Забраната да се карат електрически тротинетки и велосипеди в община Кърджали не променя в същността си съществуващите нормативни изисквания, с които водачите на тези превозни средства трябва да се съобразяват, като закона за движение по пътищата. Въпросът е дали тази забрана решава проблем и дали е най-правилното решение.
Това мнение изрази в ефира на Радио Кърджали един от активните велосипедисти на Кърджали Чавдар Бончев. Според него електрическите тротинетки и велосипедите са коренно различни превозни средства и не бива да се слагат под обща забрана. Разликите са съществени, особено в контекста на градската пътна безопасност, категоричен е той.
"Научаваме се да караме тротинетка много по-лесно, отколкото са научаваме да караме велосипед. Това означава, че поради липсата на тези придобити и специфични умения за баланс при велосипедите, хората, които управляват тротинетки, особено деца, не са толкова гъвкави в реакциите си на пътя", казва Чавдар Бончев и обяснява, че велосипедистът е падал многократно, докато се учи да кара колело, умее да се пази, да внимава. И още: "Велосипедът предлага много по-голяма стабилност и маневреност както при завиване, така и при спиране. Велосипедните рамки са много по-здрави от тези на тротинетките. Гумите са много по-големи, центърът на тежестта на водача е разположен много по-близо до центъра на тежестта на рамката. И тъй като водачът обикновено е в седнала позиция, това позволява много повече контрол при внезапно спиране."
Разлики има и в ускорението, както и в скоростта при двете превозни средства. При велосипедите тя рядко надхвърля 10 километра в час, докато при тротинетките препоръчителната е до 25 километра в час, но може да достигне и до 70. Не на последно място различно влияние върху тротинетки и велосипеди оказват пътната настилка - велосипедите не са "придирчиви" и могат да се движат по пътни неравности, докато скутерите изискват гладка повърхност.
Какъв е примерът, който даваме на децата, като забраняваме велосипедите и това ли е най-правилното решение да ги пазим?
"Велосипедът е един от предпочитаните в цял свят, тъй като, освен че представлява нещо, което е много ползотворно за физическото здраве, за менталното здраве, той също е много добро средство за придвижване. Детската възраст е точно възрастта, в която искаме нашите деца да се движат възможно най-много. А ги качваме на тротинетки и така ги лишаваме максимално от възможността дори да ходят. И по този начин ги "хвърляме" към затлъстяване и към телефоните", казва Чавдар Бончев.
Според него пред велосипедистите в Кърджали стоят много проблеми и неуредици.
"В нашия град на практика липсват велоалеи. Смешната велоалея, така наречена в кавички, която върви по освободената за автомобили част на булевард "България" и представлява няколко реда малки плочки с различен цвят, може би повечето хора не знаят, че всъщност е велоалея. Тя не само че е глупава и опасна, тя според това, което съм чел за насоки за изграждане на велоалеи, дори когато е със споделени с пешеходци, тя е незаконна по начина, по който е направена. Ако велосипедист тръгне да се движи по нея, той рискува инцидент и то доста сериозен. Там има спирки, движат се деца...", коментира Чавдар Бончев.
Той уточни, че продължението на велоалеята в пешеходния участък на булевард "България" не е маркирана и рядко се ползва от велосипедистите. Според него, слизайки на улицата и включвайки се в движението, се създават сериозни рискове за велосипедистите и водачите на тротинетки, особено предвид как шофьорите спазват правилника за движение по пътищата.
"Българските шофьори нямат опит за съобразяване с велосипедисти. Като цяло рядко гледат от страната, където е тротоара, и съответно могат да направят маневра, която да пресече пътя на велосипедиста или директно да го удари или дори да го сгази. Или да не говорим за отваряне на врати... При тези условия няма как велосипедистите да не предпочитат да се движат, когато е възможно, по тротоарите. Честно казано, аз, като шофьор с дългогодишен стаж, предпочитам велосипедистите въпреки всичко да не са на пътното платно, а да са на тротоарите", коментира още Чавдар Бончев.
Той отправи апел към колегите си велосипедисти да внимават, когато се придвижват с колелата си из града, и да използват по възможност задните малки улици, където движението не е натоварено. Бончев апелира и към общината да обмисли и създаде обособено място - пъмп трак със зони за различни нива на умения, за активни деца с велосипеди, скутери, скейтбордове. Единственото такова място в момента е рампата в Градската градина, но тя не е удачна за всички.
Психологът Петър Попов сподели, за родителите на първокласниците, че най-важното, което те могат да направят за своите деца и за плавния преход от детска градина към училищната скамейка е да им предоставят балансирана храна, достатъчна хидратация и поне 8 часа сън . Най-важното е децата да си лягат между 20.30 и 22 ч, за да не пропускат..
Златоград отдавна се наложи като желана, интересна и търсена туристическа дестинация. Повечето туристи са българи , каза за радио Кърджали кметът на общината Мирослав Янчев. По думите му напоследък има засилен интерес от страна на т. нар. IT номади . Вече има и закупени имоти в родопското градче, а и в населени места..
Най-често фалшифицираните стоки са козметика, обувки, дрехи и електронни устройства , предупреждават ни от платформата Ние, потребителите. Потребителите ги купуват заради по-ниски цени, примамливи фиктивни отстъпки от 80-90 %, дори от незнание. Някои от тях са с по-ниско качество, а други могат да се окажат опасни . Например, облекла..
Втори за годината египетски лешояд е намерен в землището на село Храстово. Дежурна оперативна група е извършила оглед на мястото на произшествието, иззети са проби от мъртвата птица. Образувано е досъдебно производство за противозаконно унищожаване на защитен екземпляр от дивата фауна. Разследването продължава...
Като закъсняла реакция определи политическата декларация на Ахмед Доган бившият заместник-председател на ДПС и настоящ лидер на партия Националното движение за права и свободи (НДПС) Гюнер Тахир. В свой коментар по темата Тахир посочи, че според него Доган, както и в предишни ключови моменти, отново „слага каруцата пред коня“ - т.е. реагира не на..
„Момчилград е най-красивият град“, казва с вълнение мъжът срещу мен. Историята на Мюмюн Хасан започва в Момчилград, продължава към Измир, където живее вече 35 години. Той всяка година се връща отново и отново у дома. Роден и израснал в Момчилград, напуска България през 1990-та година, но нито за миг не прекъсва връзката с родния си край...
Общински съветници от партия "Възраждане" входираха при областния управител жалба срещу увеличените двойно цени на Синята зона в Кърджали и 50-процентовия скок на абонамента за платено паркиране. Това съобщи областният лидер на "Възраждане" Анета Георгиева. От политическата сила искат областният управител да върне за ново обсъждане решението на..
Кърджали 6600
бул. България 74
036 122 478