Със знаме се сдоби първият български метален кораб "Галата", който е закотвен на брега на яз. "Студен кладенец" край Широко поле. От няколко дни българският трикольор е изрисуван от двете страни на носа на ръждясалото плавателно средство. Инициативата е на Румен Радев, който има бунгало досами корабчето.
Идеята за знамето хрумва на Румен още миналата година, когато случайно се запознава с капитана на кораба – 95-годишен мъж от Варна.
„Дойде тук с дъщеря си и зет си. Миналата година стана. Човекът застана тук на височкото. Половин час някъде той плака просто като го видя…“, спомня си Румен Радев. Тогава си помислил, че старият капитан не е очаквал да види кораба така изоставен, изгнил и ръждясал. „Виждате какво е. Това е просто един умрял кораб“, казва Румен. Още тогава решил „поне едно знаменце да му сложа на кораба, да се знае поне, че е български кораб и то първият български метален. Знамето вече е факт. Надписът е незабележим, но и него ще го оправим“.
"Галата" е първият метален кораб, излязъл от Варненската корабостроителница. Пуснат е на вода през юни 1937 г. Той е специализиран моторен кораб за пътнически превози. Има 50 места. Дълъг е 17 метра и 50 см, широк е 3.70 метра, а дизеловият му двигател е с мощност 100 к.с. Според историята на Българския морски флот "Галата" плава в района първо на Варненския, а после и на Бургаския залив като част от състава на Параходство БМФ. Друга популярна история разказва, че Галата е царски кораб и се е ползвал от семейството на цар Борис.
"Галата" е осъществявал морски превоз на пътници между Варна и Созопол. През януари 1963 г. корабът потъва край Балчик. Трагедията отнема живота на 14 души заедно с тричленния екипаж. На следващата година е изваден и ремонтиран, след което е пратен в яз. "Студен кладенец", където свързва откъснатите от Кърджали места по бреговата линия на язовира.
Днес стои на брега изоставен и ръждясал. „Даже децата, като минават, викат: Мамо, това е един умрял кораб“, казва Румен. Илко Пасев допълва, че няма и информационна табела, която да разказва за първия произведен в България пътнически кораб от този вид.
Двамата наскоро разбрали, че „Галата“ е вече частна собственост, след като миналата година „военните са го давали на търг“. Не познават собственика и не знаят да е идвал до язовира, за да види придобивката си. Но Румен е говорил по телефона с човека, който го уверил, че корабът ще си остане там, където е сега, и няма да отиде за вторични суровини.
Въпреки че е частна собственост, Румен Радев и приятелят му Илко Пасев не само изрисуват знамето, но и слагат осветление, за да се вижда и през нощта.
Малко съзнание, желание, доброта и да знаеш миналото, историята, за да знаеш какво възстановяваш – това е нужно според двамата, за да нарисуваш знамето на един български кораб. „Това е история, която трябва да се запази. Знамето е нещо малко, но така вече корабът прави впечатление, вижда се. По-рано се гледаше като на старо желязо“, обяснява Румен.
„Иначе се снимат, много млади хора идват тук“, допълва го Илко. Корабът се използва като декор от младоженци, даже се качвали на него за снимки, за да увековечат сватбения си ден
Мястото е атрактивно и за фотографите. Спират се и туристите. Само че те повече питат къде е мостът за Лисиците, който е най-дългият на Балканския полуостров и е близо до кораба "Галата".
"Не я познават историята", повтаря Илко. И уточнява, че ако имаше една информационна табела с историята на кораба „Галата“, щеше да е интересно за туристите и щеше да е много по-известен. И нямаше да бързат да стигнат до моста за Лисиците, а щяха да се спират и до тази историческа забележителност.
Навършиха се 7 години от смъртта на световноизвестният тежкоатлет Наим Сюлейманоглу. Валентин Гемеджиев е бил един от помощник треньорите му. В разговора ни с Валентин Гемеджиев той описа Наим с думите ”От 3-ти клас откакто го взимахме от 9 годишна възраст до неговото израстване бяхме непрекъснато заедно в нашия отбор, той просто още от малък..
" Това, което прави впечатление и на мен като експерт в сферата на потребителските права, също и на самите потребители е, че много често в кампаниите за отстъпки попадат стоки, които не са чак толкова желание от гледна точка на съотношението. Направих екранни снимки на магазини, които предлагат техника. Направих го преди месец, за да видя какво..
Рухна митът, че Ахмед Доган е направил всичко за малцинствата в България. Много проблеми на хората бяха решени през последните една -две години от Делян Пеевски и парламентарната група на ДПС, а те не бяха решавани 34 години, коментира в ефира на Радио Кърджали депутатът от ДПС - Ново начало Байрам Байрам, който е и заместник -председател на..
Шестнадесет са номинираните за приза "Спортист на годината" за 2024-а, който Община Кърджали връчва ежегодно на изявени и доказали се спортисти, казаза Радио Кърджали заместник-кметът Веселина Тихомирова. Предложенията са от 11 клуба - по 10 вида спорт. Те са разпределени в две категории - „мъже и жени“ и „юноши и девойки“...
Нужни са спешни мерки за решаване на кадровата криза в здравеопазването, категоричен е д-р Николай Колев, член на УС на Българския лекарски съюз /БЛС/ и председател на Лекарската колегия в Хасково. Той допълни, че през последните години този проблем се е задълбочил дотолкова, че вече можем да говорим за необходими решения по спешност...
Учениците от 5 до 7 клас от днес са в час без мобилни устройства в СУ "Отец Паисий" в Кърджали. Устройствата ще бъдат заключвани в шкаф в началото на учебния ден и ще бъдат връщани на децата след часовете. Три паралелки в СУ "Отец Паисий" вече спазват това изискване да са без телефони в час, каза за Радио Кърджали Теодора Богданова,..
Няма две партии ДПС, ДПС е единна партия, каза в ефира на Радио Кърджали Ресми Мурад, областен лидер на Движението на формацията около Ахмед Доган. На тези избори ДПС се яви в две различни коалиции, но искам да подчертая и да информирам вашите слушатели,че АПС начело с почетния председател Ахмед Доган се явихме с решение на ЦОБ и на ЦС на ДПС, докато ДПС..
Кърджали 6600
бул. България 74
036 122 478