Преди ние – родители, учители и други граждани - да получим поредното потвърждение, че половината български деца са функционално неграмотни, едва съставят писмен текст, изразяват се предимно с клишета и произвеждат "бисери", нека се вгледаме в изпитния формат, който установява това и най-вече да се запитаме защо образователната система за 12 години работа дава този резултат.
В рубриката "Всичко за образованието" задаваме въпроса на Борис Илиев, гимназиален учител по БЕЛ и оценител на изпитни работи. Първо уточняваме формата на изпита.
"Изпитът формално е разделен на няколко модула, но в същината си едната му задача е да изпита базовата грамотност на тези, които завършват, тоест дали владеят основните езикови норми, примерно правопис, граматика, пунктуация. Другото, което проверява този изпит, е така наречената прословута функционална грамотност, с други думи примерно дали могат да разбират нехудожествен текст, дали могат да анализират някаква статистика, диаграма, да отговарят на въпроси и да формулират някаква своя позиция по тях. И, разбира се, литературната част би трябвало да изпита първо знанията им за това, което са учили в 11 и 12 клас по литература, но много по-важно би трябвало да може да изпита способността им да четат критично изобщо някакъв литературен текст, независимо дали той е изучаван или не", казва преподавателят.
Присъствието на въпроси с по-ниска и с по-висока сложност в първия модул дава шанс да се покаже базова грамотност и същевременно да се изявят най-добре подготвените. Отделен въпрос е, че само с базовата грамотност не могат да се достигнат необходимите точки, тоест да се покрият изискванията за успешно взет изпит.
Най-важната част от този модул според учителя е тази, която е свързана с разбирането, анализа и извеждането на позиция на базата на нелитературен текст, защото тя е свързана с реален казус и показва дали зрелостниците могат да мислят адекватно и рационално според ситуацията, в която са поставени. Точно този тип задачи затрудняват голяма част от българските ученици и дават основания да се говори за масова функционална неграмотност. Въпросът, който трябва да си зададем, е каква е причината за това.
Проблемът не е в изпита, защото той само диагностицира ситуацията, подчертава Борис Илиев.
"Не може да се справят с един изпит, който изисква от тях да излязат извън фиксираните знания. Ето примерно, ако погледнете 40-а задача, тя изисква да съпоставят два литературни текста, като единият им е напълно непознат. Тази задача не може да бъде решена от зрелостници, в чиито умове 5 години е набивано: "Ето това е планът на урока, препиши плана на урока, аз ще го продиктувам или ще го запиша на дъската, след това научи плана на урока и на контролното аз ще ти дам един тест с А, Б, В и Г, където ти ще трябва просто да възпроизведеш информацията, която аз съм ти дал…". Ако това се случва в часовете, а то, прощавайте, много често се случва, няма как изпитът да отчете друго". Затова най-важна е фигурата на учителя, казва Борис Илиев. Самите учители обаче нерядко са обучавани по същия начин в университетите.
Що се отнася до задачата за съставяне на текст – интерпретативно съчинение върху литературно произведение или есе по зададена тема – преподавателят смята, че оценяващите не очакват от зрелостниците клишета или възпроизвеждане на написаното в учебниците.
В края на разговора Борис Илиев споделя наблюденията си върху промяната на изпитния формат за последните години."…Смятам, че матурата, зрелостният изпит в сегашния си вид за разлика от преди няколко години постига много повече… Само допреди няколко години – 5-6, нямаше почти никакви задачи, които да изпитват или функционална грамотност, или способност за критично четене на текст, те единствено искаха възпроизвеждане на информация".
Дали може да се очаква тази промяна в изпитния формат да доведе до промяна и в начина на преподаване? "За съжаление смятам, че самият изпитен формат сам по себе си не е достатъчен, за да повлече и промяна в преподаването, защото, ето вие ми казвате: "Хайде те да напишат клишетата и ще бъдат оценени високо“. За съжаление много колеги все още смятат така и, смятайки така, те и преподават по този начин. В крайна сметка матурата е само част от оценяването… Огромна тежест в оценяването вече имат оценките, които учителите поставят и сега идва въпросът за какво се поставят и тези оценки – за просто възпроизведено знание или за способност за водене на дискусия в час, за някаква изследователска работа, за разчупване на мисленето, излизането извън литературния текст дори, свързването му с актуалността", казва преподавателят.
РИМ Бургас е най-големият музей в Югоизточна България. Създаден е през 1912 г. от местни интелектуалци и общественици като археологическа сбирка към Бургаското археологическо дружество "Дебелт" с цел да се издирят, съберат и съхранят ценните археологически находки, с които регионът е богат. Първият председател на Археологическото дружество е..
Гергана и Виктор Александрови, жители на варненското село Бенковски, той – родом от Разрад, а тя – от Бургас, отглеждат микрозеленчуци. Това е кратката история, а дългата е необятна като морето, което за семейството е втори дом през част от годината. Мечтата на Гергана и Виктор е да направят околосветско пътешествие с малката си яхта, а дотогава..
Гостите в "Покана за пътуване" са не само пътешественици. Те са приключенци и винаги в тандем, независимо дали са на колело или в каяк, на къмпинг или на ски. И умират да чертаят бъдещи маршрути. С радост ви представям за първи, но не и за последен път, Мариана Екимова-Мелнишка и доц. д-р Александър Геров. Тя е един от създателите на списание ЛИК,..
"Кралство Мароко, както и България, е една голяма туристическа дестинация и както вашата страна е една държава на повече от 12 века – позната с културното си разнообразие и възможности, както и със своята толерантност. Мароко е територия на която през вековете различни националности са живели съвместно заедно. Мароко е кралство, което не престава да..
Учени се заеха да създадат човешка ДНК от нулата. Това може само да ни накара да подкрепяме науката. За момента никой не планува създаване на модифицирани хора, това не стои на дневен ред, заяви в предаването "Следобед за любопитните" вирусологът от БАН проф. Радостина Александрова. “Проектът, който започва, се финансира от Welcome trust –..
Тази година в програмата на Банско джаз фестивал се открояват няколко забележителни "първи пъти" – легенди на джаза, които по една или друга причина не са..
Гостите в "Покана за пътуване" са не само пътешественици. Те са приключенци и винаги в тандем, независимо дали са на колело или в каяк, на къмпинг или на..
Днес в родопското село Триград, община Девин, ще се проведе възпроизвеждане на един старинен местен обичай – "Среде лято паяне на китките". Инициативата се..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg