Противоречие предизвика огласяването на идеята за въвеждане на оценка за поведение, дисциплина, възпитание в училище. Тя не е нова, но във времето ту се появява, ту затихва и всеки път предизвиква от твърдо „да“ до категорично „не“.
Повдигнаха я отново преди дни от синдикат „Образование“ към Конфедерацията на труда „Подкрепа“, като настояват да се въведе оценка за дисциплина на учениците. Предлага се също на родителите да се вмени задължение да партнират на училищните власти, като за нарушаването на това правило да им се налага финансова санкция от 500 лв. От синдиката настояват също да се забрани използването на телефони в училище.
Как изглеждат различните гледни точки, събрани на едно място?
Според ученици от Средно училище „Йордан Йовков“ в Кърджали, не е лошо да има такава оценка. Това би довело до повишаване на дисциплината от една страна. От друга обаче, тя не би трябвало да има общо и да влияе на оценките за знания. Самите те признават, че ако им се позволи, ако учителят е недостатъчно строг и допусне, дисциплината рязко спада. Категорични са, че трябва да има граници, които да не бъдат прекрачвани, като това е задача на родителите и домашното възпитание.
Педагогическият съветник в Средно училище „Йордан Йовков“ Мария Митева е на мнение, че такава оценка не е необходима. И сега в нормативните документи са разписани наказания при неприемливо поведение от страна на ученици, но те се прилагат само в крайни случаи, а и не са особено работещи. Много често родителите се предоверяват на децата си и приемат за „чиста монета“ единствено тяхната гледна точка при проблемна ситуация. Така наследниците им се чувстват покровителствани и продължават с простъпките. Ние сме трите страни на един триъгълник – училище, ученици, родители, и трябва да работим в синхрон, заедно, само така ще има положителни резултати е категоричното мнение на Митева.
Теодора Богданова, директор на Средно училище „Отец Паисий“ в Кърджали, първото, в което бяха въведени ограничения в ползването на мобилни телефони от учениците, отчита много положителни резултати от тази инициатива. Възпитаниците на школото категорично са подобрили концентрацията си в час, общуват повече помежду си в междучасията, забелязали са учителите им. Директорката сподели удовлетвореност и от факта, че не са малко родителите, които са се обадили с благодарност за откъсването на децата им от екраните поне за половин ден. Мнението на Богданова за въвеждането на оценка за поведение обаче е противоречиво.
Темата трябва да бъде широко дискутирана с всички заинтересовани страни и институции, тъй като не е еднозначна е мнението и на друг директор – Даниела Павлова, на Езиковата гимназия „Христо Ботев“. По думите ѝ трябва добре да се премисли, за да не се получи ситуация, в която наложената санкция на родителите, ако не сътрудничат, да рефлектира върху училището.
Според Галина Запартова, училищен психолог в Езиковата гимназия „Христо Ботев“ е хубаво, че в обществото все пак се започва широка дискусия по темата. Компонент „възпитание“, компонент „обща подкрепа“ зависи от родители, учители, ученици, класен ръководител, тоест всички тези хора трябва да бъдат въвлечени в разбирането на това защо едно дете се държи по определен начин, трябва да се работи заедно, е мнението на специалиста. По думите ѝ недоверието на родителите към училището е една причина да не се случва добре нужната комуникация и усилията, работата трябва да са в тази посока.
Как изглежда темата по света?
Оценка за възпитание е нещо логично – нещо, което почти навсякъде го има, категоричен е председателят на синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ д-р Юлиян Петров. Оценката сама по себе си нищо няма да реши. Ще има смисъл при комплекс от мерки и национален консенсус, изтъкна той и призова оценката за дисциплина да не бъде приемана като наказание. Много преди комунистическата епоха е имало такава оценка в Европа, опонира Юлиян Петров на гласове, които се вдигнаха недоволствайки, че това са отживелици от комунистически времена и патент на образоването в руското училище.
А в далечен Китай, от първи клас до края на прогимназията, т.е. до края на 9. клас, китайските ученици имат специален учебен предмет „Етика и гражданско образование“. Това разказа пред Радио Кърджали Тодор Радев, журналист в Китайската медийна група в Пекин. Този учебен предмет изучава точно човешките взаимоотношения, дава дори готови „рецепти“, решения за правилно поведение в обществото. Той е задължителен в матурата след края на прогимназията и никак не е маловажен за кандидатите да постъпят в гимназията.
„Дисциплината не е нещо изолирано, тя зависи от много неща и не започва от училището. Дисциплината започва от семейството, от обществото. Започва от някакви споделени ценности в това общество. Не може на улицата или в семейството детето да вижда един тип ценности и отношение към живота, а в училището да му говорят за съвсем други и то да приеме тези, които са в училище. Трябва да има съвпадение на всички тези елементи на обществения живот, за да може да се сформира някаква трайна, устойчива и наистина добра дисциплина. В Китай има такова съвпадение и съответно дисциплината тук е на едно много високо ниво“, коментира Радев.
Една същностна разлика между ситуацията в китайското и в българското училище е възможност за намеса на родителите в образователния процес и взаимоотношенията там. „Практически е почти невъзможно да видите родител да отиде до училището, за да се кара, например за това, че негово дете е било наказано по някакъв повод“, сподели още Тодор Радев.
Темата за въвеждането на оценка за дисциплина се оказа голяма колкото света и противоречива почти още толкова. Това доказва мащабите на значимостта ѝ. Дискусията тепърва започва, убедени са представители на всички гледни точки.
През почивните дни ивайловградското село Хухла отново стана сцена на фестивала „Мистериите на Хухла“, който се проведе за 27-и път. Двигател на инициативата е писателят и журналист Иван Бунков – родом от селото, а кръстник на фестивала е неговият приятел Пламен Димитров от издателство „Пламар“. „Случайно станах кръстник на фестивала, но Хухла ми е..
Понякога един човек остава в историята на семейството не просто като роднина, а като институция. Такъв беше дядо поп Георги – не като личност от плът и кръв, а като символ. „То се говори за него с няккав признателност, с много уважение, с голяма почит“, като памет, вкоренена дълбоко в поколенията. Така започва „пътуването в спомените си“..
От 22 до 28 септември в град Момчилград ще се проведе Петият Балкански студентски архитектурен пленер в памет на арх. Станислав Луков, който е вдъхновител на събитието. Инициативата ще се състои за първи път в България, като 12 студенти ще предлагат архитектурни идеи за Тракийското светилище в село Татул - национален паметник на културата с..
За ден и половина 6 780 лева събра изложбата на Руско Кюлханов, който подреди свои дървени произведения на изкуството в НЧ "Светлина 1925" в Момчиловци. Поне 70 % от артикулите са изкупени, каза за радио Кърджали авторът. Парите са събрани от откупки и дарения, а средствата са за Неонатологията към многопрофилната болница в Смолян...
Традиционният Национален тракийски женски събор-поклонение в памет на 42 жени и деца от село Манастир, убити след гоненията през 1913 година, се проведе в крумовградското село Аврен в събота. Събитието, което съчетава възпоменание и празник, събира потомци на тракийски българи от цялата страна. Организатори са Съюзът на тракийските..
Икономистът от здравнатата каса в Пловдив Руско Кюлханов, подреди благотворителна изложба от 100 свои дървени пластики, за да бъде закупена специализирана апаратура за отделението по неонатология към болницата в Смолян. Първата му изложба е посветена и на 100-годишният юбилей на НЧ "Светлина 1925 " в Момчиловци и вече e подредена...
„Сладотворилница“, в която ще се предлагат традиционни местни десерти, приготвени от жени, преживели насилие, но намерели сили да се преборят и да вземат живота си в свои ръце, предстои да отвори врати в Кърджали. Мюжгян Адем и Таня Цветкова от Фондация „П.У.Л.С“ - Кърджали с техния проект за социално предприятие „Сладотворилница“ са..
Кърджали 6600
бул. България 74
036 122 478