Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пътен експерт: Част от тежките катастрофи са причинени от лоша инфраструктура

Голяма част от фирмите, които транспортират товари на територията на България и чужди автомобили, прикриват регистрационните си номера, казва Ангел Попов


ТОЛ-системата може да бъде лесно манипулирана, коментират от Европейския център за транспортни политики. Пътният експерт Диана Русинова направи експеримент, при който за един и същ лек автомобил със закупена годишна винетка закупи втора за тежкотоварен автомобил клас евро 4. Системата не е отчела очевидното разминаване. Така са губят пари за бюджета от 150 до 300 милиона лева. Необходима е ревизия на ТОЛ-системата, смятат експертите. "....този експеримент може да го направи всеки български гражданин - отива на един апарат, който е разположен на всички бензиностанции в България.  Където ти купуваш маршрутна карта. Въвеждате номер, който си избирате на лек автомобил, който виждате от среща, въвеждате си екологичната категория на камиона евро 6, давате си маршрутна карта, тоест маршрутно разписание. И на вас ви излиза едно плащане на един лек автомобил, който го обявявате за тежкотоварен и много интересно е, че го обявявате с екологичната категория евро 6. Тази декларативност, без сила и умения, тол управлението да го провери, носи изключително големи загуби за държавата. Освен това знаете от известно време, може би 20-25 дни ние уведомихме министъра на регионалното развитие господин Иванов, че голяма от фирмите, които транспортират товари на територията на България, даже и чужди автомобили, се опитват и успешно прикриват регистрационните си номера. Така че камерите на тол системата да не ги засичат, тоест да си спестяват плащането на тол такса. Това са големи пробойни, които ако не бъдат отстранени, колкото пъти да се увеличи цената на километър за използването на републиканската пътна, сумите няма да бъдат тези, за които всички мечтаем".

При купуването на винетка е необходимо потребителите внимателно да преглеждат и проверяват въведената от тях или от съответния служител информация преди да потвърдят финалното плащане за електронната винетка. Отговорността за попълване на коректна информация за номер на пътното превозно средство, категорията му и периода на валидност на винетката е на собственика или ползвателя му. В случай на неправилно декларирани данни се счита, че не е заплатена дължимата винетна такса за съответния автомобил, казват днес от АПИ.

Според експерта Ангел Попов една голяма част от пътно-транспортните произшествия се причиняват от инфраструктурата, но неправилно вината я "прехвърляме на шофьорите" "...защото когато ти се опитваш да избегнеш няколко дупки и да не попаднеш в тях или когато липсва мантинела или когато липсва осова линия, елементи, обозначаващи пътя, така че да помогнат на шофьора, всички се питаме защо трябва да увеличаваме таксите, когато нашата инфраструктура е в такова тежко състояние". 

"Не искам да говоря за пътните знаци, защото в България има пътни знаци и никой не знае колко са те и кой ги е поставил, дали правилно ги е поставил. Ние имаме няколко инспекции, да не кажа десетки, стотици, в които ние сме отразили грешно неправилни пътни знаци, които заблуждават шофьорите, принуждават ги да правят нарушения, а това е предпоставка за пътно-транспортни произшествия, не дай боже със смъртни случаи. Пресен е случаят с момиченцето, което онзи ден, в който стана една катастрофа тежка и загина едно дете. За съжаление загина дете, а ние за този участък миналата година сме подавали два сигнала към АПИ, че там отсечката е в изключително тежко състояние. Горният слой на асфалта е износен и сцеплението не е на нужното ниво. Два сигнала сме подавали. Нищо не направиха за тази отсечка и сега загина едно невинно дете, което колкото и милиона да сме спестили, те не могат да спестят човешкия живот, особено на дете".

За експеримента на организацията, за това кои са алтернативите на тол-системата, и позиция за повишаването на тол таксите, ще чуем от Ангел Попов от Европейския център за транспортни политики : 


По публикацията работи: Радка Спирова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Костадин Костадинов

Костадин Костадинов: Този управленски модел няма бъдеще

Лидерът на партия „Възраждане“ Костадин Костадинов обяви, че формацията започва работа по проект за нова Конституция на България. Сред основните предложения, по думите му, са намаляване броя на народните представители, въвеждане на полупрезидентска република, удължаване на президентския мандат, както и премахване на институцията на главния..

публикувано на 09.10.25 в 11:03

Георги Кулов: Обществото в Кърджали е скептично към процеса срещу Хасан Азис

Новината за образуването на дело за корупция срещу бившия кмет на Кърджали Хасан Азис не предизвика очаквания обществен отзвук. Това коментира журналистът Георги Кулов, според когото обществото вече е станало предпазливо към подобни обвинения, след като многократно е ставало свидетел на шумни кампании без реален резултат. По..

публикувано на 09.10.25 в 10:20

Неонатологията в Кърджали получи дарение от Фондация „Нашите недоносени деца“

Неонатологичното отделение на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” – Кърджали получи дарение от фондация „Нашите недоносени деца“, която продължава своята мисия да подкрепя преждевременно родените бебета и техните семейства. Фондацията предостави 100 екземпляра от наръчника „Всичко за недоносените бебета“, които ще се раздават безплатно на..

публикувано на 07.10.25 в 15:57
Сграда, разрушена при израелски въздушен удар срещу Хан Юнис, в южната част на ивицата Газа, 25 октомври 2024 г.

Диана Хусейн: Пътят към мира в Ивицата Газа минава през исторически компромис

Този конфликт не е от вчера. Той тлее поне от 77 години, заяви Диана Хусейн, международен анализатор,  и проследи историческите корени още от Декларацията на Балфур от 1917 година, когато Великобритания обещава подкрепа за създаване на еврейска държава в Палестина. В Палестина след Втората световна война започва целенасочено заселване на евреи –..

публикувано на 07.10.25 в 11:57

Изкуственият интелект е инструмент, а не магия, въпросът е как ще го използваме

В момента предизвикателството за преподавателите е не толкова да "разкрият" дали учениците използват ИИ за писане на домашните и преписване, а да разберат как да ги мотивират да учат. Ако децата имат вътрешен стимул да търсят знания, няма значение дали ще използват ИИ в процеса – те ще знаят как да го правят разумно. Днес всички сме..

публикувано на 06.10.25 в 21:50
Слави Василев

Слави Василев: Държавата е в режим на свободно падане, институциите се превръщат в бухалки

България се намира в "режим на свободно падане" – на институциите, на правовия ред и на политическата нормалност. Това каза в остър анализ на текущата политическа ситуация в страната п олитологът Слави Василев в интервю за Радио Кърджали. Според него мониторингът от Европа пада в момента, в който на върха на прокуратурата е неясно кой главен..

публикувано на 04.10.25 в 15:56
Антон Савов

Антон Савов: Фотографията не е занаят, а изкуство

За 12-ти път Арт галерия "Кръг" в Кърджали показва някои от най-добрите наградени фотографии от Международния фотосалон Пловдив 2025 г. С изложбата "Избрано" започват и събитията от общинската програма, посветена на Деня на Кърджали - 21 октомври. Международният фотосалон се организира всяка година от кърджалийците Антон и Любка Савови. Конкурсът е..

публикувано на 02.10.25 в 17:33