Забраната да се карат електрически тротинетки и велосипеди в община Кърджали не променя в същността си съществуващите нормативни изисквания, с които водачите на тези превозни средства трябва да се съобразяват, като закона за движение по пътищата. Въпросът е дали тази забрана решава проблем и дали е най-правилното решение.
Това мнение изрази в ефира на Радио Кърджали един от активните велосипедисти на Кърджали Чавдар Бончев. Според него електрическите тротинетки и велосипедите са коренно различни превозни средства и не бива да се слагат под обща забрана. Разликите са съществени, особено в контекста на градската пътна безопасност, категоричен е той.
"Научаваме се да караме тротинетка много по-лесно, отколкото са научаваме да караме велосипед. Това означава, че поради липсата на тези придобити и специфични умения за баланс при велосипедите, хората, които управляват тротинетки, особено деца, не са толкова гъвкави в реакциите си на пътя", казва Чавдар Бончев и обяснява, че велосипедистът е падал многократно, докато се учи да кара колело, умее да се пази, да внимава. И още: "Велосипедът предлага много по-голяма стабилност и маневреност както при завиване, така и при спиране. Велосипедните рамки са много по-здрави от тези на тротинетките. Гумите са много по-големи, центърът на тежестта на водача е разположен много по-близо до центъра на тежестта на рамката. И тъй като водачът обикновено е в седнала позиция, това позволява много повече контрол при внезапно спиране."
Разлики има и в ускорението, както и в скоростта при двете превозни средства. При велосипедите тя рядко надхвърля 10 километра в час, докато при тротинетките препоръчителната е до 25 километра в час, но може да достигне и до 70. Не на последно място различно влияние върху тротинетки и велосипеди оказват пътната настилка - велосипедите не са "придирчиви" и могат да се движат по пътни неравности, докато скутерите изискват гладка повърхност.
Какъв е примерът, който даваме на децата, като забраняваме велосипедите и това ли е най-правилното решение да ги пазим?
"Велосипедът е един от предпочитаните в цял свят, тъй като, освен че представлява нещо, което е много ползотворно за физическото здраве, за менталното здраве, той също е много добро средство за придвижване. Детската възраст е точно възрастта, в която искаме нашите деца да се движат възможно най-много. А ги качваме на тротинетки и така ги лишаваме максимално от възможността дори да ходят. И по този начин ги "хвърляме" към затлъстяване и към телефоните", казва Чавдар Бончев.
Според него пред велосипедистите в Кърджали стоят много проблеми и неуредици.
"В нашия град на практика липсват велоалеи. Смешната велоалея, така наречена в кавички, която върви по освободената за автомобили част на булевард "България" и представлява няколко реда малки плочки с различен цвят, може би повечето хора не знаят, че всъщност е велоалея. Тя не само че е глупава и опасна, тя според това, което съм чел за насоки за изграждане на велоалеи, дори когато е със споделени с пешеходци, тя е незаконна по начина, по който е направена. Ако велосипедист тръгне да се движи по нея, той рискува инцидент и то доста сериозен. Там има спирки, движат се деца...", коментира Чавдар Бончев.
Той уточни, че продължението на велоалеята в пешеходния участък на булевард "България" не е маркирана и рядко се ползва от велосипедистите. Според него, слизайки на улицата и включвайки се в движението, се създават сериозни рискове за велосипедистите и водачите на тротинетки, особено предвид как шофьорите спазват правилника за движение по пътищата.
"Българските шофьори нямат опит за съобразяване с велосипедисти. Като цяло рядко гледат от страната, където е тротоара, и съответно могат да направят маневра, която да пресече пътя на велосипедиста или директно да го удари или дори да го сгази. Или да не говорим за отваряне на врати... При тези условия няма как велосипедистите да не предпочитат да се движат, когато е възможно, по тротоарите. Честно казано, аз, като шофьор с дългогодишен стаж, предпочитам велосипедистите въпреки всичко да не са на пътното платно, а да са на тротоарите", коментира още Чавдар Бончев.
Той отправи апел към колегите си велосипедисти да внимават, когато се придвижват с колелата си из града, и да използват по възможност задните малки улици, където движението не е натоварено. Бончев апелира и към общината да обмисли и създаде обособено място - пъмп трак със зони за различни нива на умения, за активни деца с велосипеди, скутери, скейтбордове. Единственото такова място в момента е рампата в Градската градина, но тя не е удачна за всички.
Българската “Тийн мрежа за проверка на факти” набира младежи, които да се включат в обучения за откриване на фалшиви новини и изобщо на подвеждащо съдържание. За година от съществуването си, обучителната платформа prepodavame.bg, е успяла да привлече 13 младежи от цяла България, които публикуват резултатите от свои видео проверки в социалните..
Второто издание на Пътуващият фестивал на науката тръгва от Кърджали. На 23 септември театърът приема еднодневния форум, в който водещи и млади учени ще представят програма от събития в две направления - за деца и ученици, и за възрастни. Фестивалът се организира от Фондация "Красива наука", заедно с основните си партньори от Министерството на..
Младият астроном от Кърджали Атанас Митрев изкара последното си ученическо лято между САЩ и Индия. В края на юни дванайсетокласникът от Езиковата гимназия замина за престижна школа в Мазачузетския технологичен институт в Бостън, а през август участва като част от националния отбор на Международната олимпиада по астрофизика в Мумбай. " Заминах за..
На 17 септември православната църква отбелязва паметта на Вяра, Надежда, Любов и тяхната майка София. Но освен ден на почит към мъчениците, това е и празник на добродетели, на които момичетата са били кръстени. "Любов всъщност е най-голямата християнска добродетел", коментира за Радио Кърджали Мария Спиридонова, доктор по изкуствознание и уредник в..
В Северна Гърция българските неделни училища се подготвят за първия учебен ден. За 9-та поредна година децата ще се обучават на четмо и писмо, български език и традиции. Все повече деца и родители проявяват интерес към обучението на български език, а тази година учебният процес ще започне с близо 220 ученици. Ръководителят на Българското..
Тази година Средно училище„Христо Ботев“ в кирковското село Чорбаджийско посрещна 230 ученици. Те са с 13 по-малко в сравнение с миналата година. В първи клас са записани едва 9 деца, а тенденцията е броят на паралелките да намалява. „Когато дойдох преди седем години, учениците бяха 330, а сега са със 100 по-малко“, сподели директорът на..
С началото на новата учебна година Средно училище „Йордан Йовков“ в Кърджали представя две нови STEM лаборатории и шест високотехнологични класни стаи, които ще предложат на учениците модерни подходи за обучение чрез практика и иновации. „Този 15 септември ще бъде по-различен, защото имаме две STEM лаборатории на един етаж в две помещения“, обясни..
Кърджали 6600
бул. България 74
036 122 478