Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Експерт: Бездействието на КЗП мултиплицира нелоялните търговски практики

Габриела Руменова
Снимка: Личен архив

Експертът: Неизпълнението на информация за промоция е нелоялна търговска практика

Веригите магазини да обърнат внимание, че потребителите не се интересуват от хартиените брошури, да търсят алтернативни и повече щадящи околната среда начини за реклама на стоките си. Това препоръча в ефира на Радио Кърджали Габриела Руменова от платформата за взаимопомощ „Ние, потребителите“.

Намалявайки хартиените брошури, най-вероятно, логично е да намалеят и разходите на търговците за маркетинг, а оттам, да се надяваме, и крайните цени за потребителите, така че ето как всъщност може да се облекчи още малко джоба на потребителя, особено на фона на непрестанно нарастващите цени“, коментира още Руменова.

Обратната връзка от потребителите към веригите, че много често техните брошури въобще не достигат до адресата си, а просто правят боклук по входове на жилищни блокове и улици би подтикнало търговците да упражнят по-сериозен контрол върху разпространението им, а и в търсенето на алтернативни пътища.

Стават повече търговските вериги, които прилагат некоректната практика да разпространяват рекламни брошури и в средата на периода на кампанията да информират клиентите си, че изобщо няма да доставят някои от стоките с намалени цени или ще ги продават по-скъпо от обявеното в бюлетина, заостри вниманието Руменова.

Неспазените обещания към клиентите и посочените за това мотиви, както и подходът при съобщаването за настъпилите промени са идентични, което навежда на мисълта за копиране на практиката.

Най-често посочваните причини за разминаването в информацията в брошурата и реалната ситуация са „непредвидени обстоятелства" и „техническа грешка“.

Понякога тези вериги съобщават, че част от намалените артикули няма да бъдат доставени, като често става дума за тематични за актуални празници продукти. Когато се окаже, че цената в магазина ще е по-висока от посочената в брошурата, понякога това е в пъти. Ако пък търговецът е решил да осигури заместители на недоставените стоки, обикновено те са по-неизгодни за потребителите като съотношение цена-качество или пък са недостъпни за част от тях.

Законът за защита на потребителите задължава търговците да осигурят наличности за целия период на промоцията или алтернативни стоки с идентични цена и характеристики. Обратното е непрофесионално и недобросъвестно поведение, което представлява нелоялна търговска практика", коментира основателят на "Ние, потребителите Габриела Руменова.

В такива ситуации ние бихме могли да се обърнем към представител на търговеца и да поискаме да ни бъдат доставени тези стоки в разумен срок или пък техни аналози, които обаче са със същите характеристики и на същите цени. Това обикновено не се случва и поради това ние чрез медиите сезирахме отговорния орган Комисия за защита на потребителите, но до момента няма обратна връзка нито през медиите, нито на страницата на комисията тя да се занимава с този случай. И поради тази причина ние грижейки се за правата на потребителите и за това те да бъдат защитени, просто апелираме към тях, тръгвайки да пазаруват дадени стоки, които са видели в промоционалните брошури и установявайки, че тях ги няма в търговската зала просто да не се поддават на това да купят нещо алтернативно и да променят своето поведение или своите намерения, заради това, защото търговецът е променил пък своето обещание“, посъветва Руменова.

Тя припомни и още един прийом, който супермаркети прилагат, за да печелят от задължителното таксуване на пластмасовите кутии за храна от топлата витрина. Те поставят предварително напълнените с маслини, салати и други хранителни продукти опаковки в разположените в търговските зали хладилни шкафове, обявяват само цената на съдържанието, но не и на кутията. Информация за заплащането на кутията липсва и върху и около хладилните щандове. Руменова отбеляза, че практиката е заблуждаваща и нелоялна спрямо клиентите.

Разбираме, че това не е кой знае колко много като утежняващо бюджета на един потребител, но въпросът е практиката и колко много пари всъщност акумулират веригите абсолютно нерегламентирано, защото целта на директивата е именно да се намали употребата на пластмаса, а това няма как да се случи, когато те ни задължават да си я купуваме“, каза още Руменова.

Тя обърна внимание, че се оказва, че Комисията за защита на потребителите „не е особено чувствителна към натиск, който се упражнява към нея не само от страна на гражданите“. Габриела Руменова припомни спора, който се разрази от началото на годината за неравноправната клауза в договорите на мобилните оператори, с които те индексираха нашите абонаментни планове при вече действащи договори. Тогава имаше натиск от страна на омбудсмана много сериозен, който продължава. „Няколко писма тя изпрати, отправи запитване в икономическа комисия към Народното събрание, самите народни представители отправиха много резонни въпроси към тази институция. Беше изискано чрез министъра информация за това какви други неравноправни клаузи са установени при тяхната проверка на мобилните оператори. И така и до този момент вече повече от половин година, откакто Комисията твърди, че се занимава с темата „мобилни оператори“, ние не знаем с точност какви са нарушенията, които операторите на този пазар извършват“, категорична беше експертът.

По думите й, както потребителите са неглижирани по отношение на реалната защита на правата им, така също темата потребителска защита се оказва много удобна за популизъм от страна на политиците.

Цялото интервю можете да чуете в прикачения звуков файл


По публикацията работи: Галина Стефанова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Пметна плоча на отец Благой Топузлиев

Кърджали ще почете жертвите на тоталитаризма на 23 август

На 23 август Кърджали отново ще се присъедини към европейските инициативи, посветени на Деня за почит към жертвите на тоталитарните режими. В 11:00 часа пред паметната плоча на отец Благой Топузлиев ще се проведе възпоменателна церемония. С общинския съветник от ПП-ДБ Радослав Милев разговаряме за значението на тази дата и за посланията към..

публикувано на 22.08.25 в 09:30

Вилдан Сефер за петия сезон на душата

Стиховете са разделени в 6 цикъла "Кръговрат", "Посвещения", "От моите сезони си огрян", "Опит за автопортрет", "Да прегърнем светлината" и "Думи да обличаш в тишина". Посвещава стихове на български поети като Сергей Есенин, Георги Талев, Надежда Захариева и Божидара Ангелова , някои от които са й много близки, на големия художник..

публикувано на 18.08.25 в 15:53

В Чорбаджийско притеснени: Няма вода за хората, камо ли за чушките

От сега нататък няма да има вода за пиене, та камо ли за хората, които гледат чушки. Такива възгласи се чуват все по-често коментират в Чорбаджийско. Земеделците са притеснени . Няма друго спасение, освен да се направят язовири. Това пък казва дългогодишният кмет на селото Сами Везир. Тази година засетите площи с културата са повече..

публикувано на 18.08.25 в 13:35

Дарина Славчева Славова с ново предизвикателство: „Да запеем заедно“ вече и за фолклорни групи

След успешни онлайн инициативи, насочени към деца и младежи, народната певица и преподавател Дарина Славчева Славова отправя трето поред фолклорно предизвикателство, този път към фолклорните групи в страната и чужбина. Проектът, озаглавен „Отново да запеем заедно“, стартира в началото на август и вече събира заявки за участие. „Това е третото ми онлайн..

публикувано на 16.08.25 в 16:05

Дружинци стяга Пети селски събор

Село Дружинци в община Кирково се готви за петия селски събор. Той ще се проведе на 22 и 23 август и ще премине под наслов "Пази традициите и гледай в бъдещето". Жители и гости от цялата страна и от чужбина ще се обединят за поредна година около ценности като дом, род, уважение, живот, имане, наследство, идеали. Всъщност съборът ще започне още в..

обновено на 14.08.25 в 17:36

Крайният срок за регистрация на кладенци и сондажи наближава

До 28 ноември 2025 г. собствениците на кладенци и сондажи трябва да ги регистрират в Басейновите дирекции. Това припомни в интервю за Радио Кърджали Васил Узунов, директор на Басейнова дирекция "Източнобеломорски район" – Пловдив. "Този срок важи за всички, които използват кладенци и сондажи – както за лични, така и за стопански нужди" , каза..

публикувано на 07.08.25 в 10:35

Д-р Стефан Хаджиев: Лимитите ограничават правото на избор на пациента

Въвеждането на лимити в болниците ще ни вкара отново в разправии със Здравната каса , другият проблем е, че пациентите трябва да бъдат препращани към други лечебни заведения. Това коментира управителят на Многопрофилната болница "Проф. д-р Константин Чилов" в Мадан д-р Стефан Хаджиев.  В момента здравното заведение търси специализанти..

публикувано на 06.08.25 в 13:23