"По принцип е трудно да се работи с много хора, защото трябва да се опитваш да бъдеш в консенсус и в хармония с всички – казва Лилия Тошева, която от 15 години е директор на OKИ Дом на културата "Средец" - София. – Големият успех на Дома и това, че той стана притегателен център за поколения столичани, се дължи на високото майсторство, професионализъм и отдаденост на художествените ръководители, някои от които са професори, доктори, членове на международни журита и т.н. като Теодора Павлович, Снежана Полихронова и много други. Те наистина са абсолютно отдадени на работата си и в един момент, започвайки да работиш с тях, ти приемаш всичко, защото всички те имат мнение и могат да го защитят перфектно. Това са истински авторитети и с тях трябва да се постигне консенсус – т.е. трябва да дадеш творческа свобода на хората!
Аз не мисля, че изкуството може да бъде контролирано – трябва да даваме свобода на тези майстори в различните жанрове, за да правят това, което могат. Самата аз като диригент никога не бих могла да понеса да бъда ограничавана в художественото си мислене и в това, което съм решила да направя. Онова, което носим в себе си, трябва да излезе навън; в един момент енергията трябва да избие и да покажеш какво си решил да направиш. Има много интересни, креативни идеи, които само чакат да бъдат реализирани, и хората търсят за това административна помощ и подкрепа. Моят творчески опит може да подскаже най-лесния начин, по който да се случат нещата, за да се получи творческата връзка между администрацията и магията на сцената..."
Лилия Тошева е родена в Плевен. Учи пиано при Елеонора Карамишева и дирижиране при Георги Нотев в Музикалното училище "Панайот Пипков", а след това завършва Българската държавна консерватория – със специалност хорово дирижиране в класа на проф. Ана Белчева. Дългогодишен хоноруван преподавател по хорово дирижиране и учебен хор в НУИ "Панайот Пипков", специализирала е в Германия, работила е като инспектор-методист в Комисията по духовно развитие и култура към Общинския народен съвет и Центъра за художествена самодейност - Плевен. Дълги години е диригент на Детския хор при Окръжния пионерски дом, Хора на девойките при храм "Света Параскева" и на хора при Държавния Северняшки ансамбъл за народни песни и танци - Плевен, на който същевременно е и директор и главен художествен ръководител. През 2008 става Експерт-реклама на Националния фолклорен ансамбъл "Филип Кутев", а от 2009 досега е директор на ОКИ Дом на културата "Средец" - София. Носител е на множество награди и отличия, сред които: "Златна лира" от Съюза на българските музикални и танцови дейци в България за цялостна дейност (2004), "Кристална лира" от Министерството на културата за върхови постижения в музикалното и танцово изкуство в България (2004), Златна карта и златна значка от Европейския форум на експертите и Академия за международно признати лидери в науката и културата (2007), Златна книга и златен печат, присъдени от Съвета на Европейската научна и културна общност за принос към развитието на българската култура (2010), Награда "Проф. Васил Арнаудов", присъдена за заслуги за съхраняването на хоровата култура на България (2013), Отличие Златна монета "Писменост" за активна съвременна културна дейност, присъдена от Съвета на Европейската научна и културна общност (2013) и Почетен знак и звание лауреат на "Златно перо" – Награда за Дом на културата "Средец " от Cantus Firmus, Classic FM и галерия Makta (2020).
По повод 50-годишнината от основаването на Дом на културата "Средец", която се отбелязва с поредица творчески изяви през цялата 2024-а година, Лилия Тошева гостува в "Предаване без име". Част от интервюто ви предлагаме в звуковия файл, а целия разговор можете да проследите тази събота, 8 юни, от 11 часа по програма "Христо Ботев".
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят..
Дора Давидова – учителка, медицинска сестра и православна християнка – продължава своя вълнуващ разказ за пътуването по легендарния поклоннически път..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg