актьорско присъствие. Осезаеми бяхарезервираното ѝ, студено отношение към децата и нарастващата ѝ невротичностот присъствието на духовете. С течение на годините вокалът на Матюс вече е позагубил част от свежестта си. Изненадващо, английската ѝ дикция не бе особено ясна.

Мецосопраното Карол Уилсън бедипломатичната икономка Мисис Гроуз. В интерпретацията си певицата можеше да потърси повече топлина в тона. Двете деца бяха изключително добре подготвени вокално и актьорски в доста сложни и дълги партии.


Ролята на Майлс бе поделена от Самюел Кулк и Ноа Ванмеерхаге – даровити млади певци от детския хор на Моне. Катарина Биирвайлер се изяви като Флора. Младото сопрано е възпитаничка на музикалното училище Кантус Ювенум в Карлсруе.

Питър Куинт, изпълнен от Джулиан Хъбард, бе сценично изкусителен ивокално впечатляващ. Бритън създава изненадващо красива гласова партия за Куинт. Особено интересен е вокализът, който героят пее върху името Майлс. Екзотичната мелодия е заимствана от традиционни напеви от индонезийския остров Бали. Другият дух – на Мис Джесъл, бе изпълнен много солидно от шотландката Алисън Кук.


Бенджамин Бритън написва оркестровата партия за камерен състав от само 13 инструмента. Въпреки това се създава усещането за голям оркестров звук с включването на интересна комбинация отинструменти като челеста, гонг, звънчета, арфа. Майсторски изградена композиция с прецизността на добре смазан механизъм, в който слушателят усеща как метафоричният винт се върти все по-бързо с нарастването на драматичното напрежение. В неделното матине на 5 май музикантите на Ла Моне, водени от младия испански диригент Антонио Мендес сътвориха ярка, изразителна музикална картина, в която се откроиха чудесно изпълнените индивидуални сола.

Снимки: Bernd Uhlig
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Иван Маринов

Дирижира Иван Маринов

"Нямах намерение да ставам професионален музикант. Майка ми не искаше да тръгвам по този път. Когато бях студент в Юридическия факултет, аз се занимавах тайно от нея с композиция. Парашкев Хаджиев, Панчо Владигеров и Веселин Стоянов я убедиха, че има смисъл да се посветя професионално на изкуството… Присъствието на авторитетни личности около теб, когато..

публикувано на 11.10.25 в 08:15

Def Leppard получиха звезда на Холивудската алея на славата

Британската рок група Def Leppard получи звезда на Холивудската алея на славата, предаде испанската агенция EFE . На церемонията присъства и американският изпълнител Джон Бон Джоуви , с когото ги свързва приятелство още от 1986 година. В изказването си той изтъкна, че е техен фен още преди да се запознаят и че тяхното влияние върху..

публикувано на 10.10.25 в 14:18

"Радиодеца" откриват сезона с песен и усмивка

В рубриката "Културният ни компас" отправяме една покана за събитие на Българско национално радио . Вокалната група "Радиодеца" ще открие сезона с много песни и настроение днес от 19 часа в Първо студио на БНР . В програмата ще прозвучат познати и незабравими детски песни като "Зайченцето бяло" и "Есен в гората" на Петър Ступел ,..

обновено на 10.10.25 в 10:32

Иван Сусанин (Живот за царя) - опера в 4 действия с пролог и епилог от Михаил Глинка

Музика: Михаил Глинка Либрето : барон Георгий фон Розен, редакция Сергей Городецки Първо изпълнение : 9 декември 1836 г., Санкт Петербург Първо изпълнение в България: 27 ноември 1940 г., София Място и време на действието : Русия, с. Домнино, Москва и Полша, от есента на 1612 г. до зимата на 1613 г.  Действащи лица: • Иван Сусанин, селянин от..

публикувано на 10.10.25 в 09:45

Cantenac Dagar и Масацугу Хатори в София

"Една уста, едно банджо, един стол, двама души"  – така започва описанието на примитивното рокендрол/индъстриъл фолк/musique brute дуо Cantenac Dagar  от Тулуза, Франция, създадено през 2013г. от Стефан Бараскюд (банджо) и Емрик Ено (бийтбокс, вокали, касетки, хармоника, чанове и звънци). Но това е само скромното и минималистично въведение,..

обновено на 08.10.25 в 21:31