Периодът на социализма е изтъкан от парадокси, но като че ли един от най-големите е, че всъщност една по принцип маргинална сфера от човешкото общество, каквато е изкуството, бива превърната в център на идеологически преследвания и остракирания. Случаите са много, за да бъдат изреждани, ще се ограничим само с най-емблематичните: разтурената през 1948 г. изложба от Румъния, след която на Васил Бараков (и на колегите му) се налага задълго да се откаже от художничеството, за да се занимава със създаване на шрифтове; нападките и издевателствата над Александър Жендов, отвели го в гроба; т. нар. „случай „Тютюн“, когато лично намесата на тогавашния първи секретар на БКП Вълко Червенков спасява Димитър Димов от преследване и тормоз; вдигналото толкова шумотевица издание на „Люти чушки“ на художника-карикатурист Борис Димовски и поета-сатирик Радой Ралин; разгромът срещу стихосбирката „Стихове“ на Константин Павлов; разтурянето на Бургаския театър с режисьорите Юлия Огнянова, Вили Цанков, Методи Андонов и Леон Даниел; не по-малкото прекъсване на развитието в кукления театър, осъществено от Иван Свежин (Теофилов); полу-негласните забрани за публикуване на Николай Кънчев, Константин Павлов, Иван Цанев, да не споменаваме ветото над дейността над корифеи на българската култура като Атанас Далчев, Владимир Василев, Симеон Радев, Фани Попова-Мутафова и др.; прочутото изказване на Тодор Живков срещу формализма в изкуството; спрените или принудени да бъдат самоцензурирани филми на Христо Христов, Бинка Желязкова, Христо Ганев; прокуждането на творци от ранга на Давид Перец, Елиезер Алшех, Боян Райнов, Христо Огнянов, Петър Увалиев, Любомир Далчев, Георги Марков…
Списъкът може да бъде продължен, за съжаление, с посочените случаи той нито се изчерпва, нито пък казва дори и процент от истината за действията на комунистическата партия и нейните репресивни тайни служби срещу хората на изкуството. Тъкмо да отвори мъничко завесата на тия мъчителни взаимоотношения се опитва кураторът на подредената в Софийска градска художествена галерия изложба „Форми на съпротива“ Красимир Илиев, да проникне по-дълбоко в причините защо комунистическата власт така усърдно и със злоба е преследвала българските творци. Ясно е, че зад всичко се крият идеологически причини, но особеното внимание, което тоталитаризмът обръща на изкуството и културата заслужава по-обстойно вглеждане.
Гости: Красимир Илиев – куратор на изложбата „Форми на съпротива“ в СГХГ и проф. Иван Еленков от катедра „Теория и история на културата“ на Софийския университет „Св. Климент Охридски“.
Ако желаете да оставите коментар, посетете страницата на предаването във Фейсбук
В гръцката митология Дафнис е син на Хермес и нимфа. Приказно красив овчар, полубрат на Пан, който го е научил да свири изкусно на флейта. Създател е на пастирската поезия и песен. В красивата приказка за Дафнис и Хлое, разказана от гръцкия писател Лонг във ІІ в. сл. Христа, Дафнис и Хлое са захвърлени от родителите си още като бебета. Откърмени са от..
Особен „народ“ са моряците. „Първо, те обитават една уникална територия – морето, и второ, говорят на свой език, който е напълно неразбираем за човека от сушата.“ – пише в книгата си „Sociologia del mare или фрагменти от морския живот“ доц. Иван Евтимов – социолог, но и бивш помощник-капитан далечно плаване. За съжаление, пак според него, антрополозите и..
В българската история сякаш моментите на поражения след възходи са нещо като историческо правило. Нещо като историческо правило са и предателствата, макар че не можем да кажем, че точно ние сме най-стриктните последователи на това да предаваме героите си, Ефиалт – предателят на Леонид при Терпомилите е емблематичен пример. Така или иначе, факт е, че Петър..
Кои са реликвите и артефактите, оставени от първите европейци, които ни водят към дълбините на безпаметното време, властвало по нашите земи? За някои от тях е писано, но в този разговор се спираме на най-важните от тях, колкото и загадъчни и смущаващи да са техните послания. Защото тези послания разкриват последователно непреходното и надграденото в..
Става дума за не дотам свенливия и не дотам деликатния еротичен фолклор на предците ни. Впрочем, както и с всяка друга тема, от значение е кога и с кого говориш за „онези” неща. Мъжката подпийнала компания в селската кръчма или женската, също почерпена, на Бабинден са благодатната среда за размяна на доста пиперливи думи и жестове. За непосредствено..
Макар че времето е едно и също за всички, за някои то излита като миг, за други се точи бавно, за някои е пари, за други – тиранин, враг, съдник и т.н. Колкото и да са различни вижданията и отношението ни към времето, има и основни схващания, които са общи за представителите на една или друга култура. Според учени разпределянето на времето,..
Генерал Владимир Заимов е един от най-популярните български военни, останал в историята с трагичната си съдба. Герой от войните, водени от България през второто десетилетие на ХХ век, впечатлил с храброст и тактически стратегически умения своите колеги военни, както и престолонаследника Борис, чийто живот спасява, отличил се на Дойранския..