Пруският крал Фридрих II (1712-1786), известен още като "Велики", е не само успешен военачалник и щедър патрон на изкуствата, но и умел флейтист и автор на голямо количество инструментални творби, сред които над 120 сонати за флейта и континуо и 4 концерта за флейта и струнни.
Роден през 1712 г., Фридрих от рано проявява по-голям интерес към музиката, литературата и философията, отколкото към военното дело и политиката – факт, който не се нрави особено на баща му Фридрих Вилхелм I. Въпреки това, подпомаган от майка си и сестра си, принцът се обучава по флейта при Йохан Йоаким Кванц и по композиция при Готлиб Хайне. Баща му толерира тези занимания до 18-ата годишнина на Фридрих, когато напълно ги забранява. Поради тази причина принцът прави опит да избяга от родината си. Бягството обаче е неуспешно: баща му го хвърля в затвора, а единият от съучастниците му е обезглавен пред него. След това преживяване Фридрих се посвещава на държавническото дело и постепенно печели доверието на баща си. Въпреки това обаче не се отказва и от музикалните си занимания – от време на време продължава да взима уроци по флейта, а когато през 1736 г. се мести в Райнсберг, заедно с него идва и ансамбъл от 17 музиканти, сред които братята Карл Хайнрих и Йохан Готлиб Граун, Франц и Йохан Бенда и Кристоф Шафрат.
Веднага след възкачването си на престола през 1740 г. Фридрих се впуска едновременно в социални и политически реформи, военни действия и усилия по възраждането на изкуството и културата в страната си. Поставя началото на Берлинската опера, като назначава Карл Хайнрих Граун за капелмайстор. През същата година към дворцовия оркестър се присъединява и Карл Филип Емануел Бах като първи чембалист. В кралските покои редовно звучи музика: солист често е или самият Фридрих, или Кванц, като репертоарът е дело основно на тях двамата. В инструменталните си произведения Фридрих следва стила на композиране на Кванц, чрез който индиректно попада под влиянието и на Вивалди и Тартини.
Този вторник (21 май от 14 часа) в предаването "Музика хисторика" слушаме изпълненията на Манфред Фридрих – флейта, и камерен оркестър "Карл Филип Емануел Бах" с диригент Хартмут Хенхен на концерти и синфонии от Фридрих Велики.
Гена Димитрова – една велика българка, напуснала ни през 2005 година, но оставила дълбока диря в сърцата на милиони почитатели на голямото изкуство в цял свят! Могъщ, неземен, феноменален глас, природна стихия, ураган, Божи дар, уникален талант и какви ли не още суперлативи можем да кажем за нея, но преди всичко човек с добро сърце, отдадено напълно..
"Налей" е музикално и кинематографично пътуване в света на двама мъже, които мълчаливо се справят с живота, с мъката, с жените, и със самите себе си. Без да говори директно за любов, "Налей" разказва за братството. За болката, споделена между мъже. За бурята, която се случва вътре в тях, докато се борят с тази навън. "Налей" всъщност е съвместната..
"Химикал Х" е новата посока, към която поема, и новата енергия, която раздава, Николай Пенчев - NikiSan. С едноименния си албум един от младите съвременни творци на ъндърграунд музиката, които боравят най-вече със словото, показва друга своя страна – не толкова меланхолична и загледана навътре към себе си. В "Химикал Х" представителят на хип-хоп..
През 2020 година, по покана на проф. Христо Пимпирев в 28-ата българска експедиция до остров Ливингстън в Антарктида, се включват двама от най-изявените български музиканти – световноизвестният кавалджия Теодосий Спасов и китаристът Християн Цвятков. Пет години по-късно с албума "Антарктически приказки" с пиеси, създадени на ледения континент и на..
Банско отново се готви да бъде столица на своя емблематичен джаз фестивал – събитието, което превръща града в международна столица на джаза всяко лято. Тази година фестивалът ще се проведе от 1 до 10 август и това издание ще бъде най-мащабното до момента – десет дни, три сцени, и десетки световни и български джаз звезди. "Банско джаз фестивал..
Френският институт в България започва честванията на 120-годишнината от рождението на писателя-нобелист Елиас Канети с едно мащабно събитие на 12, 13 и 14..
Студовете през февруари и през април се оказаха помитащи за вече напъпилите и разцъфтели трайни насаждения, но пострадаха и едногодишни култури...
След новия доклад на "Репортери без граници", защо "в България свободата на словото не е никаква ценност", коментира в "Мрежата" по програма "Христо..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg