Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Доц. Ирина Вутова: Трябва да готвим децата да бъдат грамотни хора

Доц. Ирина Вутова
Снимка: БНР

Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев да се въведе задължителна матура по математика в края на 12 клас.

"Идеята не е добра, защото ние се опитваме да подобряваме лошите резултати, но това не става с въвеждането на нови изпити или промяна на формата на стари съществуващи, а с обучение, с промени и то не в края, а в началото", смята тя.

"От друга страна, защо точно математика. Ако искаме да въведем общообразователна матура, тя трябва да бъде по всички предмети. Има такива примери в близки до нас държави… ", казва преподавателката.

Споровете, последвали идеята на министъра, между "математици" и "филолози" в социалните мрежи, необходима ли е матура по математика на хуманитарно насочените личности и обратното – по български език и литература на хората с математически интереси, пораждат логичния въпрос дали задължителният в момента зрелостен изпит по БЕЛ в настоящия си вид показва реално степента на функционална и дори базова грамотност на завършващите средно образование и дали гарантира, че от училище излизат грамотни хора. Всички виждаме, че това далеч не е така. Защо тогава трябва да смятаме, че просто въвеждането на задължителна матура по математика ще направи децата ни математически грамотни.

Според доц. Вутова голям проблем има с разминаването между методиките на преподаване в различните етапи на обучение, с липсата на връзка между тях, с огромния недостиг на квалифицирани учители по математика, с неравномерното натоварване с нови знания, което в крайна сметка ги прави нетрайни и "изгубени" за децата, въпреки масираните "кампании" по подготовка за заветното НВО след 7 клас например.

Що се отнася до идеята на министъра евентуално да отпаднат външните оценявания след 4 и 10 клас, парадоксално, те всъщност са най-показателни за реалните резултати на учениците, тъкмо защото не служат за "вход" в следващ образователен етап и не са плод на допълнително обучение, финансирано от родителите. Дали обаче тези резултати служат за анализ и предприемане на действия – отговорът е отрицателен.

"В момента се правят само механични промени, разместваме някакъв материал от един клас в друг. Това не води до никакви подобрения на резултатите. И единственото нещо, което правим в общи линии, е че заплашваме учениците с някакви нови изпити", казва преподавателката.

За други "парадокси" в средното образование и за начините, по които би трябвало да се работи за по-добрата математическа грамотност на учениците според доц. Ирина Вутова чуйте в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Стефан Велев

Нови кедрови дървета са открити в подводната вкаменена гора край Созопол

Природният феномен "Подводна вкаменена гора" е открит на около 18 метра дълбочина в района между гр. Созопол и островите Св. Иван и Св. Петър. Мястото е уникално в световен мащаб, тъй като вкаменени дървета под вода има на много малко места. Смята се, че нашата "Вкаменена гора" е на около 20 милиона години, според геолозите. Първите..

публикувано на 15.08.25 в 10:00
Анита Гергова

Отговорност или осъзнатост е родителството

"Казвам се Анита Гергова и съм горда майка на четири породени деца. Те са моето вдъхновение да се свържа с Адел Фабер и Илейн Мазлиш и да поема отговорността и ангажимента да разпространя техните световно признати курсове сред българските родители и всички хора, работещи с деца." За това къде и кога се поставят граници между родители и деца,..

публикувано на 13.08.25 в 09:35
Георги Костадинов

Еврика! Успешни българи: Георги Костадинов

"За всички ученици е важна мотивацията, а Гошо е изключително мотивиран. И изпълнен с желание да помага на другите." Това казва за Георги Костадинов неговата учителката в Бургаската природо-математическа гимназия Мариана Анастасова.  На юнската сесия той успешно взе и последния си изпит за тази учебна година и от есента ще е второкурсник във..

публикувано на 11.08.25 в 17:00
Аглика Икономова, проф. Диана Гергова, арх. Александър Стайнов и проф. д-р арх. Николай Тулешков (от ляво надясно)

Недвижимите културни паметници в България се рушат

В последните десетилетия, след приемането на Закона за културното наследство (ЗКН) през 2009 г., нашето недвижимо национално наследство, нашите старини бяха оставени на произвола на съдбата и природните сили, се казва в документ-петиция, изготвен от група експерти и интелектуалци в България.  "Поставяме настоящия документ на обсъждане пред..

публикувано на 11.08.25 в 11:15

Иолина Василева: Градът Ухан в Китай е ултрамодерен и гостоприемен

Магистратурата ѝ по "Междукултурна комуникация и превод с китайски и български език" от Софийския университет е добавка към другата от НБУ по "Международни отношения и дипломация". Тя е живяла в Китай, учила е в тамошен университет и е създател на Фейсбук страницата "С обич от Китай", която няма начин да не ви е попадала в мрежата с любопитните..

публикувано на 10.08.25 в 12:15