Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Експерт: Бездействието на КЗП мултиплицира нелоялните търговски практики

Габриела Руменова
Снимка: Личен архив

Експертът: Неизпълнението на информация за промоция е нелоялна търговска практика

Веригите магазини да обърнат внимание, че потребителите не се интересуват от хартиените брошури, да търсят алтернативни и повече щадящи околната среда начини за реклама на стоките си. Това препоръча в ефира на Радио Кърджали Габриела Руменова от платформата за взаимопомощ „Ние, потребителите“.

Намалявайки хартиените брошури, най-вероятно, логично е да намалеят и разходите на търговците за маркетинг, а оттам, да се надяваме, и крайните цени за потребителите, така че ето как всъщност може да се облекчи още малко джоба на потребителя, особено на фона на непрестанно нарастващите цени“, коментира още Руменова.

Обратната връзка от потребителите към веригите, че много често техните брошури въобще не достигат до адресата си, а просто правят боклук по входове на жилищни блокове и улици би подтикнало търговците да упражнят по-сериозен контрол върху разпространението им, а и в търсенето на алтернативни пътища.

Стават повече търговските вериги, които прилагат некоректната практика да разпространяват рекламни брошури и в средата на периода на кампанията да информират клиентите си, че изобщо няма да доставят някои от стоките с намалени цени или ще ги продават по-скъпо от обявеното в бюлетина, заостри вниманието Руменова.

Неспазените обещания към клиентите и посочените за това мотиви, както и подходът при съобщаването за настъпилите промени са идентични, което навежда на мисълта за копиране на практиката.

Най-често посочваните причини за разминаването в информацията в брошурата и реалната ситуация са „непредвидени обстоятелства" и „техническа грешка“.

Понякога тези вериги съобщават, че част от намалените артикули няма да бъдат доставени, като често става дума за тематични за актуални празници продукти. Когато се окаже, че цената в магазина ще е по-висока от посочената в брошурата, понякога това е в пъти. Ако пък търговецът е решил да осигури заместители на недоставените стоки, обикновено те са по-неизгодни за потребителите като съотношение цена-качество или пък са недостъпни за част от тях.

Законът за защита на потребителите задължава търговците да осигурят наличности за целия период на промоцията или алтернативни стоки с идентични цена и характеристики. Обратното е непрофесионално и недобросъвестно поведение, което представлява нелоялна търговска практика", коментира основателят на "Ние, потребителите Габриела Руменова.

В такива ситуации ние бихме могли да се обърнем към представител на търговеца и да поискаме да ни бъдат доставени тези стоки в разумен срок или пък техни аналози, които обаче са със същите характеристики и на същите цени. Това обикновено не се случва и поради това ние чрез медиите сезирахме отговорния орган Комисия за защита на потребителите, но до момента няма обратна връзка нито през медиите, нито на страницата на комисията тя да се занимава с този случай. И поради тази причина ние грижейки се за правата на потребителите и за това те да бъдат защитени, просто апелираме към тях, тръгвайки да пазаруват дадени стоки, които са видели в промоционалните брошури и установявайки, че тях ги няма в търговската зала просто да не се поддават на това да купят нещо алтернативно и да променят своето поведение или своите намерения, заради това, защото търговецът е променил пък своето обещание“, посъветва Руменова.

Тя припомни и още един прийом, който супермаркети прилагат, за да печелят от задължителното таксуване на пластмасовите кутии за храна от топлата витрина. Те поставят предварително напълнените с маслини, салати и други хранителни продукти опаковки в разположените в търговските зали хладилни шкафове, обявяват само цената на съдържанието, но не и на кутията. Информация за заплащането на кутията липсва и върху и около хладилните щандове. Руменова отбеляза, че практиката е заблуждаваща и нелоялна спрямо клиентите.

Разбираме, че това не е кой знае колко много като утежняващо бюджета на един потребител, но въпросът е практиката и колко много пари всъщност акумулират веригите абсолютно нерегламентирано, защото целта на директивата е именно да се намали употребата на пластмаса, а това няма как да се случи, когато те ни задължават да си я купуваме“, каза още Руменова.

Тя обърна внимание, че се оказва, че Комисията за защита на потребителите „не е особено чувствителна към натиск, който се упражнява към нея не само от страна на гражданите“. Габриела Руменова припомни спора, който се разрази от началото на годината за неравноправната клауза в договорите на мобилните оператори, с които те индексираха нашите абонаментни планове при вече действащи договори. Тогава имаше натиск от страна на омбудсмана много сериозен, който продължава. „Няколко писма тя изпрати, отправи запитване в икономическа комисия към Народното събрание, самите народни представители отправиха много резонни въпроси към тази институция. Беше изискано чрез министъра информация за това какви други неравноправни клаузи са установени при тяхната проверка на мобилните оператори. И така и до този момент вече повече от половин година, откакто Комисията твърди, че се занимава с темата „мобилни оператори“, ние не знаем с точност какви са нарушенията, които операторите на този пазар извършват“, категорична беше експертът.

По думите й, както потребителите са неглижирани по отношение на реалната защита на правата им, така също темата потребителска защита се оказва много удобна за популизъм от страна на политиците.

Цялото интервю можете да чуете в прикачения звуков файл


По публикацията работи: Галина Стефанова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Весела Фламбурари: Пипи е коледният дух!

Няма уютна и топла Коледа без топло какао или кафе с мляко, гушливо одеяло и сгряваща коледна история, която да вземем в ръце или пък видим по телевизията. Какви ги вършат детските герои по Коледа?Пипи прави пакости, но само разумни, защото е духът на младостта, а той е винаги неспокоен . Карлсон сигурно дъвче лакомства, за да..

публикувано на 10.12.24 в 14:21

Албумът на група X-R@y идва експресно, натоварен с емоции и пейзажи

Новият албум на груп а X -R@y идва при нас със скоростта на светлината, за да огрее коледната ни елха. В него са вплетени много жанрове като рок, поп, пънк, ска, фънк, блус и дори народни ритми. Ще чуете малко известна песен на група Уикеда, заиграваща се със Конфуций, и Радой Ралин на фона на кулинарна рецепта, както и кавър на една..

публикувано на 10.12.24 в 12:13
Свещеноиконом Николай Величков

Свещеникът не е страшен, той е благовестникът на Господ на земята

„В деня на моето тезоименитство Ви благодаря, че се молите с мен и за мен! Моля Ви, не ми дарявате никакви подаръци и цветя. Дарете средствата си за Габи или за някоя друга добротворна кауза.  Св. Николай, архиепископ Мирликийски, Чудотворец да молитства пред Божия престол за всички!“, благопожела във фейсбук профила си..

публикувано на 07.12.24 в 16:15

Храмът на книгите в област Кърджали с ново хранилище

"За целия екип беше страхотно предизвикателство, за мен също, като неделима част от нашия екип . Ние буквално, к огато изнесохме литературата, която беше доста повредена наистина и нямаше абсолютно никаква възможност за нейното спасение, всички ние стояхме пред огромната машина, която изнесе литературата и повярвайте ми, плакахме...

публикувано на 06.12.24 в 17:05

Автоматичното добавяне на мобилни екстри при увеличение на цената е некоректно

Автоматичното добавяне на двоен обем мобилни данни , повече национални минути и/или по-висока скорост на интернет към действащи договори по инициатива на мобилния оператор и представянето му като „подобряване на абонаментния им план“, ведно с повишаване на цената, следва да се разгледа като хипотеза на нелоялна агресивна търговска..

публикувано на 05.12.24 в 12:29

Пишем писма до Дядо Коледа

Остават точно 20 дни до Коледа. Белобрадият старец вече няма търпение да изпълни желанията на децата, които му изпратят писма. Затова в пощенските клонове в страната има специална кутия за писма до Дядо Коледа. Освен това, тече и традиционният конкурс на  „Български пощи“ за най-красиво писмо до Дядо Коледа. Условията за участие в конкурса са правилно..

публикувано на 05.12.24 в 09:45

Внимание! Изкуственият интелект понякога халюцинира, мислете критично

Един от одобрените уроци е на кърджалийската учителка от Професионалната гимназия по икономика Пламена Дюлгерова. Тя е преподавател в направление „Приложна информатика“. Дюлгерова и учителят по информатика и заместник-директор на Средно училище „Йордан Йовков“ Нурай Нури, който пък от години вече използва създаден от самия него ИИ,..

публикувано на 04.12.24 в 00:38