Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Д-р Антон Бонев:

Травмите от тротинетки – като при катастрофа със 150 км/ч с мотор

3
Снимка: Даниела Костова

От септември тази година влизат в сила нови правила за ползване на електрически тротинетки в България, които предвиждат задължителна регистрация и сключване на застраховка „Гражданска отговорност“. Санкциите за липса на регистрация ще се прилагат от февруари 2026 г.

Законодателните промени са част от усилията на държавата за ограничаване на пътнотранспортните инциденти, свързани с т.нар. индивидуални електрически превозни средства (ИЕПС). По данни на МВР, през първата половина на 2025 г. има над 200 пострадали при инциденти с тротинетки – ръст спрямо същия период на миналата година.

Новите изисквания включват минимална възраст от 16 години, забрана за движение в тъмната част на денонощието, както и задължително носене на каска за лица под 18 години. Забранено остава и карането по тротоари, както и превозването на пътници.

Глобите варират от 30 до 500 лв., като най-сериозната санкция – 500 лв. – е предвидена за родителите на деца, управляващи тротинетки в нарушение на закона. За нерегистрирани тротинетки и липса на застраховка ще се налагат глоби между 250 и 400 лв.

Редица потребители и търговци обаче изразяват опасения относно практическата възможност за регистрация, тъй като много от тротинетките нямат сериен номер на рама, което поставя под въпрос реалното прилагане на новите правила.

Макар че държавата цели по-голяма безопасност и отговорност на пътя, мнозина смятат, че липсата на подходяща инфраструктура, неяснотите в прилагането на закона и допълнителните разходи за гражданите могат да превърнат иначе достъпния транспорт в затруднение за много хора.

Все повече хора в Кърджали избират алтернативни начини на придвижване – електрически тротинетки, велосипеди, особено сега, докато вървят усилено ремонтите на централни улици и булеварди и трафика в пиковите часове е изключително натоварен. Алтернативните средства за придвижване в градската среда са удобни, бързи, достъпни и екологични, но и криещи немалки рискове, особено ако се използват без контрол и подготовка.

За нарастващата популярност им популярност, както и за опасностите, които крият, разговаряхме с д-р Антон Бонев – лекар-ретнгенолог, обществен активист и член на Асоциацията на собствениците на електромобили в България.

Д-р Бонев сподели, че през последните години се забелязва известен спад в тежестта на травмите, причинени от тротинетки, но инцидентите далеч не са изчезнали. Той припомни един от най-тежките случаи, когато местен бизнесмен загина при катастрофа с електрическа тротинетка на Новия мост.„Травмата, която този човек беше получил, не се различаваше по нищо от травма на моторист, който се движи със 150 км/ч“, казва д-р Бонев.

По думите му липсва ясен и ефективен контрол както върху продажбата на тези превозни средства, така и върху използването им. Той подчерта, че много от тротинетките развиват скорости над 40, а понякога и до 100 км/ч, което е напълно неподходящо и опасно за деца и младежи без шофьорска култура.

„Не би трябвало лица под 14 години да имат достъп до подобни превозни средства. Това са потенциално опасни скорости за хора, които не познават правилата за движение“, допълни рентгенологът, който е сред хората, срещащи очи в очи последиците.

Въпреки сериозните инциденти в началото, д-р Бонев споделя, че напоследък травмите са по-леки и по-рядко се налага спешна интервенция при тежки случаи.„Като че ли хората узряха. Свикнаха, че това не е играчка и започнаха да се движат по-внимателно“, смята той.

В качеството си на член на Асоциацията на собствениците на електромобили, д-р Бонев подчерта, че организацията не се занимава пряко с тротинетки, но работи активно за решаване на редица практически проблеми, свързани с електромобилите – като достъп до данъчни облекчения, правна яснота и инфраструктура за зареждане.

„Дълго време хора с инвалидна пенсия не можеха да ползват облекчения за електромобили, защото законът изискваше да бъде посочена кубатура на двигателя. А електромобилите, разбира се, нямат такава. Това бе абсурдна спънка, която благодарение на усилията на наш съгражданин, Георги Дяков, беше премахната“, обясни д-р Бонев.

В последната година в Кърджали са изградени няколко бързи зарядни станции. Законодателството също е облекчено – вече е възможно изграждане на бавна зарядна станция в блок с 50% съгласие на етажната собственост. Все пак се изисква одобрен проект и документи от електроразпределителното дружество.

„Българинът понякога просто не иска да се съгласи, само за да развали удоволствието на съседа“, коментира д-р Бонев с усмивка.

Макар и без конкретни статистически данни, той е категоричен, че броят на електромобилите в града и региона расте. Видимо е на пътищата и на светофарите електрическите коли вече не са екзотика.

Снимката е илюстративна

От септември тази година са в сила нови правила за ползване на електрически тротинетки в България, които предвиждат задължителна регистрация и сключване на застраховка „Гражданска отговорност“. Санкциите за липса на регистрация ще се прилагат от февруари 2026 г.

Законодателните промени са част от усилията на държавата за ограничаване на пътнотранспортните инциденти, свързани с т.нар. индивидуални електрически превозни средства (ИЕПС). По данни на МВР, през първата половина на 2025 г. има над 200 пострадали при инциденти с тротинетки – ръст спрямо същия период на миналата година.

Новите изисквания включват минимална възраст от 16 години, забрана за движение в тъмната част на денонощието, както и задължително носене на каска за лица под 18 години. Забранено остава и карането по тротоари, както и превозването на пътници.

Глобите варират от 30 до 500 лв., като най-сериозната санкция – 500 лв. – е предвидена за родителите на деца, управляващи тротинетки в нарушение на закона. За нерегистрирани тротинетки и липса на застраховка ще се налагат глоби между 250 и 400 лв.

Редица потребители и търговци обаче изразиха опасения относно практическата възможност за регистрация, тъй като много от тротинетките нямат сериен номер на рама. Това постави под въпрос реалното прилагане на новите правила.

Макар че държавата цели по-голяма безопасност и отговорност на пътя, мнозина смятат, че липсата на подходяща инфраструктура, неяснотите в прилагането на закона и допълнителните разходи могат да превърнат иначе достъпния транспорт в затруднение за много хора.


По публикацията работи: Галина Стефанова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още
Назми Мюмюн

Ахмед Доган срещу ученика си: ще има ли АПС сили да се изправи срещу ДПС?

Интервю с Назми Мюмюн, бивш член на Националния съвет на БСП.  Мюмюн е общественик и политик, дългогодишен член на БСП, бивш заместник-областен управител на Кърджали. Роден е на 30 май 1950 г. в с. Млечино, общ. Ардино. Има педагогическо и управленско образование. Може ли АПС да се превърне в реален конкурент на ДПС или ще остане..

публикувано на 25.09.25 в 15:24

Младежката мрежа за проверка на факти набира нови попълнения сред гимназистите в България

Българската “Тийн мрежа за проверка на факти” набира младежи, които да се включат в обучения за откриване на фалшиви новини и изобщо на подвеждащо съдържание. За година от съществуването си, обучителната платформа prepodavame.bg, е успяла да привлече 13 младежи от цяла България, които публикуват резултатите от свои видео проверки в социалните..

публикувано на 19.09.25 в 14:48
Любов Костова, Фондация

Любов Костова: Науката е не само достъпна, но и важна в ежедневието на всеки от нас

Второто издание на Пътуващият фестивал на науката тръгва от Кърджали. На 23 септември театърът приема еднодневния форум, в който водещи и млади учени ще представят програма от събития в две направления - за деца и ученици, и за възрастни. Фестивалът се организира от Фондация "Красива наука", заедно с основните си партньори от Министерството на..

публикувано на 18.09.25 в 13:42
Атанас Митрев

Атанас Митрев за едно лято между Кърджали, Бостън и Мумбай

Младият астроном от Кърджали Атанас Митрев изкара последното си ученическо лято между САЩ и Индия. В края на юни дванайсетокласникът от Езиковата гимназия замина за престижна школа в Мазачузетския технологичен институт в Бостън, а през август участва като част от националния отбор на Международната олимпиада по астрофизика в Мумбай. " Заминах за..

публикувано на 18.09.25 в 11:45
Мария Спиридонова

Любовта е най-голямата добродетел, без вяра сме неспособни, надеждата е божията милост

На 17 септември православната църква отбелязва паметта на Вяра, Надежда, Любов и тяхната майка София. Но освен ден на почит към мъчениците, това е и празник на добродетели, на които момичетата са били кръстени. "Любов всъщност е най-голямата християнска добродетел", коментира за Радио Кърджали Мария Спиридонова, доктор по изкуствознание и уредник в..

публикувано на 17.09.25 в 15:29
Снимката е илюстративна

Българските неделни училища в Северна Гърция започват новата учебна година с близо 220 ученици

В Северна Гърция българските неделни училища се подготвят за първия учебен ден. За 9-та поредна година децата ще се обучават на четмо и писмо, български език и традиции. Все повече деца и родители проявяват интерес към обучението на български език, а тази година учебният процес ще започне с близо 220 ученици. Ръководителят на Българското..

публикувано на 16.09.25 в 16:12
Снимката е илюстративна

Новата учебна година в Чорбаджийско започна с по-малко ученици, с модерни STEM кабинети и предстоящ ремонт

Тази година Средно училище„Христо Ботев“ в кирковското село Чорбаджийско посрещна 230 ученици. Те са с 13 по-малко в сравнение с  миналата година. В първи клас са записани едва 9 деца, а тенденцията е броят на паралелките да намалява. „Когато дойдох преди седем години, учениците бяха 330, а сега са със 100 по-малко“, сподели директорът на..

публикувано на 16.09.25 в 14:20