Юджийн Чаплин е роден през 1953 г. в Швейцария. Той е петото от осемте деца на Чарли Чаплин и Уна О’Нийл и единственият, който не практикува актьорската професия. Навлиза в музикалния бизнес като тонинженер и участва в записите на Дейвид Боуи, "Ролинг Стоунс" и "Куин" в прочутото студио в Монтрьо. Антония Барулова разговаря с него, а поводът е концерт-спектакъла "Чаплин пианисимо", който Юджийн лично ще представи за първи път у нас. В София на 10 юни, в Пловдив на 12 юни и във Варна на 15 юни.
Как наследството на баща ви и богатата история на вашето семейство повлияха на кариерата и личните ви проекти?
Юджийн Чаплин: Мисля, че с братята и сестрите ми наследихме любовта към изкуството, към филмите, актьорството и всичко останало. Веднъж, след като се родиш в шоубизнеса е трудно да се измъкнеш от него. Никога не съм искал да бъда актьор, така че никога не съм имал този проблем. Но да бъда режисьор или продуцент ми беше по-интересно. И предполагам, че съм го взел от баща си.
Мащабният проект "Чаплин пианисимо" е любопитен и красив разказ за живота на Чарли Чаплин, представен чрез неговата филмова музика. Съчетава концерт с два рояла, мултимедия и специални декори.
Можете ли да обясните концепцията зад Chaplin Pianissimo и какво целите да постигнете с този проект?
Всъщност, целта е хората да открият, че баща ми също е бил музикант, че е писал музика, че е писал музиката за собствените си филми. Също така, това е начин да мога да говоря за живота си, детството си и начина, по който е работил баща ми, анекдоти на хора, които е срещал. Това е малка смесица от всичко, но основният акцент е върху неговата музика. Например, звучи музиката от "Хлапето", и очевидно трябва да говорим за филма, интересни моменти от снимачния процес. Или говорим за "Модерни времена". Говорим за съвремието, как е направен, кога е направен, защо е направен и подобни неща.
На сцената заедно с Юджийн Чаплин ще бъдат пианистите Жан-Паскал Бентюс и Силвен Моризе. В света на киното двамата музиканти са познати като едни от най-добрите оркестратори и автори на аранжименти. Когато свирят публиката има усещането, че слуша цял оркестър.
Как избрахте тези двама пианисти, участващи в Chaplin Pianissimo?
Те ме избраха. И те са тези, които искаха да направят аранжиментите. Жан Паскал е музикален аранжор и той е работил с всички големи холивудски компании по много известни филми, правейки аранжименти за тях. Той също искаше да се изявява и мисля, че една от причините е, че идеята му хрумна по време на пандемията. Така че всички бяхме затворени в домовете. Той ми каза, обичам музиката на Чаплин, бих искал да я аранжирам за две пиана.
Можете ли да говорите за процеса на аранжиране на музиката? Какво е уникалното в тези аранжименти?
Мисля, че Чаплин е първият артист, който разбира, че музиката е контрапункт на картината. Така че баща ми, когато е композирал, е композирал според това, което е имал на екрана. Имаше много диригенти, които четяха партитурите на баща ми и казваха, че това не е логично. Защото в класическата музика следваш установени правила. Имаш определени начини да правиш музиката. Изведнъж преминаваш от много бърза към бавна романтична музика, но без никаква логика. Тогава баща ми казваше, погледни екрана и погледни филма, ти композираш музиката към картината. Ако в наши дни Чайковски би получил поръчка да напише "Лешникотрошачката", ще прочетете историята и след това според нея ще композира музиката.
Първите концерт -спектакли в България предстоят през юни в София, Пловдив и Варна. Какво може да очакват хората, които ще посетят "Чаплин пианисимо"?
Когато дойдат, ще видят. Не мисля, че трябва да имат някакви очаквания. Животът на моя баща е невероятен, пълен с оптимизъм и решителност. И няма нищо, нищо по-добро за това, особено в тези дни, когато всичко е толкова сложно.
Чуйте разговора на Антония Барулова с Юджийн Чаплин за предаването "Метроном" в звуковия файл.
Британската рок група Def Leppard получи звезда на Холивудската алея на славата, предаде испанската агенция EFE . На церемонията присъства и американският изпълнител Джон Бон Джоуви , с когото ги свързва приятелство още от 1986 година. В изказването си той изтъкна, че е техен фен още преди да се запознаят и че тяхното влияние върху..
В рубриката "Културният ни компас" отправяме една покана за събитие на Българско национално радио . Вокалната група "Радиодеца" ще открие сезона с много песни и настроение днес от 19 часа в Първо студио на БНР . В програмата ще прозвучат познати и незабравими детски песни като "Зайченцето бяло" и "Есен в гората" на Петър Ступел ,..
Музика: Михаил Глинка Либрето : барон Георгий фон Розен, редакция Сергей Городецки Първо изпълнение : 9 декември 1836 г., Санкт Петербург Първо изпълнение в България: 27 ноември 1940 г., София Място и време на действието : Русия, с. Домнино, Москва и Полша, от есента на 1612 г. до зимата на 1613 г. Действащи лица: • Иван Сусанин, селянин от..
"Една уста, едно банджо, един стол, двама души" – така започва описанието на примитивното рокендрол/индъстриъл фолк/musique brute дуо Cantenac Dagar от Тулуза, Франция, създадено през 2013г. от Стефан Бараскюд (банджо) и Емрик Ено (бийтбокс, вокали, касетки, хармоника, чанове и звънци). Но това е само скромното и минималистично въведение,..
Цигуларят Иван Пенчев и арфистката Деница Димитрова имат необикновено предложение за красива софийска вечер с музика, която несъмнено ще бъде подарък за меломаните. Ще слушаме дует от изключителни инструменти за България – една от най-забележителните италиански цигулки на 20 век и великолепната концертна арфа "Lyon & Healy" Style 30. В..
Днес и утре (9 и 10октомври) Университетът по архитектура, строителство и геодезия ще бъде домакин на третото издание на форума "Дни на кариерата –..
Владина Цекова е обиколила над 70 държави. Била е фотомодел, рекламен директор, продуцент на телевизионни предавания. Има стаж и като детска учителка. Но..
На 10-ти октомври, в Световния ден на психичното здраве, граждански организации, ученици и учители ще дискутират на форум "Сцена за агресията в училище" в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg