Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Английската музика в ръкописа Old Hall

Ръкописът Old Hall представлява най-важният източник за музикалната практика в Англия от края на XIV и началото на XV век. В кодекса са налични части от меси, мотети и антифони от композитори като Чирбъри, Битеринг, Кук, Екзетър, Фонтейнс, Лайънел Пауър, Стърджън и Тайс, а творби от Дънстъпъл и Форест са добавени в последствие от други писачи. Смята се, че ръкописът е бил съставян в продължение на 60-70 години, като по този начин представя развитието на музикалния идиом в Англия, както и различните външни влияния, които са се отразили на начина на композиране на острова. Old Hall е основният източник на образци на ординариума на месата от този период, като в него отделните части не са подредени като цикъл, а вместо това са групирани по вид, т.е. всички части Gloria са обединени на едно място, всички Credo са заедно и т.н. Това е първият английски ръкопис, който посочва поименно композиторите на произведенията.

Може би най-влиятелните изследвания върху източника са дело на английската музиколожка Маргарет Бент, която през 1968 г. завършва докторската си дисертация върху него в Университета на Кеймбридж, а на следващата година излиза и изданието на целия източник, което Бент осъществява заедно с Андрю Хюз. Интересно е, че по време на съвместната им работа двамата музиколози така и не се виждат лице в лице – разделени са от Атлантическия океан, защото Хюз работи в Университета на Илинойс.

Този вторник (8 септември) в предаването "Музика хисторика" слушаме изпълненията на ансамблите "Хилиард" и Gothic Voicesна меси, мотети и антифони от ръкописа Old Hall.

По публикацията работи: Росица Михова
ВИЖТЕ ОЩЕ

Теодосий Спасов с концерт в Оснабрюк

Гордост, свобода и благодарност – това символизира 3 март за Теодосий Спасов. "Каквато и да е политиката, както и да се върти, все пак ние сме успели да прекратим нашите взаимоотношения с турската империя и да се обособим като самостоятелна държава", каза в деня на националния празник виртуозният музикант. Като един от посланиците на..

публикувано на 03.03.25 в 12:35

Ploho за трети път в София на 5 март

Беше въпрос на време звукът на новата вълна на руския пост-пънк да се завърне на софийската сцена, а за Ploho изминалата година и половина беше повече от достатъчна, за да изпълнят всичките си ангажименти. След първия си разпродаден концерт в зала "Сингълс" на НДК и участието си на Wrong Fest 2023, групата освежи дискографията си с още един..

публикувано на 02.03.25 в 20:28

Избрано от сезона на Метрополитън опера – "Хофманови разкази" от Жак Офенбах

Последната творба на Офенбах оживява отново на сцената на Метрополитън опера. След като придобива известност като оперетен композитор Жак Офенбах се насочва към сериозен сюжет. Основата, са три истории – едновременно дълбоки, зловещи и смешни, от романтичния немски писател Е.Т.А. Хофман, който става главен герой в тях. Всяка от историите разказва..

публикувано на 01.03.25 в 07:50
Пиеро Епифания

Пиеро Епифания и неговата "Афроперуанска психеделия"

Повече от три (направо почти четири)   години минаха, откакто излезе дебютният албум на живеещия между Амстердам и София перуански перкусионист и композитор Пиеро Епифания Осамбела Miles, los amigos , така че можем логично да наречем новото издание Psicodelia Afroperuana дългоочаквано. То е ЕР (тоест, кратък албум) от четири пиеси – първа част..

публикувано на 27.02.25 в 17:45

Симфоничният оркестър на БНР представя "Вишеградски традиции"

Концерта "Вишеградски традиции" ще представи Симфоничният оркестър на Българското национално радио. Двама словашки музиканти ще гостуват на Радиооркестъра. На диригентския пулт ще застане Растислав Щур, а сред солистите на вечерта ще бъде младата изпълнителка на блокфлейта Айна Марош. Началото ще даде българско произведение. С изпълнението на..

публикувано на 27.02.25 в 17:39