"Бях много добра изпълнителка, но прекарвах доста часове на пианото сама. В гимназията много свирех и може би по тази причина сега, когато се срещаме със съученици и те разказват забавни случи от онези години, се питам дали наистина съм завършила същото училище. Аз дори и на военно обучение не отидох с моя випуск, защото пак имах някакъв ангажимент и трябваше да свиря. Концертиращият артист винаги е самотен. Да, наистина има начини да споделиш радостта от отминалия концерт, но все пак самотата след него е един от тежките моменти. Може би и затова като компенсация ми се даде шансът да не бъда сама на сцената, а да я споделям с други артисти, с големи певци – казва Боряна Ламбрева.
Щастлив човек съм. Не мога да кажа, че съм точно звезда, но много ми харесва това, което правя. Много го обичам, може би защото за разлика от редица други пианисти, които работят със солисти, аз наистина осъзнавам важната роля на акомпанимента. Акомпаниментът е изключително важен – той е нещото, което прави произведението цяло. В партията на пианото често има не само допълващи, а понякога и много по-важни от партията на певеца неща. Необходимо е да се стремим и по някакъв начин – да се съобразяваме и да се прекланяме пред идеята музиката да звучи в цялото ѝ богатство. Ако има само една партия, а другото е "нещо добавъчно", това ограбва и орязва произведението. Но когато те станат едно неделимо цяло, когато това е един цял продукт, който присъства – тогава се получава магията! Не се питаме кое е по-важно и кое – не, изпълнителите просто си разменят топката, прехвърлят си я и произведението става още по-интересно и по-красиво! И в този момент изобщо не е важно дали ТИ си се изявил или не си се изявил, важно е да стане ЦЯЛОТО и то – достатъчно вярно!Най-важното нещо в изкуството е човек да му служи вярно"!
Проф. д-р Боряна Ламбрева е търсен и желан партньор в почти всички вокални проекти, които се случват у нас. Всепризнат майстор на клавирния съпровод, тя е редовно на сцената със световноизвестни български и чуждестранни оперни певци от всички поколения. Има многобройни участия в редица академични, национални и международни конкурси и в камерно-вокални рецитали – преди всичко в утвърдени музикални фестивали. Предпочитан пианист-акомпанятор е в провежданите у нас и в чужбина майсторски класове на водещи певци, диригенти и оперни режисьори.
Освен на активната си концертна и звукозаписна дейност, професор Боряна Ламбрева вече повече от тридесет години е посветена и на своите студенти във Вокалния факултет на Националната музикална академия, на които преподава "камерно пеене”. Участва в журита на академични и национални певчески конкурси. Автор е на публикации в специализирани издания. Нейни са книгите "Българската солова песен" и "Камерният свят на Павел Герджиков", която излезе на бял квят през 2020 и предизвика изключителен отзвук и интерес.
В края на един изключително успешен творчески сезон, малко преди лятната ваканция Боряна Ламбрева гостува в "Предаване без име". Част от споделеното ви предлагаме да чуете в звуковия файл, а цялото интервю можете да проследите в две поредни съботи – на 22 и 29 юни, от 11 часа по програма "Христо Ботев".
След почти 40 години най-мащабната опера на Джузепе Верди "Аида" се завръща на сцената на Метрополитън опера - Ню Йорк. Интересът към тази творба не намалява, дори след внушителните почти 1200 представления, осъществени от оперната къща през годините. Музикалният директор Яник Незе-Сеген заема подиума за новогодишната премиера на грандиозната нова..
На 14 декември 2024 кавалджията, аранжор и автор на музика Костадин Генчев навърши 55 години. Това бе повод в едно от изданията на предаването "Портрети" да се потопим в красивия му музикален свят и да поговорим за творческия му път. А той е богат и както самият Костадин се изразява доста "шарен": "Роден съм в Габрово и всъщност първо започнах не..
"Светоглас" е първата българска мъжка вокална формация за старинна полифонична музика. Основана е през 2009 година, като нейната цел е многогласно пресъздаване на българската фолклорна и църковна музика. Изпълненията на формацията винаги будят възхищение и удивление в слушателите, но наравно с това, те са и еталон за майсторско музициране.
Първият клезмер оркестър в България има богат опит в различни музикални стилове, но страстта на музикантите към традиционната клезмер музика (музиката на ашкеназките евреи от Източна Европа) е онова, което ги обединява. Създадена през септември 2022 г., групата прави първите си концерти на различни култови места в града и така се превръща в първата..
Боян Виденов е роден в София, в семейство на музиканти. Напуска родината съвсем малък и получава завидно европейско музикално образование. На 23 години основава Манхаймската филхармония – оркестър за обучение на млади професионалисти от цяла Европа, които искат да продължат кариерата си в престижните оркестри. През 2019 основава платформата за..
Село Бърдарски геран, разположено в сърцето на България, е известно като културен център на банатските българи. Със своята уникална история, архитектура..
Защо фашистките и нацистките настроения стават все по-приемливи и често са бъркани с "консерватизъм" и как войната срещу реалността се задълбочава,..
Младежкият театър "Николай Бинев" отбелязва 80 години от своето създаване с премиера на куклената постановка "Вълшебната флейта" по операта на В. А...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg