В самото начало на новата 2016 година светът изгуби едно от водещите имена на тъй наречената „нова музика“. Пиер Булез – композитор, диригент и педагог, който без съмнение стои в основата на всеобщия дебат относно съвременната класическа музика от втората половина на ХХ век, почина на 5 януари на 90-годишна възраст. Със сигурност няма личност с по-сериозно и задълбочено въздействие върху музикалния живот през последните шест десетилетия от Пиер Булез – не само като композитор и диригент, но и като полемист и пророк, въпреки, че той често разгръщаше революционна реторика, настоявайки за изцяло ново начало; за изоставяне на цялата памет, за да се оформи възприятие без прецедент, отказвайки се от наследството на миналото. Но през 60-те години на ХХ век този революционер в композицията се изяви като бляскав оркестров диригент – един от водещите по световните подиуми и този факт утвърди репутацията му като движеща сила на промяната. Връзките му с най-престижните оркестри на планетата, по-специално постовете на главен диригент на Симфоничния оркестър на БиБиСи и музикален директор на Нюйоркската филхармония, му дадоха възможност да отстоява предпочитания си репертоар от автори на ХХ век като Дебюси, Равел, Малер, Стравински, Варез, Шьонберг, Берг, Веберн, Месиен. Към интерпретациите на техните творби той внесе безпрецедентна ритмична прецизност и пронизителна яснота на детайли и колорит. Партитури, смятани за безбожно трудни под неговата палка звучаха с неповторима лекота. Подходът му бе напълно лишен от сантименталност, но винаги изпълнен със страст и този подход с годините стана изключително влиятелен и вдъхновяващ. Освен като забележителен интерпретатор на авторите от ХХ век, той остана в историята с великолепни изпълнения на Бетовен, Берлиоз, Шуман и изключителни постижения като Вагнеров диригент.
Европейският Съюз за радио и телевизия веднага реагира на тъжната новина за кончината на Пиер Булез и разпрати до всички радиостанции-членки уникални документални записи, предоставени от няколко европейски обществени медии. В „Контемпо“ на 13 януари прозвучаха фрагменти от изяви на Булез в Люцерн и Виена, а в музикалната вечер „Еврорадио“ на 18 януари ще предложим на слушателите концерт от лондонската зала Барбикан, състоял се на 4 ноември 2005. 80-годишният Пиер Булез е дирижирал Симфоничния оркестър на БиБиСи. В програмата – поемата „Игри“ на Клод Дебюси, втора версия от 1965 година на „Слънцето на водите“ от Пиер Булез и цялостната партитура на балета „Дафнис и Хлоя“ от Морис Равел. Ще прозвучат и изпълнения на Пиер Булез с Нюйоркската филхармония – увертюрата към „Танхойзер“ на Вагнер и част от „Морето“ на Дебюси.
понеделник, 18 януари, от 19.30 часа
Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран • Роберто..
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..
Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция. Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор) • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..
Музика: Джакомо Пучини Либрето: Джузепе Джакоза и Луиджи Илика по драмата на Давид Беласко, основана на историята "Мадам Бътерфлай" от Джон Лутер Лонг от 1898 г. Премиера: 17 февруари 1904 в Миланската Скала. Същата година е играна в Бреша, през 1906 е третата "американска" версия, а през 1907 г. е представена и в Париж. Пучини открива сюжета за..
Музика: Енгелберт Хумпердинк Либрето: Аделхайд Ветте по приказката на братята Якоб Лудвиг Грим и Вилхелм Карл Грим Първо изпълнение: Ваймар, 23 декември 1893 г. Действащи лица: • Петер, майстор на метли – баритон • Гертруд, негова съпруга – мецосопран • Хензел, техен син – мецосопран • Гретел, тяхна дъщеря – сопран • Вещицата – тенор или..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..