Познаваме ли правата си на пътуващи граждани от Европейския съюз

Снимка: БГНЕС
Чертаем планове. Правим графици. Резервираме отрано билети за командировка или пък за мечтания отпуск. Опитваме се да подредим делниците и празниците в живота си. Докато не ги объркат снежни бури или мъгли. Самолетът не излита навреме. Стачки на персонала или други обстоятелства са ставали причина да „висим” с часове по летища и гари. Късаме нерви в опит да получим допълнителна информация, да намерим решение кога и как ще се придвижваме нататък. Междувременно изскачат битови проблеми за храна, вода, санитарни потребности, топло одеяло през зимата, необходимостта да поспим. Какви са ангажиментите на превозвача? И какви са нашите права на пътници?
Знаем, че има Световен ден на потребителя. Винаги е на 15 март, отбелязва се всяка година. С какво е свързана тази дата? Отдавна хората са осъзнавали, че нещо трябва да се направи, заради разминаващите се виждания на бизнеса и на потребителите, включително в транспорта и туризма. На 15 март 1963 г. в своя реч американският президент Джон Кенеди изказва идея да има специален закон за защита на потребителите с 4 основни права: правото на безопасност, на информация, на избор и, разбира се, да е гарантирано правото на потребителя да бъде чут. По-късно са добавени още 4 права: да бъдат удовлетворени основните потребности на потребителя, при нередност той да има право на обезщетение, да има право на образование, както и на здравословна околна среда. Половин век по-късно правата продължават да се актуализират и прецизират. През март 2013 г. Европейската комисия обяви пакет от мерки за правата на пътниците в четири ключови области: Изясняване на въпросите, които не са уредени еднозначно: при забавени и отменени полети, извънредни обстоятелства, при големи закъснения и забавяне на пистата, право на пренасочване по нов маршрут и право на свързващи полети. Нови права: в случай на промяна в разписанието, погрешно изписани имена, при неправилно обработен багаж, изискване за прозрачност на ръчния и регистриран багаж. Правоприлагане, процедури за подаване на жалби и санкциониране: засилване надзора върху въздушните превозвачи от страна на националните и европейски органи. Важен момент е изискването авиокомпаниите да отговарят на пътниците при подадени жалби в срок от 2 месеца. Нов е и прочитът за правата на пътниците, относно Несъразмерната финансова тежест
От 1 март 2013 г. е в сила и Регламент (EC) №181/2011, който предоставя нови права на пътниците в градския и междуградски автобусен транспорт. В Европейския съюз броят на хората, които ползват този вид превоз е около 70 милиона души годишно. Още полезна информация от Христо Христов, представител на Европейската комисия за България.
По публикацията работи: Петра Талева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Премиера на „Дафнис и Хлое”, Париж 1912 г., декор - Леон Бакст.

Митологични образи: Дафнис и Хлое

В гръцката митология Дафнис е син на Хермес и нимфа. Приказно красив овчар, полубрат на Пан, който го е научил да свири изкусно на флейта. Създател е на пастирската поезия и песен. В красивата приказка за Дафнис и Хлое, разказана от гръцкия писател Лонг във ІІ в. сл. Христа, Дафнис и Хлое са захвърлени от родителите си още като бебета. Откърмени са от..

публикувано на 03.02.22 в 07:50

Морският жаргон

Особен „народ“ са моряците. „Първо, те обитават една уникална територия – морето, и второ, говорят на свой език, който е напълно неразбираем за човека от сушата.“ – пише в книгата си „Sociologia del mare или фрагменти от морския живот“ доц. Иван Евтимов – социолог, но и бивш помощник-капитан далечно плаване. За съжаление, пак според него, антрополозите и..

публикувано на 21.08.20 в 14:16

Петър Делян като историческа фигура и романов герой

В българската история сякаш моментите на поражения след възходи са нещо като историческо правило. Нещо като историческо правило са и предателствата, макар че не можем да кажем, че точно ние сме най-стриктните последователи на това да предаваме героите си, Ефиалт – предателят на Леонид при Терпомилите е емблематичен пример. Така или иначе, факт е, че Петър..

публикувано на 20.08.20 в 09:05
Ритуални танци от преди последното заледяване на Централна Европа – праисторически запис в пещерата „Марура“

Премълчаната история на магичните знаци от българската непреходност

Кои са реликвите и артефактите, оставени от първите европейци, които ни водят към дълбините на безпаметното време, властвало по нашите земи? За някои от тях е писано, но в този разговор се спираме на най-важните от тях, колкото и загадъчни и смущаващи да са техните послания. Защото тези послания разкриват последователно непреходното и надграденото в..

обновено на 30.07.20 в 09:57
Картина от Стоян Венев

За тънкио намек и дебелио край

Става дума за не дотам свенливия и не дотам деликатния еротичен фолклор на предците ни. Впрочем, както и с всяка друга тема, от значение е кога и с кого говориш за „онези” неща. Мъжката подпийнала компания в селската кръчма или женската, също почерпена, на Бабинден са благодатната среда за размяна на доста пиперливи думи и жестове. За непосредствено..

публикувано на 07.07.20 в 18:03

По-добре късно, отколкото… рано

Макар че времето е едно и също за всички, за някои то излита като миг, за други се точи бавно, за някои е пари, за други – тиранин, враг, съдник и т.н. Колкото и да са различни вижданията и отношението ни към времето, има и основни схващания, които са общи за представителите на една или друга култура.  Според учени разпределянето на времето,..

публикувано на 01.07.20 в 09:42

Генерал Владимир Заимов – трагичната участ на един български военен командир

Генерал Владимир Заимов е един от най-популярните български военни, останал в историята с трагичната си съдба. Герой от войните, водени от България през второто десетилетие на ХХ век, впечатлил с храброст и тактически стратегически умения своите колеги военни, както и престолонаследника Борис, чийто живот спасява, отличил се на Дойранския..

публикувано на 25.06.20 в 10:07