Какви са особеностите на пропагандните наративи, коментира във "Въпреки мрежата" доц. Милена Якимова, преподавателка в СУ "Св. Климент Охридски" и член на Фондация за хуманитарни и социални проучвания - София.
"Ние схващаме действителността в някаква рамка. Голяма част от властовата битка, от микрониво – има ли Дядо Коледа, до големите нива – какво се случва в Украйна, е битка за рамките, през които възприемаме действителността.
Наративите са едно от действията при битката за рамката, която рамка сама по себе си да остане невидима.
Наративите са разкази, но докато и както ни разказват някаква история, те ни подпъхват различни неща. Например наративи от типа: "В Украйна Русия се сражава срещу колективния Запад". Това е чисто геополитически и геостратегическо рамкиране. Сякаш имаме една Русия, която е монолитен субект, а от другата страна имаме руската измишльотина, наречена "колективен Запад".
А как започна всичко – всичко започна с Евромайдана и протестите на Балатная преди това, които трябваше да бъдат обезкуражени, деморализирани и смазани. А тези протести бяха за демокрация, те бяха гражданска активност. Тук кремълските политтехнолози спечелиха битката за рамката. Те изместиха езика – от езика на правата и свободите към езика на блоковото отделяне и някакви геополитически измислени мегасубекти. Това е рейд на диктаторските режими срещу свободите. Индивидуалната свобода ще падне в голяма жертва.
Само че това все още изглежда е неприлично да се каже дори в Русия и в Беларус, че походът е срещу индивидуалната свобода, но той е точно срещу нея.
Този поход се маскира, като не се казва, че един агресор потъпква еди-какво си, за да стои на власт, а се говори за някакво съдбовно геополитически противопоставяне. Атаката е директно срещу демокрацията. Някои гласове даже си позволяват да го кажат и открито."
Правата и подмяната
"Ето например, когато някой вече произнесе думата "права", масово някакви хора чува ЛГБТ и започват да скачат да си говорят за или против ЛГБТ. Този разговор е важен, но отзад е подмяната на рамката. Отклонено е вниманието дори на хората, които се борят за демокрация в това да защитават ЛГБТ, а не човешките права генерално. Тази битка за "фрейминга" трябва да се поведе от хората, които искат да защитават индивидуалната свобода на индивида да формира и преследва целите си. Засега ние сме в губеща позиция."
Арматурата на пропагандните наративи
"Арматурата е простичка, повторителна и се търкаля в българоезичната медийна среда от 11 години. Състои се от четири опорни точки.
Първата е: Има един глобален хегемон кукловод, един злосторник и това, разбира се, е САЩ, а понякога НАТО, а понякога заедно. Този кукловод дърпа струните на своите марионетки. Марионетките на САЩ и НАТО са ЕС, който може да носи много имена. Името на някой политик като метонимически заместител на ЕС.
После се намесва, че тези всичките са лакеи на глобалния хегемон и съответно са врагове, забележете, на Европа. От тази нелепица излиза, че ЕС е враг на Европа. Няма логика, но ако се питаме къде е логиката и къде – лъжата, ставаме много лесна жертва на пропагандата. Ставаме лесна плячка на пропагандата, когато я мислим като лъжа. По-скоро трябва да я мислим като рамка или като фикционален жанр. Пропагандата се опитва да бъде емоционално достоверна и жертва истината в името на достоверността.
Втората опорна точка е, че Европа загива, защото е обединена, защото ЕС е срещу Европа, бидейки слуга на САЩ-НАТО.
Третата е, че Русия се въздига, защото всички други се разкапват и са злосторници.
Четвъртата е, че всички политически субекти, които искат либерална демокрация – било граждански активисти, било просто гласове, искащи върховенство на правото и разделение на властите – всички тези са продажници. Те са лакеи на лакеите. Те са "пудели", "продажници на..." и тук следва едно ветрило на метонимически заменени като "децата на капитан Грант", "Брюкселска върхушка", "соросоиди" и т.н."
Хватките на пропагандата
"Да подменя въпроса – какво искаме да направим заедно, какво искам аз за нас с въпроса – кой ми е виновен. И вместо ние да се караме какво искаме и е най-добре за нас, ние изпадаме в ужасяващата солидарност на отрицанието на сочене на виновник, който ни е подпъхнала пропагандата. По този начин тя ни утешава, че ние сме винаги добри, защото сме нечии жертви, и това е достатъчно, и няма нужда ние да полагаме други усилия. Това блокира всякакво солидарно действие и абсолютно смачква разликата между реално претърпяна щета и фикционално унижение. Пропагандата иска да ни превърне всички в жертви и така да заличи паметта за истински преживяното зло."
Защо работят конспиративните теории
"Ако се шокираме, няма да знаем как да противодействаме на това. Мен ме тормози, че трябва да разберем защо и да си обясним. Систематично хората в либерално-демократичните общества, включително в САЩ, имат усещането, че нямат достъп и разбиране за силите, които управляват живота им. Тези сили са отдръпнати и далечни, но хората се чувстват изложени на някакви ветрове, които не могат да видят, но усещат, че ги лашкат насам-натам и конспиративните теории успокояват тези тревожни хора.
Конспиративната логика някак утешава това усещане за несигурност и безпризорност в света. Защото хората не знаят точно откъде ще им дойде някаква опасност, която няма име, но на тях вече им е вменено, че нея я има. Тогава конспиративната теория те утешава – спокойно, ти си тревожен, защото има един, който е заговорник срещу теб. После следва вариацията какво иска да ни причини този злодей – може да иска да ни чипира или да ни пръска, или да ни открадне децата, или да намали населението, все за да ни контролира. Т.е. пропагандният наратив казва – ето, успокой се, ти си тревожен, защото има защо, защото има злодей. Но пропагандният наратив никога не дава решение."
Пропагандист и популист – разлики
"Има популисти, които също яхват вълната на тревогата и чувството, че си безпризорен в този сложен свят, но популистът не спира демоса. Докато пропагандистът казва – ти се гневи, бъди гневен, ругай, плюй, обаче остави действието на мен. Ти си гледай твоите дела, защото си малък човек и не ставаш за големи работи. Освен това пропагнадистът не ни предлага нещо по-хубаво, към което да се присъединим, пропагандата е чисто негативно нещо."
В чий интерес е пропагандата
"Можем само да гадаем, но ако кажем, че е в интерес на Кремъл, ще бъдем прави само частично. Трябва да искаме от нашите служби да проверят кой стои зад всичко това и да ни кажат. Да не забравяме, че структурите на нашата ДС са сложно образувание и вероятно не можем да търсим дългата ръка на Кремъл във всяка пропагандна употреба. Обаче дългата ръка на Кремъл е отговорна за създаването на тази наративна рамка, а тук наши олигархични кръжци, в които можем да допускаме съдружие с бившата ДС, те взеха наготово тази рамка, защото беше чисто негативна. Тя не ни предлага друг свят, към който да се присъединим, например. Защото предложението да излезем от ЕС не е директно предложение да заживеем с "братушките" отново.
В тяхната рамка Русия не присъства – поне буквално и директно, те просто ни предлагат да се махнем от ЕС, който, видиш ли, ни налагал ЛГБТ пропаганда. Ако чете човек тези рамки, Русия в тях наистина я няма, няма я в думичките, няма я в образите, но да, тя присъства абсолютно подмолно.
Например: Ние в ЕС сега ще мръзнем цяла зима и ще ходим некъпани, защото помагаме на Украйна. Къде е Русия тук – няма я, скрита е! Но ето така присъства Русия подмолно в пропагандата. Но от това не следва, че само някакви Кремълски проксита дърпат конците на медийни публикации като в примера, защото такива наративи са удобни и за всеки, който иска да мачка индивидуалната свобода и иска да използва институциите на правовата държава по неправов начин като бухалки и в своя полза. Когато искаш да вземеш публичното за себе си. На всеки такъв човек тези наративи са му удобни."
Снимка – БНРНовото издание на култовото предаване " И рибар съм, и ловец съм " тази неделя е посветено на един неочакван аспект от риболовните и ловни практики – мечтата! Защото рибарите отдавна вече са повече мечтатели, отколкото колоси на семейната прехрана. Водещите Асен Масларски и Росен Мирчев беседват за новата мода в риболова, а именно "Хвани и..
На първи септември започва Църковната нова година . С какво е свързана датата, какво е значението на този ден, какви са приликите и разликите с другите вероизповедания – Ана-Мария Кръстева разказва в "Нашият ден". Кръстева обяснява: "Църковният календар е създаден за нуждите и изискванията на църквата. Има за цел да създава връзка между..
В "Мигранти с таланти" ви представяме Хестър Гартрел, която е от Лондон и живее в София от пет години. Тя има бакалавърска степен по история и теология MA (Hons) от Университета в Глазгоу и е завършила магистратура в Университета в Единбург. Преди да се премести в България, е работила в отдела за достъп и ангажираност на "Birkbeck, University of..
Само два и половина месеца, след като с тържествена церемония и много гости от цялата страна беше официално открита първата и единствена по рода си частна природонаучна колекционерска сбирка у нас, наречена "Дивите животни на България", и биологът, ловецът, приятелят на животните и водещ на "И рибар съм, и ловец съм" Росен Мирчев я посети в Батак...
Журналистката Златина Димитрова създава блога "Лицата на махалата", за да разкаже историите на хората, сред които живее, и да пресъздаде духа на района около "Пиротска" и Женския пазар. "Харесва ми, че дефиницията на махала обхваща мястото, хората и клюките, и раздумките. Районът, на който е посветен блогът, пасва много на това – казва Златина..
Ще се пренесем на улица "Раковски", където вече 60 години най-различната сцена у нас не спира да радва зрителите си. Театър 199 е характерен със своята..
Днес е официалното откриване на XXI Есенен салон на изкуствата Пловдив 2025. Най-големият културен формат на града обединява фестивали и отделни..
Театралната “Аполония” започна с романтична драма за двама души, които се срещат отново след години, за да преживеят докрай историята си, останала някога..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg