Тази вечер в зала "България" от 19 часа ще се състои концерт от сезона на Радиосимфоничния оркестър. Под ръководството на младия диригент Мартин Майкут музикантите ще изпълнят Есе № 1 от Самюъл Барбър, Концерт за цигулка и оркестър от Ян Сибелиус и Симфония № 7 от Антонин Дворжак. Солист ще е известната българска цигуларка Ваня Миланова. Ето какво разказва тя за живота на сцената и за творбата.
Свирили сте на много сцени по света. Различно ли е усещането да свирите в родината си?
За мен, да Ви кажа честно, залите са почти едни и същи, защото като се кача на сцената не виждам нищо. Усещам публиката, която винаги е много топла и сърдечна към мен, но въпросът е с кого работиш. Различното усещане идва от оркестрите, диригентите и колегите, с които съм на сцената. За мен е много голямо удоволствие да свиря с радиооркестъра, особено тази година, когато се навършват 50 години от първия ми самостоятелен рецитал. Бях на 9 и свирих в родния си град, Разград. Само като си помисля за този дълъг път ми настръхва кожата, защото мина мимолетно, а са цели 50 години! Свирила съм и със Симфоничния оркестър на БНР, и със Софийска филхармония, но последните години имам особено тясна връзка с радиооркестъра. Концертният сезон на оркестъра на радиото е посветен на Васил Стефанов, с когото концертирах много. Той беше един от първите по времето на Студената война, които ме поканиха да свиря в България, след като заминах за Лондон.
Концертът за цигулка от Сибелиус е истинско предизвикателство за всеки за цигулар. Какво Ви дава и какво Ви взима това произведение?
Много трудна творба е. Концертът е един от бисерите в нашия репертоар. Аз реших да го науча, след като го чух в изпълнение на Ида Хендел. От слушането на много интерпретации на тази творба стигнах до заключението, че жените свирят по-добре концерта. Големите амплитуди на емоции и силната потентност, която има в него, се овладяват по-добре от жените, според мен. Сибелиус наистина е предизвикателство. Произведението не е трудно само техничеки, но и емоционално.
Какво чувствате докато изпълнявате концерта?
Нещо голямо минава през мен. Дори след последното концертно представяне на творбата бях казала, че няма да я свиря повече. Приех да я изпълня сега, защото не съм я правила със Симфоничния оркестър на БНР.
Как се вписва един класически концерт в ежедневието на съвременния човек?
Посещението на такъв концерт много одухотворява. Изважда човека от злободневието. Винаги, когато изпълнявам такова голямо произведение, имам чувството, че създавам нов живот и се чувствам щастлива, че правя съпричастни и други хора, публиката, към това необикновено преживяване.
Музика: Роберт Шуман Лобрето: Роберт Шуман по произведения на Лудвиг Тик и Фридрих Хебел Премиера: 25 юни 1850 г., Лайпциг. Действащи лица: • Зигфрид, граф на Брабант – баритон • Геновева, негова съпруга – сопран • Голо, приближен на графа – тенор • Маргарита, придворна – мецосопран • Хидулфус, епископ на Триер – бас •..
Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран • Роберто..
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..
Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция. Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор) • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..
Музика: Джакомо Пучини Либрето: Джузепе Джакоза и Луиджи Илика по драмата на Давид Беласко, основана на историята "Мадам Бътерфлай" от Джон Лутер Лонг от 1898 г. Премиера: 17 февруари 1904 в Миланската Скала. Същата година е играна в Бреша, през 1906 е третата "американска" версия, а през 1907 г. е представена и в Париж. Пучини открива сюжета за..
Музика: Енгелберт Хумпердинк Либрето: Аделхайд Ветте по приказката на братята Якоб Лудвиг Грим и Вилхелм Карл Грим Първо изпълнение: Ваймар, 23 декември 1893 г. Действащи лица: • Петер, майстор на метли – баритон • Гертруд, негова съпруга – мецосопран • Хензел, техен син – мецосопран • Гретел, тяхна дъщеря – сопран • Вещицата – тенор или..
Чувате ли вече коледния звън на хиляди звънчета? Да, Коледа наближава, а празничното настроение вече е при нас! Сега е времето да се позабавляваме и да тръгнем на една коледна разходка по света. Ще разберем кой как празнува Коледа, дали навсякъде децата трепетно очакват идването на Дядо Коледа с пълния с подаръци чувал : ) А кои са най- хубавите Коледни..