Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Кой ще води този предмет?“ – директор от смесен район с притеснения за религията в училище

Час по религия, воден от отец Максим от известния кипърски манастир Кикос
Снимка: БНУ „Родна стряха“ - Кипър

На 24 април се проведе обществена дискусия, посветена на въвеждането на предмет по религия и добродетели в българските училища. Събитието беше открито от министъра на образованието и науката Красимир Вълчев и събра над 100 участници – представители на различни вероизповедания, народни представители, учители, родители и представители на неправителствени организации.

Сред присъстващите бяха българският патриарх Даниил и главният мюфтия Мустафа Хаджи. В изказването си патриархът подчерта важната роля на духовниците в историята на българското образование – именно те са били сред първите учители, обучавали българския народ на четмо и писмо, както и първите преводачи на книги, с които се е изграждало националното самосъзнание.

Темата предизвика смесени реакции, особено в региони с етническо и религиозно разнообразие като област Кърджали. Много от директорите на училища предпочетоха да не коментират, тъй като все още няма яснота около съдържанието на бъдещия предмет и начините му на преподаване.

Според директора на СУ „Никола Й. Вапцаров“ в село Бенковски, Съби Хаджиев въвеждането на подобен предмет би било изключително трудно в смесени райони.

„Ние не знаем кой ще преподава този предмет и как ще бъде възприет от родителите. Смятам, че много от тях ще бъдат против, независимо че не говорим само за православие или ислям“, сподели Хаджиев.

Той изрази съмнение, че учениците, които са билингви, ще се справят трудно с материала. По думите му има нужда от по-универсален подход – например предмет, който да запознава учениците с различни вероизповедания в контекста на етиката и културната толерантност.

Хаджиев подчерта и друга тревога – учениците вече са достатъчно натоварени с учебния материал и извънкласни дейности. Според него въвеждането на още един предмет може да има обратен ефект.

„Много от децата изпитват трудности в овладяването на основни знания, особено по математика и български език. Необходимо е да се насочи повече внимание към упражнителната част, а не към въвеждането на нови дисциплини“, допълни той.

В училището се прилага и националната програма „Успех за теб“, по която се провеждат допълнителни занимания по български език и математика с ученици, които имат затруднения. Според Хаджиев резултатите от тези занимания са видими и полезни.

Проблем остава и усвояването на българския език от деца, за които той не е майчин. Въпреки задължителното предучилищно образование, много от тях влизат в първи клас с ниско ниво на владеене на езика. Хаджиев обяснява, че в домовете си децата говорят основно на майчиния си език, което затруднява адаптацията им в клас.

„Имаме ученици, които не са достатъчно подготвени езиково. Работим с тях, предлагаме допълнителни часове, но предложението да повтарят първи клас не е удачно – това може да навреди на самочувствието им и да ги отблъсне от ученето“, коментира той.

Дискусията за въвеждането на предмет по религия и добродетели постави редица въпроси, които все още нямат еднозначни отговори. Единодушното мнение обаче е, че темата изисква сериозно обществено обсъждане, адаптиране към спецификите на регионите и гарантиране на равен достъп до качествено образование за всички деца, независимо от етническия и религиозния им произход.

Чуйте още в прикачения файл. 


По публикацията работи: Божидар Чолаков


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Младежката мрежа за проверка на факти набира нови попълнения сред гимназистите в България

Българската “Тийн мрежа за проверка на факти” набира младежи, които да се включат в обучения за откриване на фалшиви новини и изобщо на подвеждащо съдържание. За година от съществуването си, обучителната платформа prepodavame.bg, е успяла да привлече 13 младежи от цяла България, които публикуват резултатите от свои видео проверки в социалните..

публикувано на 19.09.25 в 14:48
Любов Костова, Фондация

Любов Костова: Науката е не само достъпна, но и важна в ежедневието на всеки от нас

Второто издание на Пътуващият фестивал на науката тръгва от Кърджали. На 23 септември театърът приема еднодневния форум, в който водещи и млади учени ще представят програма от събития в две направления - за деца и ученици, и за възрастни. Фестивалът се организира от Фондация "Красива наука", заедно с основните си партньори от Министерството на..

публикувано на 18.09.25 в 13:42
Атанас Митрев

Атанас Митрев за едно лято между Кърджали, Бостън и Мумбай

Младият астроном от Кърджали Атанас Митрев изкара последното си ученическо лято между САЩ и Индия. В края на юни дванайсетокласникът от Езиковата гимназия замина за престижна школа в Мазачузетския технологичен институт в Бостън, а през август участва като част от националния отбор на Международната олимпиада по астрофизика в Мумбай. " Заминах за..

публикувано на 18.09.25 в 11:45
Мария Спиридонова

Любовта е най-голямата добродетел, без вяра сме неспособни, надеждата е божията милост

На 17 септември православната църква отбелязва паметта на Вяра, Надежда, Любов и тяхната майка София. Но освен ден на почит към мъчениците, това е и празник на добродетели, на които момичетата са били кръстени. "Любов всъщност е най-голямата християнска добродетел", коментира за Радио Кърджали Мария Спиридонова, доктор по изкуствознание и уредник в..

публикувано на 17.09.25 в 15:29
Снимката е илюстративна

Българските неделни училища в Северна Гърция започват новата учебна година с близо 220 ученици

В Северна Гърция българските неделни училища се подготвят за първия учебен ден. За 9-та поредна година децата ще се обучават на четмо и писмо, български език и традиции. Все повече деца и родители проявяват интерес към обучението на български език, а тази година учебният процес ще започне с близо 220 ученици. Ръководителят на Българското..

публикувано на 16.09.25 в 16:12
Снимката е илюстративна

Новата учебна година в Чорбаджийско започна с по-малко ученици, с модерни STEM кабинети и предстоящ ремонт

Тази година Средно училище„Христо Ботев“ в кирковското село Чорбаджийско посрещна 230 ученици. Те са с 13 по-малко в сравнение с  миналата година. В първи клас са записани едва 9 деца, а тенденцията е броят на паралелките да намалява. „Когато дойдох преди седем години, учениците бяха 330, а сега са със 100 по-малко“, сподели директорът на..

публикувано на 16.09.25 в 14:20

Нови STEM лаборатории откриват в СУ „Йордан Йовков“ в Кърджали

С началото на новата учебна година Средно училище „Йордан Йовков“ в Кърджали представя две нови STEM лаборатории и шест високотехнологични класни стаи, които ще предложат на учениците модерни подходи за обучение чрез практика и иновации. „Този 15 септември ще бъде по-различен, защото имаме две STEM лаборатории на един етаж в две помещения“, обясни..

публикувано на 12.09.25 в 13:15