4
Киното е за смели хора, стана ясно на 43-тото издание на Фестивала на българския игрален филм “Златна роза”. Във вечерта на наградите кинотворците изразиха своите позиции от сцената и показаха, че за същественото не трябва да се мълчи – нито във филмите, нито в живота. "Боклук"
Фокус в “Кино с думи” беше това късо кино, което директно говори за всичко, което има значение – любов, тревога, манипулация, отсъствие на общество, социален безпорядък, взаимоотношения.
Не е изненада например, че за много хора 90-те години са кино, откъдето и да ги погледнеш. Лили Кос обаче успява да допринесе още по-силно за това усещане с късометражния си дебют “Eraserhead в плетена торба за пазар”. Историята на дванайсетгодишната Ро (Елена Здравкова), която решава да се сдобие с пиратско копие на филма “Eraserhead” на Дейвид Линч, е история за киното, което се превръща в единствения възможен начин за бягство.
Филмът на Лили Кос получи наградата на гилдия “Критика” към СБФД за оригиналния си поглед към 90-те, представени през очите на дете, влюбено във филмите на Линч. Той взе също и специалния диплом за режисура на журито за късометражно кино, както и наградата на EWA BG – българския клон на Европейската женска аудиовизуална мрежа. Тава отличие за изгряващ женски кинематографичен глас се връчва за първи път в 43-годишната история на фестивала.
В едно задушно лято, в прашно предградие в Източна Европа, Ро минава през разпадащи се приятелства, крадени цигари и борби за надмощие от VHS епохата. Докато детството ѝ неусетно се изплъзва, киното я спасява. То има способността да изгражда личността въпреки всичко и да ни учи какво означава да се изразяваш. Точно както го прави Лили Кос. Не само с късия си филм, но и с подкрепата, която изрази за Палестина, докато получаваше своите отличия на 43-тия фестивал “Златна роза”.
Алекс Красимиров също вижда спасение в киното. То му дава възможност да се помири с миналото си и да покаже същността на взаимоотношенията.
За да разкаже за сблъска на Иван с празнотата, с отчужденото в семейството и със страховете, които го превземат, Алекс се обръща към живота на баща си и връзката си с него.
Той е израснал в Париж, там режисира десет късометражни филма, а “Черно куче” e първата му история на български. Филмът е заснет без сценарий, което му дава свободата да действа на момента. Казва, че рядко прави филми, а когато ги прави – трябва да усети нуждата да изкара филмовия разказ от себе си. Това, на което държи, е да не манипулира живота на екрана, а да го остави просто да се случва.
За загубата на комуникация помежду ни, за силата на тишината и за действията, които говорят повече от думите, а и за режисьорите, от които се вдъхновява – в звуковия файл говори Алекс Красимиров.

Всичко ли е затворено в привидната си форма, или все още имаме рефлексията да прозрем истината извън нея? Можем ли да надделеем над плътта и първичните си нужди, да се отдадем на смисъла, или жадуваме за удобно съществуване? Предпочитаме ли да анализираме, или искаме просто да етикетираме?

Алексей Кожухаров разширява “кръга ни на внимание”, като разказва една история за боклука, който ни заобикаля. Боклукът, който може да е единственото, което ни принадлежи.
Ангел (Красимир Василев) е млад мъж от ромски произход, който започва деня си със събиране на отпадъци от сметището и контейнерите за боклук. Докато брани събраното, той преминава през различни перипетии и конфликтни ситуации. В края на деня обаче събраните боклуци придобиват друг смисъл, както и самият живот.
От какво се страхуваме всъщност и защото толкова много държим всичко в живота ни да върви с упътване? Защо голямата любов на актьора Алексей Кожухаров е именно киното и какво го подбужда към режисурата? Защо не дели изкуството от общуването и защо публиката има думата във всичко, което прави?
Чуйте го в звуковия файл.
Това е заглавието на изложбата на Гергана Минкова. Тя за втори път излага свои работи в галерия "Астри", сега – 17 произведения. В момента се намира в Сите ентернасионал дез ар в Париж (Cite international des arts) след спечелен конкурс на СБХ. Ето какво пише галеристката Вихра Пешева за работите на Гергана Минкова: "Освен че рисува,..
Първият българин, който е спечелил Гранд приза на хайку конкурса, организиран от Мемориалния музей на поета Мацуо Башо, е поетът Владислав Христов. Музеят се намира родния град на Башо Ига, префектура Мие. Хиляди поети от цял свят взимат участие в най-стария световен хайку конкурс. Тази година се състоя 79-ото му издание. С председател на..
Българката и австриецът се срещат през 60-те години на Слънчев бряг и "между тях се ражда връзка, по-силна от време, език и пространство". Документалният филм "Снежа и Франц" на Светослав Драганов събира архива на Франц, сниман с камера Супер 8 мм и заедно с разказите на Снежа, на приятеля на Франц, много фотографии и писма разказва тази интересна история..
Яна Георгиева и Маргита Алексова са две от дамите в Time2Dare – първият изцяло женски екипаж, завършил регатата Aegean 600 – труден и технически ветроходен маратон, който се провежда по време на мелтемите в Егейско море. Емилия Зафираки е журналистка, която ще води тазгодишното двадесeто издание на "Дни на предизвикателствата". Светослав Драганов е..
Красота, великолепие, блясък, финес и разкош – всички тези определения са преписани като синоними на изяществото. А то преди всичко придружава изкуството. Изяществото обаче е потребно не само в изкуствата, а и в човешките дела. Хората също могат да бъдат изящни, и то не в изтънчеността си, във външните си хубости, а в метаморфозите на борбата си за..
В "Нашият ден" гостува издателят и преводач Або , за да представи новата книга с мемоари на Антъни Хопкинс "Справихме се, хлапе" , която..
Общественият ни вековен сън, същината на будителството и новите служители по почтеността коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Антоанета..
Как прокурори биват отстранявани, когато работят по конкретни журналистически разследвания, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Николай..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg