Най-дълголетното трио в австралийската авангардна музика ("ембиънт", "джаз", "акустичен пост-рок", "минимализъм" са само думи в случая) се завръща у нас точно 10 години след първия си български концерт (състоял се през ноември 2015: и тогава – по покана на "Аларма Пънк Джаз", а тази есен, на 8 ноември 2025, и като акцент в ноемврийския афиш на Зала "Сингълс" на НДК). Ако сте почитатели нa иновативния и нетипичен подход към пианото с подчертан призрачно-меланхоличен оттенък във формации като E.S.T., Rymden, Eyot, Bohren and Der Club Of Gore, Grandbrothers, The Bad Plus и Nik Bаrtsch's Ronin, то определено на този концерт ще откриете своята нова любима група (ако досега не сте се сблъсквали с творчеството на австралийското трио).
Тhe Necks от Сидни, Австралия (Крис Ейбрахамс – пиано, Лойд Суонтън – контрабас и Тони Бък – барабани) са световно явление още от края на 80-те, а сред най-големите им почитатели в настоящото хилядолетие са Майкъл Джира, Тор Харис, Underworld, Брайън Ино... С всички тях триото като единен монолитен организъм е записвало и концертирало нееднократно през последните години. Известна е фразата на Карл Хайд от Underworld "I performed with The Necks" ("Свирих на живо с The Necks"), a швейцарският дзен-джаз минималист Ник Берч припознава триото като близки до неговия собствен начин на музициране. The Necks са част от Leaving Meaning, един от най-силните албуми на Swans за последните две десетилетия, издаден през 2019 г.
Точно десетилетие след първото си гостуване в София, триото идва на 8 ноември с нов албум – Disquiet, който излезе преди месец и представлява над 3-часово музикално пътешествие през въображаеми мочурища, пустини и други безкрайни открити пространства и светове, оплетени от призрачни паяжини в тревожно-вълнуващия момент преди първите слънчеви лъчи да ни събудят.
Този албум е венеца на цяла една серия от албуми-шедьоври, създадени през последната декада – Unfold (2017), Three (2020), Drift (2020, заедно с Underworld), Travel (2023), в които сякаш формулата "1 албум = 1 дълъг трак" се нарушава от серии от по 3 или 4 по-кратки произведения (за The Necks "кратко произведение" обикновено означава 20-30 минутни, в смисъла на "по-кратко от час"). Disquiet също е антология от 4 творби, но тук се съчетават двата модела, тъй като две от пиесите – Rapid Eye Movement и Ghost Net – са съответно с 57 и 74-минутна дължина.
Естетиката на тези пиеси е крачка напред в посоката, в която триото се движи още от албумите Open (2013) и Vertigo (2015), залагайки в още по-голяма степен и на суровостта, и на наситеността на звученето, като, разбира се, е запазена и призрачната атмосфера от някои от класическите им албуми от миналия век като Sex (1989) и Hanging Gardens (1999). Музика, в която човек да се гмурне и да остане да пребивава за по-дълго време в нея (и то не след като е приключила, а едновременно със звученето ѝ).
Концертът ще се състои в две части от по 45-50 минути с 10-минутен антракт.
The Necks за The Necks:
• "При нас като трио нещата винаги идват много повече подсъзнателно... и ние рядко имаме властта или желанието да ги спрем" – Крис Ейбрахамс, пианист на The Necks
• "Джазът днес е прекалено контролиран, спонтанността е прекалено контролирана и това, поне според мен, доста отдалечава тази музика от корените ѝ, които са ирационални" – Лойд Суонтън, контрабасист на The Necks
• "Ние винаги сме се интересували от всякакви други традиции и жанрове – от соул и африкански фолклор до съвременна авангардна музика. И насоката, в която винаги сме искали да се развиваме като трио, всякога е включвала в изключителна степен много и различни неща. Може би затова подходът ни, методът ни на работа е един вид реакция срещу това, което публиката би очаквала от едно пиано джаз трио. Този наш метод винаги е бил свързан с въвличането на множество неща извън джаза" – Тони Бък, барабанист на The Necks
Осем дни преди концерта, в петъчната вечер на 31 октомври срещу 1 ноември, на 17-ия рожден ден на "Аларма Пънк Джаз" в "Габа Бар", двама ще спечелят билети за The Neck, a по програмите на БНР идната седмица можете да слушате студийни и концертни записи на триото, както и различни интервюта с тях в понеделник (3 ноември) – от 22.05 до 23.00 часа в "Пулсиращи ноти" при Веселин Димитров по "Хоризонт" и след това в от 22.10 часа до полунощ в "Аларма Югозапад" по Радио Благоевград и в петък (7 ноември) от 21.30 до 23.00 часа в "Аларма" по програма "Христо Ботев".
През 2014 година младия актьор и певец Виктор Ибришимов завършва бакалавър "Класическо пеене" в Националната музикална академия "Панчо Владигеров" в класа на доцент Велизара Караянкова. През 2015 е приет магистратура "Музикален театър" в Кралската музикална академия в Лондон. След завършването си през 2016, Виктор работи следващите три години в..
С три концерта именити музиканти почитат годишнината от раждането на Лудвиг ван Бетховен , като откриването е тази вечер в Малката базилика на Филипопол в Пловдив. Поредицата от концерти носи името "БЕТОВЕН ФЕСТ ПЛОВДИВ" и е част от културния календар на Община Пловдив , в партньорство с Академията за музикално и танцово изкуство, Института..
Гергана Костадинова ще представи новия си албум "Мечтания" в неделя, 23 ноември от 20.00 ч. в Sofia Live Club. Вратите отварят в 19.00 часа. Албумът включва 11 авторски композиции, вдъхновени от любовта, природата и българския фолклор. Водещото в албума са неравноделните размери, преплетени в джазови хармонии. започва да свири..
На 9 ноември 2025 г. от този свят си отиде една от обичаните български оперни прими, покорила световните театрални сцени от Европа до Северна и Южна Америка, с изключение на Австралия, както самата тя се шегуваше – Стефка Евстатиева. Носителка е на награди от няколко престижни певчески конкурси: от конкурса "Чайковски" в Москва (1974); от..
"Музикални контрасти" за пиано и флейта ще звучат от Мартина Табакова и Гергана Иванова в зала "България" на 25 ноември, вторник, от 19.00 часа. “Неслучайно сме нарекли програмата "Музикални контрасти", тъй като от емблематичното за романтичната музика произведение на Цезар Франк, което е емблематично и за цигулковия репертоар, а сега е направено в..
Човешкото сърце не е просто анатомия или орган, то е нарицателно, метафора, често експлоатирано в поезията, в литературата, в киното. Много пъти бива..
Дебютната изложба "Ло̀но" на Йоана Ангелова-Тодорова е част от 15-ото есенно издание на Международния фестивал, посветен на хартиеното изкуство – София..
През последните години навлизането на дигиталната среда в живота на децата се превърна в централен обществен въпрос. Нови изследвания очертават тревожна..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg