Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Щефан Владар пред БНР: Най-важен в музиката е езикът

Снимка: stefanvladar.com

Роден във Виена, Щефан Владар е една от най-забележителните музикални личности на Австрия. Кариерата му го отвежда до най-големите музикални зали в света. Свирил под диригентството на Клаудио Абадо, Рикардо Шайи, сър Невил Маринър, Кристиан Тилеман, в изяви с Оркестъра на Академията на St Martin in the Fields, Баварския държавен оркестър, Кралския Концертгебау оркестър, Симфоничния оркестър на NHK в Токио, Ротердамската филхармония, Виенската филхармония, симфоничните оркестри на Чикаго, Хюстън и Квебек.

Все по-активен като диригент, маестро Владар е дирижирал Виенския симфоничен оркестър, Камерата Залцбург, Хагска и Щутгартска филхармония, будапещенски и датски радиосимфонични оркестри.

На 3 октомври Софийската филхармония и световно признатият пианист и диригент Щефан Владар ще поведат публиката към необятния свят на Лудвиг ван Бетовен с две знакови негови творби – Петият концерт за пиано и Седма симфония, определяна като "най-мелодичната и най-оптимистична".

Това е първата среща на националния оркестър с големия австрийски пианист и диригент. По този повод Антония Барулова разговаря с него.

Имате успешна кариера и като пианист, и като диригент. Как балансирате изискванията на тези две роли и смятате ли, че те се допълват взаимно?

Щефан Владар: Откакто започнах работа в Любек преди пет години, където съм и директор на Театъра, разбира се че балансът отиде малко повече към дирижирането и организирането, и малко по-малко към свиренето. Но от друга страна, правя това повече от 30 години. Винаги едната страна е влияла на другата и обратното. Това е моето усещане.

Как подхождате към интерпретирането на музиката на Бетовен, особено предвид баланса между неговите технически изисквания и необходимото дълбоко емоционално изразяване?

Щефан Владар: Първо, за мен винаги е важен езикът. Всеки композитор във всеки период, използва свой собствен език. Да не разбирам езика означава, че няма да разбера творбата. Все едно, ако искам да чета Достоевски на руски и не говоря руски, нямам шанс. Нямам шанс да разбера дълбоко Шекспир, ако не разбирам английски. След това трябва да намерим начин да претворим този език от онова време в нашето време.  Какво се има предвид, ако Бетовен пише сфорцато? Ако Стравински напише песен? Това е голямо предизвикателство и всъщност аз се заех с него, защото направих симфониите на Бетовен и концертите за пиано. Свирил съм ги многократно с най-различни групи и оркестри и разбира се, със симфоничния оркестър. Винаги е по-трудно да се гмурнеш в този свят на исторически информираното свирене. Но си струва да го правя и няма да се откажа да го правя всеки път.

Чуйте цялото интервю на Антония Барулова с Щефан Владар в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ирена Гъделева: Соня Йончева вдъхновява с всеки свой проект

Соня Йончева, призната за една от най-ярките звезди на световната опера, получи престижната награда "Музикант на годината" за 2023 година на Българското национално радио. Отличието се присъжда след национална анкета, организирана от предаването "Алегро виваче" по програма "Хоризонт". Това не е първото голямо признание за оперната прима от БНР –..

обновено на 03.12.24 в 11:25

Епичен метъл маратон: "Файъруинд" и "Мастърплен" в "Джой Стейшън"

Концерт на огнените "Файъруинд" и класиците "Мастърплен" предстои в столичния клуб "Джой Стейшън" на 5 декември. Събитието, по време на което родните фенове на хеви метъла отново ще се срещнат с любимите си групи - но за първи път на една сцена, е начално от източноевропейското турне Masters Of Fire . Очакваме могъща приливна вълна от мелодичен..

обновено на 02.12.24 в 14:04
Акустичната версия на Crime & The City Solution – Саймън Бони, Джошуа Мърфи и Бронуин Адамс.

Crime and Тhe City Solution за първи път в София

Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..

публикувано на 01.12.24 в 14:28

Белгия аплодира оперни шедьоври на Глук

Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..

публикувано на 01.12.24 в 07:55

"Калас и Онасис" – опера-мюзикъл за любов, ревност и предателство

На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..

публикувано на 30.11.24 в 08:50