Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Специалистите:

Внимание! Изкуственият интелект понякога халюцинира, мислете критично

170 урока с ИИ вече са част от дигитална библиотека със свободен достъп, създадена от образователен сайт

3
Снимка: БТА


Изключително важно е учениците да се научат да мислят критично и да могат да проверяват информацията, която им дава изкуственият интелект, защото понякога той халюцинира. Този е един от рисковете при използването на ИИ. Това посочи в ефира на Радио Кърджали ръководителят на образователния сайт prepodavame.bg Петко Иванов. „Изкуственият интелект, както и социалните мрежи, крие известни рискове – той не винаги е прав, когато го питаш нещо. Понякога има т. нар. халюцинации, измисля си нещо, директно ти дава грешна информация и е много важно учениците да могат да мислят критично и да могат да проверяват това, което излиза от чатовете. Същото е и с генерирането на фалшиви видеа, фалшиви снимки. Вече много от тях са на практика неразличими от реалните и това крие риск ученикът и дори учител, родител да се подведат по такава фалшива информация. Така че е много важно да се работи за критичното мислене в този аспект. И другото, което със сигурност е риск е, че всъщност идеята на училището не е, че просто трябва да възпроизведеш някаква информация. Това е умение, което вече не е важно. Можеш да влезеш в интернет и да достъпиш абсолютно каквато искаш информация. И ако се преподава на ниско ниво, където учениците просто запаметяват и възпроизвеждат информацията, има риск ИИ да завземе ролята на ученика и просто да възпроизвежда информация вместо тях, което не е целта на образователната система. Затова тук е ролята на учителя да преподава на високо ниво, където основен фокус е ученикът в центъра и развитие на умения на XXI-и век, където ИИ не може да замени работата на ученика и развитието на тези умения“, коментира Иванов.

Друг риск при използването на ИИ в училище е прекомерното използване на устройства от деца под 14-16-годишна възраст, защото това може да доведе до промени в тяхното когнитивно разбиране за света, допълни той.

По оценката на Иванов има още много какво да се желае от учебните програми и от начина на преподаване в българското училище, за да достигне до създаването и развиването на умения на XXI-и век у децата.

Има дефицит в администрацията и в институциите за създаване на този тип политики и промени, които да доведат до съвременно образование у нас. Политическата нестабилност от последните години допълнително утежнява ситуацията, „защото без политическа воля за по-сериозни реформи в образованието няма как да станат нещата“, допълни още той.

Ако в началото на 2024 г. повечето учители в България са споделяли, че не използват изкуствен интелект в работата си, то в края на годината тази тенденция се обръща. Над 2000 преподаватели са се включили в поредица обучения, част от Академия за развитие на дигитални умения в ерата на изкуствения интелект, организирана от образователния сайт prepodavame.bg и един от мобилните оператори.

В резултат от обученията учителите са били насърчени да създадат и проведат уроци с учениците си, в които използват приложения с изкуствен интелект или им обяснят основни особености на новата технология. Избрани са 170 урока, оценени като най-добри, и те вече са част от дигитална библиотека със свободен достъп.



Един от одобрените уроци е на кърджалийската учителка от Професионалната гимназия по икономика Пламена Дюлгерова. Тя е преподавател в направление „Приложна информатика“.

Дюлгерова и учителят по информатика и заместник-директор на Средно училище „Йордан Йовков“ Нурай Нури, който пък от години вече използва създаден от самия него ИИ, гостуваха в социалната мрежа в ефира на Радио Кърджали, предаването „На чаршията, в чата“ като споделиха личния си опит.



Урокът, с който участва в инициативата на образователната платформа Пламена Дюлгерова е един от първите ѝ с изкуствен интелект. Основната цел в него е  учениците да генерират изображения чрез ИИ и да ги използват в сайтовете, които подготвят.

Изкуственият интелект може да се прилага във всички уроци, убедена е учителката. Съвместно с колежката ѝ по български език Лидия  Бояджиева са подготвили бинарен урок „и в него ще съчетаем героите от античността с изкуствения интелект и информационните технологии“, сподели тя.

Нурай Нури се занимава с разработването на изкуствен интелект няколко години преди официално да бъде въведено в обръщение в публичното пространство този термин. Училището, където работи е първото, спечелило проект по STEM програмата на Министерството на образованието. Получихме хуманоидния робот Наоми. Трябваше да го обуча и той изпя химна на училището, разказа Нури. Преди известно време преподавателят по информатика представи заедно със своя колежка, бинарен урок по информационни технологии и английски език с използването на ИИ. В него един от акцентите е киберсигурността, а другият – развитие на езиковите умения, докато се изучават киберрисковете, обясни той.

Изключително важно е създаването на умения за критично мислене у учениците във връзка с ИИ, подчерта и Нурай Нури, защото, „изкуственият интелект не е даденост, а е нещо, което човек трябва да се съобрази и да го развие в правилна посока“.

„Аз не мисля, че ИИ е опасен. Той така или иначе навлиза в живота ни. Ние няма как да спрем технологичния напредък. Така че трябва да го догоним. Трябва да си догоним и учениците, които го използват. Но трябва да ги научим как да го използват така, че да им бъде полезен. Трябва да ги научим как да си задават въпросите към ИИ. Да ги научим, че понякога ИИ халюцинира, т.е. измисля си неща, ако не знае дадена информация и винаги те трябва да си проверяват от няколко източника информацията, която им е дадена“, категорична бе Дюлгерова.

Никак не е далече времето когато ИИ не само ще обработва данни, но ще взема и решения вместо нас, прогнозира Нурай Нури.


Повече подробности можете да чуете в прикачените звукови файлове.


Изкуственият интелект (AI), в най-широкия му смисъл, е интелект, проявяван от машини , особено компютърни системи . Това е област на изследване в областта на компютърните науки , която разработва и изучава методи и софтуер , които позволяват на машините да възприемат околната среда и да използват обучението и интелигентността, за да предприемат действия, които увеличават максимално шансовете им за постигане на определени цели. Такива машини могат да бъдат наречени AI. (Уикипедия)

По публикацията работи: Галина Стефанова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Кръстникът на „Мистериите на Хухла“ за пътя от импровизацията до традицията

През почивните дни ивайловградското село Хухла отново стана сцена на фестивала „Мистериите на Хухла“, който се проведе за 27-и път. Двигател на инициативата е писателят и журналист Иван Бунков – родом от селото, а кръстник на фестивала е неговият приятел Пламен Димитров от издателство „Пламар“. „Случайно станах кръстник на фестивала, но Хухла ми е..

публикувано на 24.09.25 в 15:02
Четири поколения наследници се събраха на панихидата за отец Георги Стоянов

Когато си потомък на герой е важно, заставайки до гроба му да не се срамуваш и да си добър човек

Понякога един човек остава в историята на семейството не просто като роднина, а като институция. Такъв беше дядо поп Георги – не като личност от плът и кръв, а като символ. „То се говори за него с няккав признателност, с много уважение, с голяма почит“, като памет, вкоренена дълбоко в поколенията. Така започва „пътуването в спомените си“..

публикувано на 23.09.25 в 17:52

Балкански студентски пленер в Момчилград в памет на арх. Станислав Луков

От 22 до 28 септември в град Момчилград ще се проведе Петият Балкански студентски архитектурен пленер в памет на арх. Станислав Луков, който е вдъхновител на събитието. Инициативата ще се състои за първи път в България, като 12 студенти ще предлагат архитектурни идеи за Тракийското светилище в село Татул - национален паметник на културата с..

публикувано на 22.09.25 в 13:31

Откупени са повечето дървени произведения в помощ на недоносените бебета в Смолян

За ден и половина 6 780  лева събра изложбата на Руско Кюлханов, който подреди свои дървени произведения на изкуството в НЧ "Светлина 1925" в Момчиловци. Поне 70 % от артикулите са изкупени, каза за радио Кърджали авторът. Парите са събрани от откупки и дарения, а средствата са за  Неонатологията към многопрофилната болница в Смолян...

публикувано на 22.09.25 в 13:01

Красимир Премянов: Паметта за избитите тракийски жени и деца е урок за бъдещето на България

Традиционният Национален тракийски женски събор-поклонение в памет на 42 жени и деца от село Манастир, убити след гоненията през 1913 година, се проведе в крумовградското село Аврен в събота. Събитието, което съчетава възпоменание и празник, събира потомци на тракийски българи от цялата страна. Организатори са Съюзът на тракийските..

публикувано на 20.09.25 в 22:21

Руско Кюлханов подреди 100 авторски творби от дърво с благородна мисия

Икономистът от здравнатата каса в Пловдив Руско Кюлханов, подреди благотворителна изложба от 100 свои дървени пластики, за да бъде закупена специализирана апаратура за отделението по неонатология към болницата в Смолян. Първата му изложба е посветена и на 100-годишният юбилей на НЧ "Светлина 1925 " в Момчиловци и вече e подредена...

публикувано на 19.09.25 в 12:41
Мюжгян Адем

Жени, преживели насилие, се изправят със „Сладотворилница“

„Сладотворилница“, в която ще се предлагат традиционни местни десерти, приготвени от жени, преживели насилие, но намерели сили да се преборят и да вземат живота си в свои ръце, предстои да отвори врати в Кърджали. Мюжгян Адем и Таня Цветкова от Фондация „П.У.Л.С“ - Кърджали с техния проект за социално предприятие „Сладотворилница“ са..

публикувано на 17.09.25 в 15:35