През далечната 1967 година легендарният диригент Димитър Димитров слага началото на Декемврийските музикални дни в Стара Загора. След откриването на новата сграда на Операта в началото на 70-те години на ХХ век, дните прерастват във Фестивал на оперното и балетното изкуство (ФОБИ) – едно от най-значимите музикални събития на България. Тазгодишното, 54-то издание на Фестивала започна на 21 ноември с премиера на домакините от Старозагорската опера - две едноактни творби на Джакомо Пучини. Имах щастливата възможност да присъствам на откриването, да гледам двата спектакъла на "Джани Скики" и "Самодивите" ("Le Villi") и да разговарям с изключителни личности. Този път ръководството на Старозагорската опера надмина всички мои очаквания с идеята за откриване и с екипа, поканен да осъществи първата постановка от фестивала. Полският режисьор Михал Знаниецки е световна знаменитост от най-висок ранг. Диригентът Владимир Кираджиев вече 35 години се радва на успешна кариера в цяла Европа. Знаниецки и Кираджиев заедно с изключителен постановъчен екип, великолепни солисти и достойните хор и оркестър на Старозагорската опера, сътвориха истинско чудо на сцената.
Тази постановка трябваше да се види от всички наши специалисти: режисьори, диригенти, музиколози, критици, педагози, певци, актьори. "Джани Скики" и "Le Villi" в една вечер, точно в този ред. Не просто неочаквана и изненадваща, изглеждаше невъзможна, нелогична комбинация, но реализацията действително надмина всички представи за сценичен успех. Спектакли, каквито не гледаме нито всеки ден, нито всяка година, нито всяко десетилетие у нас. Спектакли, достойни за сцените на най-престижните световни театри. Талант, енергия, динамика, финес, остроумие и хумор, фантазия и фантастика, изключително въображение, невероятни идеи и хрумвания, блясък и красота! И добре свършена работа в музикалната реализация. Изумителна приказка на сцената на Старозагорската опера, която остава завинаги в сърцето ми. Благодаря, г-н Знаниецки и г-н Кираджиев! Благодаря на блестящия сценограф Луиджи Сколио, на талантливата художничка на костюмите Ана Рамос Агуайо, на невероятната Силвия Томова – хореограф от най-висока класа, на великолепния хормайстор Младен Станев. Благодаря на прекрасните солисти: Кирил Манолов, Таня Иванова, Анна Дитри, Доменико Менини, Борис Тасков, Емилия Терзиева, Стоян Буюклиев, Тереза Бракалова, Добромир Момеков, Симона Кодева, Ивайло Йовчев, Анастасия Алтухова, Добринка Койнова, Олена Арбузова, Живко Добрев, Бенедикт Шосток, Иван Кабамитов, Валери Турманов, Ивон Иванова, Костадин Якшев, Богомил Русинов. Благодаря на прочутата балетна трупа на Стара Загора и нейните солисти Ивайло Янев, Ромина Славова, Марсело Молина и Кармен Демирташ. За пореден път хорът и оркестърът на Държавна опера Стара Загора демонстрираха професионализъм, на какъвто биха могли да завидят повечето български оперни ансамбли. Не мога и не искам дори да се опитвам да правя анализи, да търся епитети, да създавам "музикална критика и публицистика" по темата. Не мога да анализирам нещо, което ме е оставило без дъх. Оставам с благодарност и любов съм всички, които ми дадоха възможността да видя спектакли като тези на 21 и 22 ноември в Стара Загора.
Ето част от впечатленията на солистите в "Джани Скики" и "Самодивите":
Кирил Манолов: "Много ми хареса постановката. Аз говорих и с колегите, че е направена по начин, по който аз лично никъде не съм виждал да се направи "Джани Скики". Идеята е чудесна и много практична, и много добре функционираща на сцената. Много съм пял Джани Скики, пял съм го в много театри по света – и в Рим, и в Германия, и са били все много хубави постановки. Разбира се, всяка една си има своята специфика. Но това специално, което се случи в Стара Загора, беше наистина чудесно! Издържано от всяка една гледна точка. Искам да поздравя целия екип – и режисьора, и диригента, за това, което направиха като качество на спектакъла. И не само за "Джани Скики". И "Le Villi" беше много добре направено, много идейно и много издържано, професионално, с много вкус направено всичко".
Таня Иванова: "Аз харесвам динамични спектакли, даже ги предпочитам пред по-статичните. Много ми хареса работата със Знаниецки, той е един прекрасен режисьор! Аз го познавам отдавна, Камен (Чанев – бел. ред.) ми е разказвал, той е работил с него няколко пъти и бях подготвена, че наистина е добър, но сега се уверих. Въобще целият му екип – и сценографът, и художничката, и жената, която отговаряше за 3D mapping-а. Всички те като екип, просто едни хора, които те провокират да дадеш най-доброто от себе си. Много ми харесаха и двата спектакъла. Рядко ми се случва по репетиции да изгледам няколко пъти подред целия спектакъл. Идвах с удоволствие да гледам и колегите, и това, което са направили екипът на Знаниецки. Мисля, че е един наистина празник за театъра в Стара Загора, едно обогатяване за всички състави – и за балета, и за нас, солистите, за всички абсолютно".
Доменико Менини: "Не беше трудно, защото режисьорът действително направи нещата така, че да даде на нас – певците, достатъчно пространство и време, за да излезем на сцената. Единствено във финалната сцена бях малко по-пришпорен да изляза навреме - за последната фраза. А останалото! Мисля, че балетът тук е великолепен, те свършиха наистина чудесна работа! И цялата динамична страна на ролята на практика беше осъществена от тях. Така че всъщност ние имахме достатъчно пространство и време, за да пеем и да се концентрираме върху вокалната интерпретация".
"Le Villi" или "Самодивите" е първата опера на Джакомо Пучини, която много рядко се поставя на сцена. В последните години тя се радва на изпълнения, но предимно концертни. Такова се състоя и у нас, в столичната зала "България", през април 2017 г. с участието на Кирил Манолов, Таня Иванова, Милен Божков и Софийската филхармония.
За първата сценична премиера в България - на 21 и 22 ноември в Стара Загора, и за комбинирането на "Le Villi" с "Джани Скики" разказва диригентът Владимир Кираджиев, който е автор на идеята, инспирирана от Годината на Пучини:
"Тя (идеята) дойде всъщност от мен, когато ние си говорихме с Огнян Драганов, че всички ще правят все "Мадам Бътерфлай", все "Тоска", дори "Манон Леско" не е опера, която в тази година ще привлече вниманието. И аз казах: "Защо не направим "Le Villi", Камен Чанев е правил тази опера, ще я посветим и на Камен". Не я е пял тук, но той е учил тази партия и даже искаше да я правим заедно… Много хубава музика! И когато си говорихме с Огнян, той каза, че двете заглавия нямат нищо общо. Аз припомних една реплика в "Джани Скики": "Има една персона, която на нас ще ни помогне – това е Джани Скики!". И аз казах: "Има един човек, който мисля, че ще намери общото между тези две опери. И това е Михал Знаниецки!". А Огнян каза: "А, този, който прави в Пловдив "Дон Жуан"! Ти познаваш ли го?". Отговорих, че вече съм правил постановки с него и ще се опитам да го привлека и той се съгласи… Ние просто много си пасваме като начин на работа. Много бързо работим и знаем точно, конкретно, никой не пречи на другия. Той не се бърка в моята работа, аз нямам забележки. Имаме си горе-долу еднакъв режим на правене на репетиции и знаем кой, кога, какво прави. И това беше всъщност един от поводите той да се съгласи веднага, защото той ми каза, че почти няма диригент, когото да не приеме за една продукция, но знае, че има поне 10 души и в Полша и по света, с които не иска да работи. А това, че идеята му хареса, беше веднага ясно. Той всъщност намери наистина нещо общо между двете опери и нещо, което да може да направи…
Имаме два състава, които също трябваше помежду си да се сработят. При "Le Villi" всичко е само въпрос на добри певци, а имаме наистина най-добрите. Освен Кирил Манолов, освен Таня Иванова, мога специално да спомена името на Борис Тасков, който в спектакъла ще покаже, че може би е прекият наследник на Камен Чанев като глас… Хорът е много добре подготвен. Аз в началото бях много притеснен по простата причина, че хорът участваше в предишни продукции, които през цялото време им заемаха времето и те нямаха време да се занимават с това. Аз не можех да направя репетиция. Бях два-три пъти тук в предишните месеци. И все си мислех, че хорът няма да успее да се справи, а всъщност е много добре подготвен. Трябва да спомена името на Младен Станев, който отлично ги подготви. Оркестърът, за да успее да изсвири две толкова различни опери, много дълго време ни трябваше, обаче накрая те показаха, че са достатъчно гъвкав оркестър, за да се справят с това много трудно задание, което им се постави и аз съм много щастлив, че имаме много добър контакт в момента и всичко става така, както аз бих желал и си го представям".
В звуковите файлове можете да чуете първата част на отзвука от ФОБИ – Стара Загора, излъчена в предаването "Неделен следобед" на 22 декември. Продължение очаквайте и в следващото издание – на 29 декември.
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..
Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..
"Някой бе казал, че за да излезе една култура в света, трябва да e през вратата, а не през прозореца. А ние често излизаме през прозореца, забравяйки хола,..
Какви са ползите от това да прекарваш част от времето си в гората. Японският автор Цин Ли ги е формулирал толкова точно, че в Страната на изгряващото..
Имаше време, когато – за да бъде представен – се даваше пример, че именно той е общото между римейка на "Бен Хур", популярния американски сериал "24" и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg